Atnaujintas 2003 m. vasario 7 d.
Nr.11
(1115)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Lietuva
Pasaulis
Krikščionybė šiandien
Credo
Mums rašo
Visuomenė
Provincija
Rinka
Istorija ir dabartis
Nuomonės


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Kodėl niekinama Lietuva?

Dažnai girdžiu žiniasklaidoje, kaip tyčiojamasi iš Lietuvos, kaip ji negerbiama, nemylima, teigiama, kad lietuviai - žydšaudžių tauta, o Rusija ne genocidą vykdė Lietuvoje, tremdama jos gyventojus Sibiran, bet norėdama jiems gero, norėdama pamokyti, kaip pamilti „vyresniąją seserį“ Rusiją ir mylėti „laisvųjų respublikų sąjungą amžiams“ bei kitų gerų dalykų; dažnai sakoma, kad lietuvis „patriotas - tai idiotas“. Girdi, Lietuvoje visais laikais nieko gero nebuvo ir nėra, pokario partizanai be reikalo patys žuvo ir kitus žudė. Tik lenkai, carinė ir sovietinė Rusija padėjo lietuviams kultūrėti, o nepriklausoma Lietuva savo piliečiams nieko gero nedavė, neduoda ir neduos. Todėl nenorima kelti trispalvės, giedoti Lietuvos himno, o jos piliečiai užsienyje jai gėdą daro. Net nesakoma „Lietuva“, o „mūsų Lietuvėlė“. Tai ne meilę reiškiantis deminutyvas, o kažkoks pasišaipymas.
Dažnai užgirsti: „Kokia Lietuva, tokios ir jos žinios“ (sa-vireklaminė aliuzija į „išgarsė-jusias“ „Vakaro žinias“) . O kadangi Lietuva nepriklausoma, todėl joje nieko gero nėra, tad ir žinios blogos. Kas kita - „sovietinė Lietuva“. Tuomet viskas buvo gerai, gražu, visur gerovė. Nebuvo parduotuvėse, „pilnose įvairių gėrybių, eilių“, nebuvo paskyrų baldams, mašinėlėms, lovų skalbiniams, neieškojome „išmestų“ importinių batų ir kitų prekių, netraukėme burtų, kam teks „gauti“ majonezo indelį, kavos pupelių, tirpios kavos ir t.t. Net geresnę knygą tik per „Knygos bičiulių“ draugiją galėjai gauti (nesakėme „nusipirkti“, o - „gauti“.) Žinoma, ne veltui, reikėjo mokėti ir dar kyšį duoti. Jei gauni nusipirkti, tai, atrodo, kad veltui gavai. Mes nebuvome tokie Nepriklausomybės laikais, net pokario metais mokėjome skirti grūdus nuo pelų. Sovietinė propaganda, „švietimas“, baimė mūsų sąmonę ir sąžinę suluošino. Dabar apie viską, kas bloga, skelbiama su tam tikru pasitenkinimu, pasigardžiavimu, juk visa tai vyksta nepriklausomoje Lietuvoje, o kas gera, stengiamasi nutylėti.


Jau ta „Lietuvėlė“ su TV laidų vedėjais „lietuvaičiais“

Ar tikrai mes maži, bejėgiai ir apgailėtini, jei per valstybinę ir nevalstybinių TV laidų pokalbius, žinias ir pramogines programas vis dažniau girdime vedėjus sakant ne „Lietuva“, bet „Lietuvėlė“. LTV žurnalistai beveik kasdien mėgaujasi „Lietuvėle“, neužmiršdami nuvertinti ir lietuvių. Beje, ir žodžio „lietuvis“ beveik neišgirsi, vis dažniau sužinai, kad mes - lietuvaičiai. O jau tie „lietuvaičiai!“… Ir labiau vienas kito nekenčia, ir dažniau artimam į pakinklius kimba, ir … kokie godūs turto! Dėl atgautos žemės pėdos kaimynas kaimynui skvernus plėšia, įmanytų vienas kitą pasmaugti. Ne itin patrauklų Lietuvos įvaizdį susikurtum iš TV komentatorių pastabėlių, jei negyventum Lietuvoje ir nežinotum, ko verti mūsų žmonės, ne tie, save šiandien „elitu“ vadinantys dėl storesnės piniginės.
Pametė laisvo elgesio mergužėlė naujagimį šiukšlyne, ir tuojau pat komentaras: „O ta Lietuvėlė! Tūkstančiai nepilnamečių abortų!“ Taip sakant, kur nusirito „lietuvaitės“ - motinos! Tačiau po panašių komentarų TV ekranuose kažkodėl nesumažėjo nei laisvo sekso epizodų, nei nuogo užpakalio propagandos, ypač populiarių dainelių klipuose. Arba… apsivogė aukšto rango pareigūnas, ir būtinai išgirsim: „Lietuvėlė! Ko iš mūsų norėti!“
Tačiau man Tėvynė - ne nusikaltėlių kraštas. Lietuva - tai žmonės, kurių dėka Lietuvos valstybė ir vardas išliko pasaulio žemėlapyje. Tai kas atsitiko, kad TV ekranuose nebenorim būti darbštūs ir dori, nenorim propaguoti to, kas Lietuvoje per šimtmečius išliko moralu ir teisinga?
Nemalonu, tačiau tuos su pašaipėle tariamus malonius ir tarsi menkinančius mūsų Tėvynę bei jos žmones žodelius labai yra pamėgę jauni žurnalistai, nors jie pagarbos savo kraštui, tautai ir žmogui tikrai galėtų pasimokyti iš kolegų.


Dievo įsakymai – tik paprastiems tikintiesiems?

Mus, tikinčiuosius katalikus, labai papiktino per televiziją matytas vaizdas, kai Lietuvos Vyriausybės nariai per didžiąsias ar tautines šventes priima šv. Komuniją.
Bažnyčią gali lankyti visi, bet priimti šv. Komuniją gyvenantiems susidėjus, be Santuokos sakramento, tikrai negalima. Tad arba Algirdas Brazauskas visai nesuvokia, ką daro, arba, būdamas netikintis, tiesiog ciniškai tyčiojasi iš Švenčiausiojo Sakramento ir tikinčiųjų jausmų. Kodėl kunigai tokiems duoda šv. Komuniją, juk juos tikrai gerai pažįsta? Ką mes, tikintieji, galime sakyti savo vaikams, vaikaičiams, kai tokie dalykai dedasi pačioje bažnyčioje, stebint visai Lietuvai? Toks įspūdis, kad Dievo įsakymai bažnyčioje galioja tik mums, paprastiems vargšams žmonėms. Daug kartų Bažnyčia, nors ir mato blogį, bet prieš jį tiesiog užsimerkia. Ir tik kai jau visuomenė pradeda skambinti visais varpais, priima kokį nors sprendimą. Daug kartų ir laidotuvėse teko matyti žmonių, kurie gyvena be Santuokos sakramento net su antra ar trečia žmona ir priima šv. Komuniją. Apie tokius dalykus kunigai daugiau turėtų kalbėti bažnyčioje, rašyti spaudoje. Kuo toliau, tuo labiau šis blogis plinta mūsų visuomenėje. Žmonės visai nebrangina santuokos, jeigu jiems išsituokus viskas galima.


Kaip nugalėti girtavimą?

Girdėjau per radiją: girta motina peiliu mirtinai subadė trejų metų sūnelį. Dėl girtavimo didėja savižudybių, psichozių, skyrybų, išsigimimų skaičius. Mažėja gyventojų, trumpėja (ypač vyrų) amžius. Neblaivūs paaugliai įvykdo daug nusikaltimų.
Norėdamos sumažinti girtavimą, kuriasi blaivybės draugijos. Bet tai mažai padeda. O gal mums pasimokyti iš musulmonų?
Maždaug prieš 20 metų teko su rusų inžinieriumi važiuoti traukiniu. Jis pasakojo, kad buvo komandiruotas dirbti Afrikoje, musulmonų šalyje Libijoje. Ten statė gamyklą dykumoje. Rusai inžinieriai vežėsi alaus. Musulmonų pasieniečiai alų atėmė – neleido įvežti į šalį. Tai bent tvarka!


Tęsiamas pokalbis

„XXI amžius“ pasiūlė skaitytojams kalbėtis – sakyti nuomones, įrodinėti. Rodos, buvo ir skaitytojų temų pasiūlyta. Viena – be atgarsio, kita – pora vienodų nuomonių. Ta antroji – dėl maldos “Sveika, Marija” lietuviško kalbėjimo. Abi nuomonės buvo tokios: rašantiesiems norėjosi, kad malda būtų kalbama, kaip anksčiau: (…) ir pagirtas Tavo įsčių vaisius(…).
Norai norais, o neargumentuojama, kodėl buvo padarytas pakeitimas. Pagalvojus – tikriausiai dėl vaikų. Poterius kalbėti mokomi pakankamai maži vaikai, o jiems yra nesuprantama. Bent jau mamos pakeitimu apsidžiaugė. Iš to laiko, kai buvo keičiama, atsimenu, kaip mažus vaikus turinti mama džiaugėsi: Dabar nebus sunkumo vaiką šios maldos mokyti.
Galima svarstyti, ar yra rimta tokia priežastis, o taip pat – ar keitimas leistinas? Mat, jei vaikučius reikėtų anaip mokyti, kartu tektų pradėti ir anatomijos aiškinimą, ir suteikti žinių apie vaiko gimimą, o to nepatariama daryti, kol vaikas pats neklausia. Todėl ir lengviau vaikus mokyti: Tavo Sūnus.
O ar tai leistina, ir kiek pasikeitė prasmė? Truputį pasikeitė. Sūnus, duktė – apima šiek tiek plačiau negu tik įsčiose išnešiotąjį. Turbūt apima ir dvasinę priklausomybę, o kartais ir vien tik dvasinę. Juk kalbame apie dvasios tėvus, motinas, tad būna ir sūnūs, ir dukros.
Maldoje nurodžius “įsčių vaisius” - tai reiškia pabrėžtinai tik išnešiotąjį, o dvasiškai – greičiau Motina nuo Sūnaus priklausanti negu atvirkščiai. Tad prasmė šiek tiek pasikeitė.


Meilė yra laiminga tik Meilėje

Brangi sese Kristuje Aldona Kezyte!
Žinau, kad jūsų knyga „Esa-me nenaudingi tarnai“ pateko pas mane neatsitiktinai. Tokia buvo Dievo valia, kad aš ją perskaityčiau, o gal ir tai, kad parašyčiau jums šį laišką.
Esate Dievo apdovanota būti tikra Jo tarnaite. Juk nėra didesnės laimės, kaip tarnauti Viešpačiui ir, tarnaujant Jam, neįmanoma būti nenaudingai, todėl esate viena naudingiausių Jo tarnaičių. Jis įsako jums, o jūs vykdote Jo valią. Jūs - jo įrankis. Jis naudojasi jumis taip, kaip Jis to nori, kartais net nustebindamas, apstulbindamas jus, nes Jam nėra negalimų dalykų. Jis yra Visagalis ir jums leido tai pažinti labiau nei kitiems žmonėms. Mes jaučiame, kad Jis yra su mumis visada, ypač sunkiausiomis minutėmis, kada nebėra į ką atsiremti - tada Jis yra arčiausiai mūsų.
Mes neturėtume pulti į neviltį, o atvirkščiai, ramiai ir nuolankiai, su meile priimti savo gyvenimišką egzistenciją. Viską priimti iš Jo rankų ir viską Jam atiduoti, nieko nepasiliekant sau. Tada Jis pripildys mūsų širdis Meilės, kuri netrokš nieko daugiau, kaip patikti Viešpačiui. Dievas yra Meilė, o Meilė yra laiminga tik Meilėje.