Atnaujintas 2004 m. sausio 9 d.
Nr.3
(1206)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai

Melstis už mirusiuosius

Kas skatina melstis už mirusiuosius? Jų atminimas. Dar dėkingumas. Ir dar skolos jausmas. Prisimename tuos, su kuriais bendravome, kuriuos mylėjome, su kuriais pykomės, ginčijomės, kuriuos kartais įskaudindavome, kartais paguosdavome, o dar dažniau patys norėjome būti jų paguosti. Nors ir nebėra šalia, tačiau jaučiame jų buvimą, jaučiame tebesantį bendravimo ryšį, dažnai graužatį, jog buvome jiems nemieli, nepadarėme to, ką dabar tikrai padarytume, jaučiame neparodyto gerumo skolą. Ir ta skola, ir dėkingumas už buvimą, už kartu išgyventą gėrio palaimos valandėlę suvirpa širdyje noru ką nors gera tam, buvusiam šalia, o dabar tebesančiam to buvimo jausmo atmintyje, padaryti. Tuomet su jais kalbamės, už juos meldžiamės.

Spalio 26-ąją Marijampolės Bazilikoje buvo pasimelsta už kunigaikštį Vytautą. Šv. Mišių aukos intencija daugumai pamaldų dalyvių buvo nelaukta ir netikėta, netgi kiek šokiruojanti. Nieko nuostabaus. Esame pratę melsti visko, ko tik nori, prašyti Dievo ko reikia, dažnai ir ko nereikia. Tačiau melstis už kunigaikštį Vytautą - labai neįprasta mintis. Prisiminti prisimename, negalime neprisiminti, tačiau melstis... Prabėgę amžiai taip jį nuo mūsų nutolina, jog atrodo, kad jis nė negyvenęs, o jei ir gyvenęs, tai ten ir tada, kur mūsų nebuvo. O jei nebuvo, tai kokį bendrystės ryšį galime jausti?

Tiesa, kad kunigaikštis Vytautas gyveno taip seniai, jog jo asmeninį buvimą sunku gyvai įsivaizduoti. Tačiau netiesa, kad nėra bendrystės ryšio. Su Vytautu mus sieja jo palikimas. Didžiajam kunigaikščiui Vytautui lietuvių tauta ir kiekvienas lietuvis tikrai turi už ką jausti dėkingumą. Jis gentį padarė valstybe. Ir sukūrė ne bet kokią valstybę, tačiau tvirtą, pastovią, išlikusią ilgam. Net ir išorines valstybingumo apraiškas praradus, valstybės mintį giliausiuose savimonės kloduose tauta išlaikė. Tiesa, karūnos užsidėti nespėjo. Bet ar ta karūna būtų ką nors pakeitusi? Vargu. Mindaugas karūną turėjo, o karalystė nepragyveno nė jo paties.

Kas padarė Vytauto valstybę ir jo tautą tokią gyvybingą, išliekančią, kai, anot psalmininko, kilo tautos ir sviro karalystės? Gal kalba? Ir kalba. Bet ne vien. Galima juk kalbėti savosios tautos kalba, o elgtis kaip svetimiems.Tai gal kraštas, kuriame gyvenama? Ir kraštas. Bet ne vien. Sava šalis yra didelė brangenybė, tačiau gali tekti tapti tremtiniu ir jos netekti. Tai gal tikėjimas, gal tautinė tradicija? Tikrai taip. Tikėjimo suformuoti papročiai arba, geriau tariant, tautos buvimo būdas, mokėjimas taikiai gyventi tarp kitų ir sugyventi su kitais jų neniekinant, savęs nesigėdint, o prireikus apginti ir išsaugoti kas brangu. Šioje perspektyvoje atsiskleidžia kunigaikščio Vytauto didybė. Kunigaikščio, savųjų gentainių būvio pagrindan padėjusio tai, kas neišvengiamai priimtiname naujajame tikėjime buvo tikra, neatskiesta žmogiškosios paikystės priemaišomis. Ant tokio būvio pamato iškilo tauta, kurios neištiko karaliaus Mindaugo, sukūrusio pakrikštytų pagonių valstybę, likimas. Tauta, kurios kadaise buvusio būties būdo dar tik šiandien kai kurios pasaulio tautos mokosi, o Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės fenomenas tebestebina savuoju religinės bei nacionalinės tolerancijos žavesiu. Žinoma, istorija ir tautų bei valstybių likimų vingiai – labai sudėtingas dalykas. Galima įvairiai vertinti istorijos peripetijas, taip pat ir spalvingą bei įvairialypę Vytauto asmenybę. Visgi peršasi labai maloni širdžiai mintis, jog būtent jis išmokė lietuvį tos tikrosios krikščioniškosios tautinės laikysenos ir būtent Vytauto tauta, nors kartais slapčiomis ir padėdama dubenėlį pieno šventajam žalčiui, pamažu subrendo į Rūpintojėlio ir septynskausmės Dievo Motinos tautą. Tautą, mokančią gyventi ir kentėti ne griežiant dantimis, o tik švelniu rūpestėliu berymančią. Tautą, išlaikiusią ir išpuoselėjusią vieną seniausių bei gražiausių Europos kalbų. Tautą, kurios vaikai verčiau kentėjo skausmo kalavijų dūrius, bet neatmetė už žmoniją mirusio Dievo ir net mirė, bet neišsižadėjo to, kas brangu. Tautą, tremtą, bet neištremtą, naikintą, bet nesunaikintą. Tautą, kurios valstybė ne kartą nyko, bet ir vėl feniksu iš pelenų kėlėsi.

Istorija kartojasi. Kunigaikštis Vytautas anuomet tiesė draugišką sugyvenimo ranką arčiau ir toliau esančioms tautoms, kviesdamas būti kartu, gerbiant kiekvienam savus brangius dalykus. Likimas lėmė šiandien, kaip anuomet Vytautui, lietuviams ir vėl ištiesti ranką Europos tautų bendrijai, deja, sunkiai benorinčiai pripažinti, o juo labiau viešai pareikšti, jog būtent krikščioniškosios vertybės yra jos būvio pagrindas ir išlikimo garantas. Ir jei lietuvis, šiandien susigėdęs savosios praeities ar savosios dabarties, susigėdęs švelniai rymančio Rūpintojėlio, susigėdęs pavadinti savo šalį Marijos žeme, išties Europos link elgetos ranką, tai kažin ar kada nors, atradę kunigaikščio Vytauto kapą, nerasime jo apsivertusio karste.

Tikrai reikėtų kartkartėmis poterėlį už kunigaikštį Vytautą sukalbėti. Ir už save pačius, kad nesusigundytume Vytauto didybę matyti vien tik tame, jog jis kryžiuočius narsiai mušė. Ir už savo vaikus, kad kunigaikščio Vytauto dvasios atminimas išmokytų nevaikščioti takais bepročių be amžino dangaus šviesos.

Pijus Navickas
Marijampolė

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija