Atnaujintas 2001 m. gruodžio 7 d.
Nr.92
(1001)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Ora et labora
Atmintis
Nuomonės
Lietuva
Pasaulis
Paskutinis puslapis


ARCHYVAI

2001 metai

Bažnyčių vadovai - reklamoje

Maskvos patriarchas palaiko "Lukoil" - "dėl Rusijos gerovės"

Daugelyje Maskvoje nustebino Rusijos Stačiatikių Bažnyčios patriarcho poelgis. Aleksijus II pasirodė televizijos reklaminiame intarpe ir išreiškė palankumą didžiausiai Rusijos naftos kompanijai "Lukoil". Tačiau ir Bažnyčios, ir "Lukoil" atstovai Ekumeninei žinių agentūrai ENI sakė, kad tai buvo visai natūralus būdas padėkoti kompanijai už jos įnašą atstatant bažnyčias.
25 sekundžių trukmės reklaminis intarpas buvo parodytas lapkričio 19 dieną po Rusijos nacionalinės televizijos kanalo RTR ryto žinių. Po alaus reklamos parodytame montaže patriarchas stovėjo šalia cerkvės apsuptas "Lukoil" pareigūnų, įskaitant kompanijos vadovą Vagitą Alekperovą. Po to Aleksijus II buvo nufilmuotas vienas, jau stovintis maldos namų viduje, prie spindinčio ikonostaso. Būdingu pamokslaujančiu ir iškilmingu tonu patriarchas pasakė: "Mes esame dėkingi "Lukoil" už jo paramą daugeliui Rusijos Stačiatikių Bažnyčios projektų, skirtų atstatyti ir atgaivinti tai, kad buvo sugriauta praeityje - per teomakijos (kovos prieš Dievą) metus, metus, kada mūsų istorinė atmintis buvo sunaikinta". Po to ekrane pasirodė užrašas: "Lukoil" - dešimt metų. Dėl Rusijos gerovės".
Šis reklaminis intarpas pasirodė tuo metu, kai Rusijos Stačiatikių Bažnyčiai yra vis sunkiau padengti išaugusias išlaidas. Tikinčiųjų aukos yra pernelyg kuklios, palyginus su sovietmečiu išgriautų šventovių atstatymo kaina. Rusijos konstitucinis Bažnyčios ir valstybės atskyrimas draudžia tiesiogines vyriausybės subsidijas Bažnyčiai. Be to, kitaip nei tradicinės Bažnyčios Vakaruose, Stačiatikių Bažnyčia nebeturi tos istorinės nuosavybės, kuri galėtų duoti pajamas.
Susiklosčius tokioms aplinkybėms Maskvos patriarchas turėjo ieškoti rėmėjų tarp didžiojo verslo bendrovių. Taip kompanijos gali sumažinti dalį mokesčių (labdara mažiau apmokestinama) ir pasirūpinti tokia reklama, kurios už vienus pinigus nenusipirksi. Beje, komercinis klipas su patriarchu buvo paskutinis iš Rusijos naftos giganto pastaruoju metu nufilmuotos televizinės reklamos darbų. Lapkričio 25 dieną "Lukoil" sukako dešimt metų ir ta proga buvo nufilmuoti daugelis kitų šalyje žinomų asmenų (politikų, sportininkų, muzikų), kurie rado ką gražaus pasakyti apie šią kompaniją.
"Mes šiek tiek padedame atstatyti bažnyčias ir vienuolynus, todėl, patriarchas manė, kad būtų gerai pasisakyti ir mus pasveikinti", - kalbėjo "Lukoil" atstovas spaudai Dmitrijus Dolgovas. Tuo tarpu Maskvos patriarchato atstovas spaudai Viktoras Maluchinas sakė, kad patriarcho pasirodymas reklaminiame televizijos intarpe buvo natūralios padėkos išraiška "Lukoil" už jo paramą. "Patriarchas asmeniškai vyksta šventinti naujų bažnyčių (į šiaurės ir vakarų Sibirą) ir pats iš pirmų lūpų sužino, kaip čia sunkiomis sąlygomis gyvenantiems ir dirbantiems žmonėms reikia to, ką jie gauna su "Lukoil" parama, - aiškino V.Maluchinas. - Aš nemanau, kad žiūrovai tai priėmė kaip reklamą, bet greičiau kaip patriarcho padėkos natūralią išraišką - ir kaip žmogaus, ir kaip Bažnyčios vadovo."
D.Dolgovas pastebėjo, kad asmenims, kurie sutiko tokiu būdu dalyvauti "Lukoil" metinių minėjimo kampanijoje, už tai nebuvo mokama. Jis taip pat sakė, jog kai kurie žmonės, į kuriuos kreipėsi "Lukoil", atsisakė dalyvauti toje kampanijoje, bet nenorėjo minėti tų žmonių pavardžių.
Beje, žinomų Rusijos veikėjų, kurie nusprendė viešai padėkoti "Lukoil", sąrašas yra įspūdingas. Tai Valstybės Dūmos frakcijų ir komitetų vadovai, kai kurie žinomi sričių gubernatoriai. Prie jų išsakytų pagyrų prisidėjo ir žinomas dirigentas Vladimiras Fedosejevas, kurio vadovaujamą P.Čaikovskio simfoninį orkestrą remia "Lukoil"; taip pat šios kompanijos finansuojamos "Spartak" futbolo komandos treneris Olegas Romancevas; Sankt Peterburge esančio Rusų muziejaus direktorius Vladimiras Gusevas ("Lukoil" yra šio muziejaus pagrindinis rėmėjas). "Mūsų plačiosios tėvynės likimas priklauso nuo "Lukoil" likimo", - sakė liberalų politikas Borisas Nemcovas.
Tokioje reklamos kampanijoje, kada "Lukoil" tarsi prilyginamas pačiai Rusijai, galima suprasti, kodėl naftos bendrovės ryšiai su Rusijos Stačiatikių Bažnyčia (kuri yra viena pagrindinių Rusijos nacionalinio tapatumo simbolių) yra tokie svarbūs šio verslo giganto įvaizdžiui. D.Dolgovas negalėjo pasakyti, kiek pinigų "Lukoil" per pastaruosius keletą metų paskyrė Bažnyčiai. Tačiau vertinant tik gerai žinomus projektus, peršasi išvada, kad bendrovė turėjo suteikti kelių milijonų dolerių paramą. V.Maluchinas nurodė, kad "Lukoil", dujų pramonės monopolininkė "Gazprom" ir Geležinkelių ministerija yra didžiausi Rusijos Bažnyčios korporaciniai rėmėjai.
Pažymėtina, kad Maskvos patriarchato ir "Lukoil" bendradarbiavimą ateityje numatoma perkelti ir į gamybos sferą. Žurnalas "Neft Rossii" neseniai pranešė, kad, pagal patriarcho Aleksijaus II ir "Lukoil" vadovo V.Alekperovo praėjusią vasarą pasirašytą susitarimą, sudaryta darbo grupė, kuri prižiūrės bendrą papuošalų dirbtuvių, juvelyrinių įmonių ir netgi kartu valdomų dujų tiekimo stočių steigimą.

Vokietijos kardinolas remia sunkiai besiverčiančią "Lufthansa" bendrovę

Vokietijos vyskupų konferencijos pirmininkas Mainco kardinolas Karlas Lėmanas lapkričio pabaigoje irgi pasirodė šios šalies civilinės aviacijos bendrovės "Lufthansa" reklamoje. Kaip buvo pranešta, ganytojas norėjo padėti bendrovei vėl įgyti potencialių keleivių pasitikėjimą. Po tragiškų rugsėjo 11-osios teroristinių išpuolių Jungtinėse Valstijose, įvykdytų užgrobtais lėktuvais, daugelis žmonių iš baimės atsisako civilinės aviacijos paslaugų likdami namuose arba keliauja kitomis transporto priemonėmis. Netekusios keleivių, oro linijos patiria didelių ekonominių nuostolių, o kai kurios kompanijos, pavyzdžiui, "Swissair" (Šveicarija) ir "Sabena" (Belgija) atsidūrė ant bankroto ribos. "Lufthansa", Vokietijoje turinti 55 tūkstančius darbuotojų, irgi susiduria su sunkumais.
Vokietijos laikraščiuose neseniai pradėtoje publikuoti "Lufthansa" reklamoje išspausdinta kardinolo K. Lėmano nuotrauka, o po ja užrašyta: "Taika ir laisvė neturi ateities be kontaktų su kitais žmonėmis." Mainco vyskupijos atstovas spaudai Jurgenas Štrikštrokas sakė: "Kardinolas taip norėjo padėti atstatyti pasitikėjimą kelionėmis lėktuvais po rugsėjo 11-osios. Jis taip pat norėjo padėkoti bendrovei "Lufthansa" už daugelį patogumų, patirtų keliaujant jos lėktuvais, ir apie tai priminti kitiems žmonėms, kuriems reikia pasinaudoti oro linijomis". Atstovas pažymėjo, kad nors kardinolas K. Lėmanas yra keliavęs įvairiomis oro linijomis, bet į Berlyną ir Romą jis dažniausiai skrenda "Lufthansa" lėktuvais.
"Kaip kardinolas keliauja, priklauso nuo praktinių jo poreikių, tačiau dauguma jo kelionių nebūtų įvykę be lėktuvų - jis tai ir norėjo pabėžti", - sakė J.Štrikštrokas. Be to, buvo pranešta, jog už "Lufthansa" reklamą nei kardinolas K.Lėmanas, nei Mainco vyskupija negavo jokio užmokesčio. "Visa tai buvo padaryta dėl moralinių priežasčių, o ne dėl kokių finansinių išskaičiavimų", - aiškino J. Štrikštrokas. Pasak jo, nereikia atmesti minties, kad "Lufthansa" atsilygindama gali skirti aukų Bažnyčiai.
Kardinolas K.Lėmanas anksčiau jau yra pasirodęs solidaus Vokietijos dienraščio "Frankfurter Allgemeine" reklamoje.

Parengė M.B.

© 2001 "XXI amžius"

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija