„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.9 (290)

2016 m. rugsėjo 16 d.


PRIEDAI

žvilgsniai

pro vita

Horizontai

Sidabrinė gija

Kristus ir pasaulis

Atodangos

Abipus Nemuno


 

Žudymas nėra rūpestis

Nuo birželio 9-os dienos Kalifornija tapo penktąja valstija, kuri įteisino gyvenimo užbaigimą mirtinos dozės gavimu pačių asmenų prašymu iš medikų rankų. Su šiuo įstatymu, anot Los Andželo arkivyskupo Chosė Gomeso (Jose H. Gomez), buvo peržengta riba, kuri skyrė senstančiais ir sergančiais besirūpinančią visuomenę ir tą, kuri nužudo tuos kenčiančius, kurių nebegalime toleruoti. „Mūsų vyriausybės lyderiai, – rašo ganytojas, – sako mums, jog suteikti teisę pasirinkti gydytojo išrašytą mirtį reiškia užjausti ir paguosti senelius bei žmones su mirtinomis ir chroniškomis ligomis. Tačiau žudyti nėra rūpintis. Tikra užuojauta reiškia eiti su tais, kurie kenčia, dalintis skausmu, padėti jiems nešti naštą. Meilė savo artimui nėra įrodoma duodant savo kaimynui mirtiną piliulių dozę. Savižudybė su pagalba byloja apie solidarumo nesėkmę ir tik padidins izoliacijos bei vienatvės jausmą, kurį daug žmonių jaučia mūsų visuomenėje. Su šiuo naujuoju įstatymu mes apleidžiame pažeidžiamiausius kaimynus, nurašydami juos, kaip nevertus mūsų rūpesčio, kaip eikvojančius mūsų ribotus socialinius išteklius. Naujasis įstatymas padidins nelygybę mūsų sveikatos apsaugos sistemoje. Neturtingi seneliai jau dabar turi mažiau gydymo galimybių, mažą galimybę gauti paliatyviąją slaugą ar priežiūrą namuose. Valstybėje, kurioje milijonai yra priversti kliautis vyriausybės apmokama slauga, kas gali galvoti, kad vyriausybė apmokės mėnesiais ar net metais brangų gydymą, kai gali išrašyti pigų savižudžio tablečių buteliuką? Ir susiduriant su augančiu Alzheimerio ir kitų demencijos ligų turinčių senelių skaičiumi, kiek truks, kol išgirsime kvietimus pasiūlyti atjautą tiems, kurie nebegali pasirinkti ar kalbėti už save? Toks yra naujo įstatymo pavojus: mirtis, kurios kai kurie prašo sau šiandien, rytoj gali tapti „pasirinkimu“, kurio daug kas negalės atmesti. Savižudybės su pagalba logika neišvengiamai suteikia vyriausybei ir administratoriams galią nuspręsti, kurį gyvenimą verta gelbėti ir prižiūrėti ir kuris geriau baigtųsi mirtimi. Tokius sprendimus priimdami stiprūs ir galingi spręs likimą tų, kurie silpni ir mažiau įtakingi visuomenėje. Tai – tironijos pradžia“.

Problemos, dėl kurių žmonės bijo pasenti, susirgti ar tapti neįgaliais, išlieka tos pačios, teigia arkivyskupas Ch. Gomesas: dabartinėje sveikatos sistemoje nuskausminamieji neįperkami daugumai, beveik neįmanoma gauti paliatyviąją slaugą ir kitas paslaugas, leidžiančias gyventi paskutines dienas oriai. Nuo įstatymo įsigaliojimo dienos slaugos namų darbuotojai ir toliau bus persidirbę, mažai uždirbantys, jų darbo sąlygos trukdys teikti kokybišką medicininę priežiūrą, puikią ir su užuojauta. Medicinos mokyklos neruoš būsimų gydytojų ir sveikatos priežiūros profesionalų, tinkamai pasirengusių teikti paliatyviąją slaugą ir priežiūrą gyvenimo pabaigoje.

„Tai yra tikrieji motyvai, kurie mirtiną ligą ir merdėjimą padaro siaubu žmonėms, ir dabar yra laikas politikams ir medikams juos spręsti“, – rašo Los Andželo arkivyskupas. Jis dar primena slaugytojams, medikams, ligoninėms, slaugos centrams, jog įstatymas saugo sąžinės prieštaravimo teisę, jis neverčia bendradarbiauti ar dalyvauti. Sąžinės prieštaravimas yra teisingas atsakas neteisingam įstatymui. Pagalba ligoniams save nužudyti neigia jų orumą ir menkina žmoniškumą tų, kuriems patikėta jais rūpintis. Medicinos profesionalai pašaukti būti gyvybės tarnais, o ne mirties dalintojais. Reikia melstis ir dirbti dėl gyvybės kultūros, kuriai gyvybė yra šventa, nuo pradžios iki pabaigos, o asmuo nenustoja būti asmeniu ir nepraranda orumo bei teisės į gyvybę todėl, kad prarado kai kuriuos fizinius ar protinius sugebėjimus. Būtent tada jiems labiausiai reikia mūsų užuojautos ir meilės.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija