Atnaujintas 2003 m. liepos 23 d.
Nr.57
(1161)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Aktualijos
Darbai
Krikščionybė ir pasaulis
Laikas ir žmonės
Kultūra
Žvilgsnis
Proza
Literatūra
Istorijos vingiai
Nuomonės
Lietuva
Pasaulis
Istorija ir dabartis


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Pranciškonų gimnazijai Kretingoje – 70 metų

Pranciškonų gimnazijos Kretingoje 70-mečio šventėje (iš kairės): direktoriaus pavaduotojas Algirdas Slušnys ir buvęs direktoriaus pavaduotojas Juozas Kojelis,
kun. Astijus Kungys, OFM, dr. Juozas Aleksandravičius

1932 m. gegužės 26 d. kun. Antanas Dirvelė, OFM, pašventino statomos pranciškonų gimnazijos Kretingoje kertinį akmenį, o 2003 m. gegužės 14 d. Lietuva paminėjo gimnazijos 70-ąjį gimtadienį. Per tą laiką tik 20 metų gimnazija buvo kuriama ir ugdoma, o 50 metų dviejų okupantų – nacių ir bolševikų – plėšoma ir naikinama. Tačiau, gimnazijos direktorės Astos Radikienės žodžiais tariant, Pranciškonų gimnazija išliko „sena savo išore ir labai jauna, kasdien atsijauninanti savo dvasia“, nes „pastatai subyra, o dvasinės vertybės išlieka“.
Jubiliejinė šventė vyko Kretingos pranciškonų gimnazijos patalpose, dalyvaujant gimnazijos bendruomenei, miesto valdžios atstovams, kviestiems svečiams ir gausioms kitų Lietuvos gimnazijų ir vidurinių mokyklų delegacijoms.
Šventės programa labai turtinga menine dalimi. Čia pasirodė patys jauniausieji ir vyresnieji dainininkai, instrumentalistai, skaitovai, tautinių ir šiuolaikinių šokių šokėjai. Mokinius parengė ir patys dalyvavo mokytojai L.Šiaulienė, S.Buivydas, A.Lubienė, D.Rimkutė, S.Šimkus, A.Žilys, B.Jašinskienė, Ž.Adomienė, S.Garbaliauskienė, R.Valytė, A.Paulauskienė, A.Mačėnas.
Šventė prasidėjo šv. Mišiomis Viešpaties Apreiškimo Švč. M.Marijai bažnyčioje. Jas aukojo kun. Linas Vodopjanovas, OFM, pamokslą sakė gimnazijos kapelionas kun. Gediminas Numgaudis, OFM. Minėjimui-koncertui gimnazijos salėje vadovavo mokytoja Virginija Rudavičienė ir kun. Evaldas Darulis, OFM. Kalbėjo dr. Juozas Aleksandravičius, lituanistas, buvęs šios mokyklos auklėtinis, dabar – Vilniaus pedagoginio universiteto dėstytojas; kun. Bernardas Talaišis, šią gimnaziją baigęs 1948 metais, televizoriaus ekrane iš 1993 metų minėjimo pasirodė JAV neseniai miręs kun. Placidas Barius, OFM (Kretingos kunigai pranciškonai dabar save vadina ne tėvais, bet broliais). Pranciškonų nuopelnus aptarė gimnazijos direktorė A.Radikienė. Buvęs mokytojas vokiečių okupacijos metais Juozas Kojelis pabandė pažvelgti į mokyklos ateitį kosmopolitizmo grėsmės ir globalizacijos tikrovės sąlygomis.
Vakare Kretingos verslo žmonės ir mokinių tėvai mokytojams ir kviestiesiems svečiams surengė puikų priėmimą. Kretingos miesto mero pavaduotojas Virginijus Domarkas sveikinimo žodyje akcentavo gimnazijos reikšmę ir pažadėjo savo talką. Svarbų vaidmenį Pranciškonų ordino Lietuvoje atkūrimo ir gimnazijos įkūrimo darbuose suvaidinęs kun. Astijus Kungys, OFM, pabrėžė, kad Pranciškonų gimnazija su kitomis Kretingos mokyklomis turi bendrauti ne konkurencijos, bet savitarpio talkos dvasia.
Vakaro programai vadovavo mokytoja Zita Skarienė, sumaniai pindama kalbų, dainų ir prisiminimų pynę, o šokiais ir tradiciniais bei naujoviškais žaidimais išjudino visus dalyvius.

Pratęsiant istoriją į ateitį

Prieš 62-ejus metus šioje mokykloje ėjau tam tikras pareigas. Manau, kad esu iš tos generacijos oficialiųjų pareigūnų paskutinis mohikanas. Paskutinis ne simboliškai, bet tikroviškai. Už tos laiko ribos gyvųjų atmintis jau nebesiekia, nes iš to laiko mokytojų, regis, daugiau tarp gyvųjų jau nebėra. Tiesa, mano mokiniai anksčiau už mane mindė šio pastato laiptus ir varstė duris. Kai kuriuos mokinius matau čia. Jie visi man brangūs, bet ir jų gretos retėja. Tik jie tada dėl savo amžiaus dar nebuvo įpareigoti daryti sprendimų, kaip mes, vyresnieji. Tada buvo vokiečių okupacija. Nors formaliai ši mokykla vadinosi Šventosios gimnazija Kretingoje, o ne pranciškonų, bet mokyklinę bendruomenę su direktoriumi Juozu Gedgaudu visą tą laiką lydėjo pranciškonų dvasia ir tradicijos. Pranciškonų gimnazijos istorinis siūlas nebuvo nutrūkęs ir laikotarpio istorinę atkarpą galima vadinti „pranciškonų gimnazija vokiečių okupacijos metais“.
Norint pratęsti istoriją į ateitį, reikia atsparos bazės. O ta bazė paprastai yra praeities patirtis ir dabarties tikrovė. Štai kodėl, nukreipus akis į ateitį, tenka daryti nors trumpą šuolį į praeitį. Šios mokyklos buvęs auklėtinis Julius Veblaitis neseniai man iš Niujorko į Kaliforniją atsiuntė vieno Lietuvos laikraščio iškarpą, kur rašoma, jog aš Kretingos gimnazijoje įkūręs slaptą antinacinę organizaciją. Tokia veikla šiandien būtų galima didžiuotis. Bet aš to nedariau, nors tos organizacijos vadovybė ir spaudė. Reikėjo nuspręsti. Sprendimas buvo neigiamas. Jeigu nebūčiau buvęs mokytojas, būčiau organizavęs. Bet šioje mokykloje mielai globojau slaptuosius ateitininkus. Tada buvau įsitikinęs, ir dar tikiu, kad ideologinės organizacijos yra didelė jėga, kas Lietuvos švietimo sistemoje nėra tinkamai suprasta.
Dabartinės Lietuvos spauda skelbia nusikaltimų statistikas. Tik nepastebėjau palyginamųjų statistikų nusikaltimų, padarytų organizuoto jaunimo ir nepriklausančio ideologinėms organizacijoms, t.y. ateitininkams, skautams, kudirkaičiams, maironiečiams ir kt. Taip pat nenustatyta, ar toks pat nusikaltimų procentas yra katalikiškose ir kitose bendrojo lavinimo mokyklose. Reikia džiaugtis, kad Kaune jau rengiamas planas tokiems tyrimams. Turint tuos duomenis, išryškės ideologinių organizacijų ir religinių bendruomenių išlaikomų mokyklų reikšmė.
Pratęsiant istoriją į ateitį, Lietuvos labui Kretingos pranciškonų gimnazijoje ir apskritai visose Lietuvos vidurinėse mokyklose turėtų būti suprasta ideologinių organizacijų reikšmė ir jų praktiška nauda. Mokytojai turėtų imtis jas globoti, Mokslo ir švietimo ministerija jas remti, tėvai savo vaikus raginti jose dalyvauti. Ideologinių organizacijų augimas stiprins jaunimo moralę ir mažins nusikaltimų skaičių.
Įvairiose diskusijose dažnai teigiama, kad senoji karta, augusi Nepriklausomoje Lietuvoje, nebeįstengia suprasti per pusę šimtmečio įvykusių pasikeitimų ir naujiems laikams siūlo senas idėjas. Ypač tokie priekaištai daromi svetur gyvenusiems ir atseit Lietuvos gyvenimo nebesuprantantiems Vakarų išeiviams. Pripažįstant, jog tokiuose priekaištuose esama šiek tiek tiesos ir nesileidžiant į diskusijas, vis dėlto reikėtų priekaištą papildyti teigimu, jog, gyvenant rusų okupuotoje Lietuvoje, nuo jos buvo galima labiau nutolti, negu gyvenant Vakaruose. Taip nuo Lietuvos buvo nutolę Lietuvoje gyvenę ir įtikėję į stalinizmą-leninizmą ir fiziškai naikinę bei dvasiškai alinę tautą lietuviai. Pastariesiems grįžimo kelias yra sunkesnis negu grįžti iš Čikagos, Los Andželo ar Niujorko. Sibiro ir Vakarų tremtiniams tenka grįžti iš fizinio nuotolio, įtikėjusiems komunizmu – iš dvasinio.
Tarp išeivių irgi buvo susvyravusių kovoje dėl Lietuvos laisvės ir nepriklausomybės. Jie aiškino, kad kovoti dėl laisvės ir nepriklausomybės nėra reikalo. Maskvos „globoje“ lietuviams nesą jau taip bloga, nes Lietuva vis tiek nepriklausanti Rytams. Jie visaip pajuokė ištikimuosius. Ir keisčiausia, kad tokie išeiviai šiandieninėje Lietuvoje labiau pageidaujami ir turi daugiau įtakos už ištikimybėje Lietuvai ištvėrusius.

Globalizacijos akivaizdoje

Idealistinė, dėl tautos laisvės ir valstybinės nepriklausomybės kovojusi išeivija visą laiką buvo ištiesusi ranką aktyviau ar pasyviau rezistavusiai lietuvių tautai. Pagrindinė kovoje prieš okupaciją išeivijoje veikusi organizacija „Lietuvių frontas“ (vėliau – „Lietuvių fronto bičiuliai“) praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje būsimai laisvai Lietuvai parengė valstybinių pagrindų svarstymus, pavadintus „Į pilnutinę demokratiją“, o tos organizacijos žurnalas „Į Laisvę“ ištisus dešimtmečius pulsavo laimėjimo viltimi. Štai viena 1977 metų numerio ištrauka: „Okupacijos žlugimas ir Lietuvos laisvės atgavimas yra tiek pat tikras faktas kaip ir rytdienos saulės patekėjimas. Tam faktui tapti kūnu nesutrukdys nei priešo brutalumas, nei jo pataikūnų retorika. Tuo konkrečiai tiki tremties kultūrininkai, pirmiausia lietuviškos raštijos kūrėjai, rašą ne išeivijai, bet visai lietuvių tautai. Ateis diena, kada lietuvio autoriaus knyga iš užsienio keliaus Lietuvon ne kaip kontrabandinė prekė“.
Straipsnio autorius, prisiminęs minėtą leidinį „Į pilnutinę demokratiją“, toliau rašo: „Išlaisvintos Lietuvos valstybinės santvarkos galimų variantų reikėtų bent kelių, ne vien frontininkų. (…) Reikalui atėjus, iš jų bus paimta, kas reikalinga. Ar ne laikas paskelbti konkursą laisvės kovotojo ir laisvės kovų muziejaus Vilniuje projektų parengimui? Rengtinas lietuviškų bibliotekų į išlaisvintą Lietuvą perkėlimo planas. Organizuotinos studijų serijos išlaisvintos Lietuvos industrializacijos, žemės ūkio, švietimo, teisinės santvarkos, socialinės globos, užsienio politikos, santykių su kaimynais ir kitais klausimais.
Visa tai būtų daroma ne tautai primesti savo valią, bet atiduoti duoklę į bendrą lietuviškųjų problemų sprendimo aruodą. Išeivijos pasiruošimai grįžti būtų konkreti tikėjimo Lietuvos laisve demonstracija. Ir tai stiprintų rezistencinę tautos moralę“.
Šiandien mes stovime prieš naują realybę – globalizaciją ir prieš naują pavojų – kosmopolitizmą. Lietuviškame leksikone įsitvirtino nauja sąvoka pilietinė visuomenė. Prieš tai padariau žingsnį į praeitį, kad suprastume, kaip išeivijoje laikėsi ištikimieji tautos laisvei ir krikščioniškai moralei ir pusę šimtmečio gyveno vienybėje su savo tauta. Dabar, tautai atsiradus prieš naują realybę ir naujus pavojus, Lietuvos mokytojams ir jaunimo auklėtojams iškilo nauji uždaviniai ir naujos atsakomybės. Apie globalizaciją, kosmopolitizmą ir pilietinę visuomenę daugelis kalba: politikai, politologai ir moralistai, Lietuvai gera linkį idealistai ir sau naudos linkį oportunistai. Kalba ir paprasti piliečiai. Pastarųjų teisėmis bei, remdamasis ilga savo gyvenimo patirtimi, drįstu pasisakyti ir aš.
Apie pilietinę visuomenę intelektualai dažnai kalba taip įmantriai, kad, perskaitęs ilgus jų traktatus, žinai tik tiek, kiek žinojai nepradėjęs skaityti. Viena šviesiausių XX a. antrosios pusės asmenybių prof. Juozas Brazaitis yra pasakęs, kad „didžiosios tiesos dažniausiai paprastos. Jos tokios paprastos, kad net minios nuostabos nekelia“. Toms didžiosioms tiesoms suprasti įmantrios kalbos nereikia. Paprastais žodžiais kalbant, pilietinė visuomenė yra ta, kurioje valstybės pilietis žino savo teises ir pareigas bei turi savo nuomonę apie pagrindinius valstybės įstatymus. Kai valstybėje bus dauguma taip informuotų piliečių, tada įstatymdavystėje vyks nuolatinė kaita ir įstatymų tobulinimas. Juk net ir tobulus įstatymus, pasikeitus sąlygoms, gali tekti taisyti ar net naikinti.
Tautiškumo ir kosmopolitizmo klausimu diskusijos vyksta nuo seno. Apie tai prirašyta daugybė straipsnių, studijų ir veikalų. Paprastais žodžiais išsakant išmintingų žmonių mintis ir įjungiant asmenišką patirtį, tautiškumu reikia laikyti žmogiškai vertingo tautinio lietuvio savitumo (individualybės) meilę ir pastangas tą savitumą išlaikyti, tobulinti ir perduoti ateinančioms kartoms. Gi kosmopolitizmas paneigia tautiškumą, jo natūralius ryšius su savo tautine bendruomene ir pateisina nutautimą.
Gal sutartume tautiškumo bei kosmopolitizmo diskusiją baigti tokia išvada: joks moralinis kodeksas neįpareigoja lietui prasidėjus bėgti taisyti kaimyno stogo, palikus degančius tėvų namus.
Ne tik Lietuva, bet ir visas pasaulis atsistojo prieš naują dar neišbandytą realybę – globalizaciją (globus, globas, globalinis). Praeityje globalizacija buvo vykdoma prievarta. Jėgą vartojo antikinė Romos imperija, XIX amžiuje Prancūzijoje Napoleonas, Anglijos imperija; vyresnioji karta prisimena „globalizatorius“ – Vokietijos – Adolfą Hitlerį ir Maskvos – Josifą Staliną, vėliau sovietinę imperiją. Visos globalizacijos buvo kruvinos, vienos daugiau, kitos mažiau.
Yra manančių, kad dabartinį globalizavimą prievarta vykdo JAV. Kai kas dėl to Ameriką kaltina ir protestuoja. Bet globalizacija nėra Amerikos produktas. Iš tikro ją sukūrė milžiniška technologinė pažanga, ypač komunikacijos srityje. Senais laikais, jei badas ištikdavo viename pasaulio pakraštyje, kitas pakraštys apie tai net nežinodavo. Dabar tuoj organizuojama pagalba: lėktuvais ir laivais siunčiamas maistas, vaistai, net ištisos ligoninės, personalas. Tas pats, jei ištinka skaudus žemės drebėjimas. Bet su siunčiama pagalba gali nukeliauti ir ligų bacilos, kriminaliniai ir politiniai nusikaltėliai. Seniau įvairios epidemijos – cholera, maras, šiltinė – nusiaubdavo ištisas teritorijas, bet lokalizuodavosi, nes susisiekimo priemonės buvo primityvios. Žmonės ir ligos toli nenukeliaudavo. Dabar naujos ligos, kaip SŪRS ar AIDS, per vieną dieną gali atsirasti ne tik gretimoje valstybėje, bet ir kitame kontinente. Tarptautinis terorizmas sukūrė naujas karo ir saugumo koncepcijas. Nematomas priešas vienu smūgiu per kelias minutes galėjo sunaikinti stipriausios pasaulio valstybės kelis tūkstančius žmonių, kaip atsitiko Niujorke 2001 m. rugsėjo 11 d. Štai kodėl iškilo reikalas visas tas problemas spręsti globaliniu (pasauliniu) mastu. Tad kuriamos globalinės struktūros. JAV, kaip stipriausia pasaulio galybė, prisiėmė vadovaujantį vaidmenį ir atsakomybę tų struktūrų kūrime. Šiame procese bus klaidų, nepasisekimų, įsiterps ir nusikaltimų, bet jokia kita valstybė nepajėgtų geriau tų pareigų atlikti. Amerika nėra piktavališka valstybė, nors dėl išdavysčių ir politikų trumparegiškumo yra padariusi didelių klaidų ir skriaudų ne tik kitiems, bet ir pati sau. Turime teisę ir mes, lietuviai, Amerikai tai priminti. Bet šiandien, sustoję prieš globalizacijos realybę, turime ir galime ja pasitikėti. Ji tą darbą atliks sąžiningiau negu kita valstybė.
Su pagrindu baiminamasi, kad, atsidūrę ES ir NATO, galingųjų valstybių būsime skriaudžiami, neturėsime savo balso. Žinoma, galingieji ir turtingieji jaučiasi esą ir teisingieji. Panašūs reiškiniai jaučiami ir Lietuvoje. Neteisingai užvaldę turtus, šiandien yra patys įtakingiausi, kurių nedrįsta nė teisingumo organai liesti. Todėl mokykloms kyla ypatinga atsakomybė šalia mokymo stiprinti ugdymą sąmoningų piliečių, atkakliai reikalaujančių teisingumo visiems.
Yra baimės, kad, atsivėrus valstybių sienoms, mūsų tauta išsivaikščios. Baimė pagrįsta. Bet išsivaikščiojimas priklauso nuo mūsų pačių. Romėnų imperatorius Gajus Julijus Cezaris pirmajame šimtmetyje prieš Kristų yra pasakęs didelę tiesą: „Laimingos tautos, kurios turi gerus įstatymus, bet laimingesnės tos, kuriose geri papročiai reiškia daugiau negu geri įstatymai“.
Cezaris gerais papročiais vadina tautos moralę. Tėvynės meilė, patriotizmas, tikėjimas yra tie gerieji papročiai, kurie neleis mūsų tautai pasiklysti globalizacijos vandenyse. Jaunosios kartos atsakomybė, kad lietuvių tauta į tuos vandenis išplauktų su lietuviška trispalve rankose ir su Maironio bei B.Brazdžionio apdainuota tėvynės meile širdyje.
Linkiu Pranciškonų gimnazijos bendruomenei drąsiai sutikti naujai kuriamą globalizacijos epochą.

Juozas KOJELIS

© 2003 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija