"XXI amžiaus" priedas jaunimui, 2004 m. rugpjūčio 20 d., Nr. 8 (57)

PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos

Pirmokai mokosi prie kompiuterio

Ir pirmokai pamėgo
kompiuterį Gedimino
Žilinsko (ELTA) nuotrauka

XXI amžiuje perspektyvą turės tik šiuolaikinę valstybinę informacinę infrastruktūrą įdiegusios šalys, kurių kiekvienas pilietis gali, moka ir nori naudotis šiuolaikinėmis informacinėmis technologijomis. Pasaulio tendencijos akivaizdžios - išsivysčiusiose šalyse informacijos ir komunikacijos technologijos intensyviai naudojamos net patiems jauniausiems moksleiviams ugdyti.

Ankstyvasis informatikos pradmenų mokymas pradinėse klasėse yra sėkmingos integracijos į informacinę visuomenę sąlyga. Visuomenė išgyvena technologinę revoliuciją, kurios kertinis akmuo yra kompiuteris. Jis keičia mūsų bendravimo būdą, mokymo ir veiklos metodus, o spartus kompiuterio tobulinimas didina šių pokyčių tempą.

Naujosios technologijos vis labiau skverbiasi į mokyklą: spausdintas mokymo priemones keičia elektroninės, tradicinę lentą ir kreidą - kompiuterių ekranai. Šių technologijų negalima atsisakyti, nes mokslo pažanga skatina diegti ir plėsti naująsias informacines technologijas mokykloje.

Kauno Vinco Kudirkos vidurinės mokyklos pradinių klasių mokytojai šiuo atveju nelieka nuošalyje. Mokykla turi visas galimybes, kad naujosios informacinės technologijos būtų integruotos į kitas dėstomas disciplinas. Į mokyklą vaikai ateina su nuostata mokytis. Mokymosi motyvacija stiprėja, kai mokiniams atsiveria platesnės galimybės siekti žinių, pažinimo. Jų pasiryžimą mokytojai sustiprina pamoka prie kompiuterio. Pastebėta, jog pradinių klasių mokiniams matematikos, lietuvių kalbos pamokos yra daug įdomesnės prie kompiuterių negu įprastinės, todėl turimus mokyklos kompiuterius siekiama panaudoti lietuvių kalbos, pasaulio pažinimo, dailės, užsienio kalbų, matematikos pamokose ir popamokinėje veikloje.

Dauguma pradinių klasių mokinių, ypač tie, kurie namuose kompiuterio neturi, labai noriai eina prie jo, nori dirbti. Tačiau iškyla kitų sunkumų. Prie tokių vaikų visada turi sėdėti suaugęs žmogus ir aiškinti, ką ir kaip reikia surasti, pažymėti, dirbti, nes vaikai visiškai neturi darbo su kompiuteriu įgūdžių. Atlikus tyrimą, pastebėta kai kurių svarbių dalykų ir jau galima daryti kai kurias labai svarbias išvadas.

Tyrimo rezultatai rodo, kad 32 proc. mokykloje besimokančių pradinių klasių moksleivių namuose mokosi prie kompiuterio, o 68 proc. kompiuterio neturi. Pradinukai labai domisi naująja technologija, bet jų tėvų galimybės ir materialinė šeimos pusė nėra tvirta. Kompiuteris prieinamas tik pasiturintiems žmonėms, o pradinių klasių mokinių tėvų dauguma neturi darbo arba dirba vienas iš šeimos narių. Pastebėta, kad kas trečias pradinukas gyvena nepilnoje šeimoje (su vienu iš tėvų, dažniausiai motina).

Iš tyrimo paaiškėjo, kad daugelis (68 proc.) pradinių klasių moksleivių negali mokymuisi naudoti kompiuterio ir interneto. Interneto galimybės iš tiesų neprieinamos visiems vaikams. Šis rodiklis žemesnis už daugelio Vakarų Europos šalių!

Tyrimo rezultatai nuteikia dviprasmiškai: ir optimistiškai, ir pesimistiškai. Mokyklų kompiuterizavimas leidžia moksleiviai naudotis informacijos technologijomis mokykloje, tačiau namuose nedaugelis turi šią galimybę. Taigi išsami duomenų analizė atskleidžia labai žemą informacijos ir komunikacijos technologijos naudojimo lygį.

Pamokose jau šiandien naudojamos mokomosios programos, kurios yra laisvai platinamos Švietimo informacinių technologijų centro („Aritmet“, „Teach A Tot”, „Mokausi skaičiuoti“, „Tangrams 1.0“ ir t.t.). Prie kompiuterio galima mokytis net ir dailės, tikybos. Vaikams įdomesnės pamokos padeda išlaikyti dėmesį paprastai daug ilgiau dirbant prie kompiuterio nei sėdint paprastoje pamokoje.

Kalbos ir matematiniais gabumais nėra apdovanotas kiekvienas vaikas, todėl mokytojo pareiga - skatinti mokinių norą tobulėti jiems patraukliais būdais. Kompiuteris – vienas iš pamokų įvairinimo būdų, leidžiantis vaikams geriau perprasti pamoką. Mokiniai lengviau, geriau ir įdomiau suvokia mokomąją medžiagą. Kompiuteris daro pamokas įvairesnes ir įdomesnes. Pradinių klasių mokiniai teigia, kad pamokos prie kompiuterio daug įdomesnės ir įsimintinesnės nei paprastos. Taip mano 84 proc. pradinukų, likusieji pažymėjo atsakymą – „nežinau“.

Ugdant pradinių klasių mokinius, mokykloje suteikiama galimybė naudotis informacinėmis technologijomis, pavyzdžiui, edukaciniais kompiuteriniais žaidimais. Žaisdami vaikai bendrauja, bendradarbiauja, džiaugiasi, liūdi. Žaidimai skatina aktyvumą, žadina kūrybingumą. Šia veikla siekiama patenkinti vaikų poreikį tvirtai jaustis informacinėje aplinkoje, suteikti visas galimas sąlygas pradinukams rinktis pagal pomėgius ir polinkius.

Svarbi galimybė pradinukams – įsigyti draugų visame pasaulyje. Taigi jie, naudodamiesi internetu, gali gana greitai susirasti draugų. Užsienio mokyklos labai noriai bendradarbiauja ir bendrauja su Lietuvos moksleiviais. Užsieniečiai net laukia laiškų ir nori kartu kurti projektus, laukia pasiūlymų. Susirašinėti su draugais iš užsienio norėtų 78 proc. pradinukų, 10 proc. parašė nežiną, ar norėtų susirašinėti su kitų šalių mokiniais, nes jie nemoka gerai svetimos kalbos. Padedami mokytojos, vaikai norėtų bendradarbiauti ir bendrauti su kitų šalių vaikais.

Visose gyvenimo srityse įsigali informacijos ir komunikacijos technologija. Naujųjų informacinių technologijų taikymas mokykloje kelia ir rūpesčių. Pirmiausia turi būti keičiamas informatikos mokymo turinys, kompiuterinės darbo vietos, laikantis naujausių reikalavimų. Vis daugiau mokytojų ir mokinių susidomi informacinių technologijų galimybėmis, deja, pastaruoju metu ne kiekviena mokyklos kompiuterinė bazė gali patenkinti kylančius poreikius. V.Kudirkos vidurinėje mokykloje yra puiki kompiuterių klasė. Mokiniai čia gali dirbti ir po pamokų, žaisti. Taigi į kompiuterių klasę dažnai pradinukai susirenka tiesiog pažaisti. Jiems tai yra maloni pramoga. Tačiau norėtųsi, kad daugiau padėtų tėveliai.

Pradinių klasių mokiniai net po pamokų gali mokytis rašybos. Jie žaisdami mokosi taisyklių, ugdomi svarbūs rašymo gebėjimai. Mokiniai gali perversti ir naujausius periodinius leidinius, kurti projektus. Pastebėta, kad pradinių klasių mokiniai prie kompiuterių labiausiai mėgsta žaisti žaidimus (80 proc.), skaito laikraščius (8 proc.), internete domisi gamtos naujovėmis (10 proc.), žiūri filmus (2 proc.).

Informacinių technologijų integracija šiuolaikinėje mokykloje yra neišvengiamas ir pažangus procesas, grindžiamas natūraliu poreikiu, teikiant kokybiškas paslaugas ir ugdant informacinę visuomenę.

Mindaugas POVILAITIS,
Kauno Vinco Kudirkos vidurinės
mokyklos informatikos mokytojas

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija