Atnaujintas 2003 m. rugsėjo 3 d.
Nr.67
(1171)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Lietuva
Istorija ir dabartis
Valstybė ir Bažnyčia
Susitikimai
Kultūra
Žvilgsnis


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Nuaidėjus rugsėjo skambučiui…

Rugsėjo 1-osios šventėje

Algirdo Sabaliausko (ELTA) nuotrauka

Artėjant rugsėjo pirmajai girdėjome džiaugiantis, jog šiemet į 2200 mokyklų ateis per pusę milijono moksleivių, kad beveik dvigubai išaugo studentų skaičius aukštosiose mokyklose, o Lietuvos valstybės vėliavos nuo pat rugsėjo 1-osios iki mokslo metų pabaigos plevėsuos prie visų Lietuvos mokyklų. Tačiau negalima pamiršti kelių svarbiausių dalykų, su kuriais susiduria Lietuvos švietimas. Visų pirma vis nesibaigiančios reformos švietimo srityje, svetimo niekalo kimšimas į jaunuolių sąmonę, numarintas patriotinis ir pilietinis ugdymas. Akivaizdūs faktai rodo, kokios švietimo sistemos nori šiandieniniai švietimo vairininkai. „Nepolitizuota“ mokykla daroma mankurtų kalve. Tokia suluošinta ir deformuota švietimo sistema negali išugdyti mūsų jaunosios kartos patriotine, pilietine dvasia. Rytų Lietuvoje įsigalėję vadinamųjų tautinių mažumų veikėjai ugdo šovinistinės ideologijos politiką. Tose mokyklose žeminami tautiškumu besirūpinantys mokytojai. Tai vadinama tolerancija. Bet kas atsitiktų, jeigu, pavyzdžiui, Lenkijoje gyvenantys lietuviai taip tyčiotųsi iš lenkų tautos interesų, kaip tai daro Lietuvoje rusakalbiai ar vadinamieji lenkai.
Kitas dalykas, turįs kelti didžiausią rūpestį jaunąja karta, yra neosovietinio liberalizmo paleista smegenų plovimo mašina, luošinanti visas nesubrendusio žmogaus mintis ir jausmus. Įvairiausi laikraščiai ir žurnalai propaguoja ne tik nepasotinamą hedonizmą, meta iššūkį tradicinei šeimai ir vaikų auklėjimo nuostatoms. Tokio „švietimo“ dėka, vešint masinės kultūros tuštybei, tryliktaisiais nepriklausomybės metais matome, kaip išauga agresyvių cinikų karta. Vadinamieji liberalūs įstatymai leido 13-17 metų paaugliams sužvėrėti, o jų elgesys ir žargonas, diegiamas per įvairiausius „akvariumus“, „barus“ ir „holivudus“, „nomedas“ bei populiarius žurnalus, šiurpina visuomenę. Štai ką mokslo metų išvakarėse rašė publicistas Julius Milieška: „Atsirado „pinigų karta“, reikalaujanti tik pinigų ir privilegijų. Nevaržomas paauglių seksas, porno-pramogos, „žvaigždžių lietūs“, lengvi pinigai, jėgos ir jaunystės kultas varo tėvus ir mokytojus į neviltį. Bręstantys manipuliatoriai pudrina tėvams smegenis. Nereaguoja į jokias taisykles, draudimus, muša tėvus ir senelius… Mokyklose mokytojai jau patiria ne tik žodinį, bet ir tiesioginį vaikų ir paauglių smurtą. Ministerijų klerkai kaltina eilinius mokytojus, kad jie nebesusitvarko su mokiniais. Greit didieji ministerijų specialistai prieis prie tokios situacijos, kad prie kiekvieno neklaužados reiks statyti po policininką ar po socialinį darbuotoją, psichologą. 8-14 metų paaugliai jaučiasi viešpačiais, galinčiais diktuoti savo valią ir galią. Nepasotinamieji turtingesnių tėvų vaikai akiplėšiškai puola tėvus už nesugebėjimą jais tinkamai pasirūpinti. O neturtingų tėvų vaikai viskuo kaltina tik tėvus, kad yra nevykėliai ir nesukuria tokių gyvenimo sąlygų, kokias turi draugai - „mafijozių“ vaikai“. Tai visiems, ypač mokytojams, žinomi faktai. Tik tai vengia matyti valdžios pareigūnai, įvairiausios „teisių gynimo“ aktyvistės. Pučiamos dirbtinės problemos tai apie geltonuosius autobusiukus, tai apie per sunkias moksleivių kuprines ar vadovėlius. Nieko nekalbama, kad vaikai ir jaunimas tampa reklamos ir žiniasklaidos ideologinio manipuliavimo aukomis.
Rašytojas Juozas Marcinkevičius atkreipė dėmesį į dar vieną labai svarbų dalyką, teigdamas, kad jokie pedagogai negali atstoti tėvų. Mokytojus, dėstytojus rengia įvairios aukštosios mokyklos. Tuo tarpu tėvystę, motinystę lemia aukštesnės jėgos. Iš esmės susižavėjus kompiuteriais, mokyklose ir šeimose pamirštamas estetinis auklėjimas. To pasekmė - dauguma mergaičių nori tapti manekenėmis, šokėjomis (ne baleto, o „go go“), tik jau ne mokytojomis, inžinierėmis, o svarbiausia, mamomis, motinomis. Neugdomas vaikų polinkis į estetiką ir grožį. Neatsitiktinai vyresniųjų klasių moksleiviai ar studentai, puikiai išmanantys apie kompiuterius, internetą, nežino, kas buvo Maironis, J.Basanavičius, pagaliau Vytė Nemunėlis. Todėl ir kyla klausimas: ar mūsų jaunoji karta, išaugusi be meno, grožio supratimo, išaugs tikrais žmonėmis, o ne komercinių televizijų ir laikraščių bei žurnalų išplautomis smegenimis Mamonos vergais. Ar ne todėl iš švietimo ministro pareigų buvo išvytas prof.Zigmas Zinkevičius, norėjęs tautinės mokyklos modelį įdiegti į mūsų įvairiausiomis reformomis deformuotą švietimo sistemą?
Betgi tai ne viskas. Liūdnos mintys kyla, kai naujųjų mokslo metų išvakarėse į Lietuvos radiją skambinusios daugiausia garbingo ir solidaus amžiaus moteriškės su didžiausia nostalgija pagarbiai prisimindavo baisiuosius pokario metus, kai jos, atėjusios į sovietinę mokyklą, džiaugėsi papuoštomis vėliavėlėmis ir vadų portretais mokyklų salėmis ir kai ginkluotų stribų apsuptas kilnojamojo kino mechanikas rodė filmą apie „didįjį tėvynės karą“… Ką gi, vaikystės ir jaunystės prisiminimai visada mieli ir nostalgiški. Tačiau stebina kitkas. Negi tos moteriškės neprisimena, o greičiausiai nenori prisiminti, tų baisių dienų, kai atėję į klasę vaikai kone kasdien neberasdavo daugelio savo mylimų mokytojų, kurie naktimis jau buvo įgrūsti į čekistų rūsius, išgabenti į Sibirą? Lietuvos mokytojų golgotos prasidėjo pirmosios bolševikų okupacijos metais, o patys mokytojai apie tas būsimąsias savo kančias ir golgotas išgirdo jau 1940 m. rugpjūčio 14 d., kai buvo sušauktas Lietuvos mokytojų suvažiavimas, kuriame, anot tuometės spaudos, dalyvavo 7000 pradžios mokyklų, 2000 gimnazijų ir progimnazijų, 500 amatų mokyklų mokytojų, keli šimtai vaikų darželių ir senelių prieglaudų auklėtojų bei globotojų.
(nukelta į 5 p.)
(atkelta iš 1 p.)
Štai šiame suvažiavime kalbėję J.Paleckis, M.Šumauskas, M.Gedvilas, A.Venclova, J.Žiugžda, V.Žilionis, K.Preikšas nustėrusiems Lietuvos mokytojams nubrėžė „naujojo gyvenimo“ gaires. Jau 1940 m. rugpjūčio 31 d. švietimo komisaro „liaudies rašytojo“ A.Venclovos įsakymu visose mokyklose įsakyta panaikinti maldą, pakeisti jų atributiką pirmiausia visose klasėse pakabinant Lenino ir Stalino portretus. Tiesa, iš „seno palikimo“ buvo leista naudoti V.Kudirkos, J.Basanavičiaus, Žemaitės portretus. Po antrosios okupacijos liko tik Žemaitė. V.Kudirka ir J.Basanavičius buvo paskelbti „buržuaziniais nacionalistais“.
Ypač žiauriai 1940-1941 metais bolševikai ir kolaborantai pasielgė su Lietuvos šviesuomene, konkrečiai, su pradžios mokyklų mokytojais. Tais metais pradžios mokyklose dirbo apie 8000 mokytojų. Tai buvo glaudžiausiai su plačiaisiais visuomenės sluoksniais susiję švietėjai. Ypač su neturtingiausiais žmonėmis. O štai dabar „darbo žmonių“ valdžia pirmiausia ir ėmė naikinti bei tremti liaudies švietėjus. Degdami neapykanta šviesuomenei, ypač mokytojams, stengėsi ne tik iš Rusijos pasviečių sugužėję instruktoriai. Pirmaisiais smuikais grojo patys vietiniai kolaborantai - Icikas Meskupas, Motiejus Šumauskas, Mečys Gedvilas, Antanas Venclova, jau nekalbant apie bolševikinę smulkmę. Antai LKP (bolševikų) penktajame suvažiavime pogrindininkas A.Bauža tiesiai pareiškė, kad mokytojai yra fašizmo tvirtovė, kurią reikia sunaikinti. Apie tai dar „liepsningiau“ kalbėjo kiti visose sovietinėse enciklopedijose ir knygose liaupsinti J.Vildžiūnas, D.Todesas ir kiti.
Represijų ilgai laukti neteko. Jau 1941 metų birželio trėmimų dienomis į Sibirą buvo ištremta mažiausiai apie 800 mokytojų, o ką jau kalbėti apie jų šeimų narius. Daugiausia ištremtų mokytojų buvo Alytaus, Rokiškio, Biržų, Marijampolės, Panevėžio, Ukmergės, Utenos, Telšių ir kitose apskrityse. Na, o „Lietuvos TSR istorijos“ IV tome rašoma, jog 1941 metų birželį buvo represuoti ir ištremti iš Lietuvos „kenksmingi profašistiniai elementai“. Tačiau argi tai ne pasityčiojimas iš tų niekuo nekaltų žmonių, kuriuos stalinistai pasmerkė kančioms ir mirčiai, atminties? Labai turėjo būti aptemęs protas tų, kurie rašė tą „istoriją“, kad patikėtum, jog eiliniai pradžios mokyklų mokytojai būtų buvę „liaudies priešai“ ar „kenksmingi elementai“. Tokios pat represijos tęsėsi ir antrosios bolševikų okupacijos metais.
Ilgus metus, net iki dabar, kolaborantai šiuos savo veiksmus rūpestingai slėpė. Tiesa, dabar tų stalinistų gretos gerokai praretėjo. Tačiau daugelis tų, kurie išliko ar juos pakeitė, aišku, labai norėtų, jog ir šiuo metu kuo mažiau žmonių žinotų apie jų juodus darbus vykdant pragaištingą lietuvių tautos, pirmiausia jos šviesuolių, masinio naikinimo politiką.

Petras KATINAS

© 2003 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija