„XXI amžiaus“ priedas apie Lietuvą ir pasaulį
2016 m. birželio 23 d., Nr. 6 (288)

PRIEDAI

žvilgsniai

pro vita

Horizontai

Sidabrinė gija

Kristus ir pasaulis

Atodangos

Abipus Nemuno

Ilgiausias pasaulyje geležinkelio tunelis

Po beveik du dešimtmečius trukusių darbų Šveicarijoje pagaliau atidarytas 57 km ilgio geležinkelio tunelis, kuris yra ilgiausias pasaulyje. Kai šveicarų inžinierius Karlas Eduardas Gruneris 1947 metais sugalvojo pastatyti ilgiausią pasaulyje geležinkelio tunelį, einantį po Alpėmis, jis prognozavo, kad toks projektas galėtų būti baigtas 2000-aisiais. Paaiškėjo, kad jis apsiriko 16 metų. Ilgiausias pasaulyje geležinkelio tunelis, pavadintas Pagrindiniu Gotardo tuneliu (GBT), buvo atidarytas birželio 1-ąją. Į jo atidarymo ceremoniją atvyko Vokietijos kanclerė Angela Merkel, Prancūzijos prezidentas Fransua Olandas (Francois Hollande), Italijos premjeras Matejus Renzis (Matteo Renzi) ir Austrijos kancleris Christianas Kernas. Jos metu tuneliu priešingomis kryptimis išvažiavo du traukiniai, vežantys šimtus keleivių, kurie bilietus išlošė loterijoje. Tunelis visu pajėgumu pradės veikti gruodį.

Kaip rodo Šveicarijos vyriausybės statistika, šiam 57 km ilgio geležinkelio tuneliui iškasti prireikė daugiau negu 12 mlrd. Šveicarijos frankų (11 mlrd. eurų) ir apie 2,4 tūkst. darbininkų. Tunelio kasimo darbai užtruko net 17 metų. GBT iškastas tarp Erstfeldo Šveicarijos centriniame Urio kantone ir Bodijo pietiniame Tičino kantone. Jis maždaug valanda sutrumpins kelionę traukiniais, kursuojančiais tarp Ciuricho ir Italijos Šiaurėje esančio Milano. Dabar ji truks maždaug 2 val. 40 minučių. Planuojama, kad per dieną traukiniais vežamų keleivių skaičius, kuris dabar yra apie 9 tūkst., iki 2020 metų sieks 15 tūkstančių. Šveicarija mano, kad tunelis padarys revoliuciją Europos krovinių vežimo srityje. Atidarius naują maršrutą bus geriau išnaudojamas geležinkelio transportas, ypač vežant sunkesnius krovinius. Dėl to turėtų sumažėti daug dyzelino suryjančių vilkikų eismas keliuose, o kartu turėtų pagerėti eismo sąlygos ir sumažėti oro tarša. GBT laikomas pirmuoju etapu greitojo geležinkelio linijai, turinčiai sujungti Prancūzijos miestą Lioną ir Italijos Turiną. Šio projekto įgyvendinimas iki šiol strigo dėl aplinkosaugos organizacijų priešinimosi. Naujasis tunelis savo ilgiu pralenkė Japonijoje esantį 53,9 km ilgio Seikano tunelį. 50,5 km Lamanšo tunelis, jungiantis Angliją ir Prancūziją, lieka trečias.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija