Atnaujintas 2002 m. sausio 9 d.
Nr.2
(1009)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Susitikimai
Darbai
Kultūra
Žvilgsnis
Proza
Literatūra
Atmintis
Nuomonės
Lietuva
Pasaulis
Kryžkelės


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai

Norėjęs Lietuvą uždegti Sekminių ugnimi

Gruodžio 4-ąją sukako šešiasdešimt metų nuo prof. Stasio Šalkauskio mirties. Šios sukakties nepamiršo Lietuvių katalikų mokslo akademija ir ateitininkai. Vilniaus Šv.Kazimiero bažnyčios salėje prof. R.Plečkaitis papasakojo, ką naujo prof.S.Šalkauskis davė Lietuvos filosofijai, P.Subačius apžvelgė jo inteligentijos koncepciją, sūnus Julius atskleidė savo tėvo asmenybės ir idėjų raidą. Padėkos šv.Mišias už tai, kad Dievas davė mūsų tautai tokią neeilinę asmenybę, aukojo ir pamokslą pasakė LKMA pirmininkas vyskupas Jonas Boruta, SJ.
Kas gi buvo prof. S.Šalkauskis, kad už jį turime dėkoti Dievui? Į šį klausimą pabandysime atsakyti, pasitelkę Bostone (JAV) išleistą "Lietuvių enciklopediją" ir dr.Arūno Sverdiolo įvadinį straipsnį, išspausdintą "Raštų" pirmajame tome, ir tai, ką girdėjome gruodžio 4-ąją.
"Jis - epochos kūrėjas. Be jo neįsivaizduojama lietuviškoji filosofija", - sakė prof. R.Plečkaitis.
"Gilus mąstytojas, objektyvus tiesos ieškotojas ir drąsus jos skelbėjas, skaidrus savo kuklumu, tauriu džentelmeniškumu ir nuoširdžiu krikščioniškumu", - parašyta "Lietuvių enciklopedijoje".
Vyskupas J.Boruta perskaitė akademiko kun. Antano Liuimos žodžius: "Paprastas, malonus, nuoširdus, darąs įspūdį. Malonės nušviesta ir nuskaidrinta asmenybė".
Buvusi studentė prisipažino: "Mylėjome jį taip, kaip mokiniai mylėjo Sokratą. Jautėme jo dėstomų teorijų ir gyvenimo praktikos vientisumą".
Kita buvusi studentė sakė: "Mums atrodė, jog tai žemėje vaikščiojantis šventasis. Kito tokio tarp mūsų profesorių nebuvo".
"Jis išauklėjo visą inteligentų kartą. Maceina, Grinius buvo jo mokiniai. Jo asmenybė taip pat turėjo įtakos kitiems", - tai sūnaus Juliaus žodžiai.


Asmenybė ir biografinės žinios

Prieš pradedant kalbėti apie asmenybę, visada norisi pažvelgti į tėvų šeimą. S.Šalkauskis gimė 1886 metais gydytojo Julijono Šalkauskio ir bajoraitės Barboros Goštautaitės-Šalkauskienės gausioje šeimoje. Keturi sūnūs ir penkios dukterys buvo leidžiami į mokslus. Teisės profesorius Kazys, architektas Algirdas, konservatoriją (fortepijono klasę) baigusi Antanina, dantų gydytoja Elena...
Stasys buvo silpnos sveikatos. Tėvo kolegos patarinėjo: "Tik neleiskite jam baigti gimnaziją. Tai ne jo sveikatai. Pamokykite amato". Tačiau jis Šiaulių gimnaziją baigė ir 1905 metais išvyko į Maskvą studijuoti teisės. Sveikata iš tiesų nesidžiaugė. Pajutęs, kad tinka pietų klimatas, daugiausia laiko praleisdavo Samarkande. Į Maskvą atvažiuodavo tik egzaminų laikyti. Teisės mokslus sėkmingai baigė, bet teisininko darbu nesižavėjo.
Studijuodamas Maskvoje, susižavėjo filosofija. Prancūzas Ernestas Hello ir Vladimiras Solovjovas jam darė didžiulį įspūdį. Rinkdamasis temą disertacijai, ilgai nesvarstė, panoro nagrinėti V.Solovjovo filosofijos idėjų pasaulį. Disertaciją rašė katalikiškajame tarptautiniame Fribūro (Šveicarija) universitete. 1920 metais apgynė darbą ir įgijo daktaro laipsnį. Grįžęs į Lietuvą pradėjo dėstyti Aukštuosiuose kursuose, 1922-aisiais reorganizuotuose į Lietuvos universitetą (vėliau - Vytauto Didžiojo universitetas).
Šis mokslininkas buvo tikra laimė Lietuvai. Juk XX a. pradžioje čia buvo nearti mokslo dirvonai, likę nuo ilgametės carinės priespaudos. 1922-aisiais jam suteikiamas profesoriaus vardas, 1939-1940 metais buvo universiteto rektorius.
Prof.S.Šalkauskis - vienas Lietuvių katalikų mokslo akademijos organizatorių 1922-aisiais, pirmosios valdybos pirmininkas, 1933 metais įvykusiame pirmajame suvažiavime pakeltas į narius akademikus, nuo 1938-ųjų iki pat LKMA uždarymo 1940 metais - pirmininkas.
1927-1930 metais prof.S.Šalkauskis - ateitininkų vadovas, parašęs stambų veikalą "Ateitininkų ideologija".
Viena po kitos buvo leidžiamos prof.S.Šalkauskio solidžios knygos. Jų enciklopedijoje nurodoma tiek, kad lenkiant neužtenka vienos rankos pirštų. Dalis raštų liko rankraščiuose, kai kuriuos prarijo liepsnos, degant Šiaulių bažnyčiai. Artimiesiems atrodė, kad nėra patikimesnės saugojimo vietos už bažnyčią...
Straipsnius spausdino žurnaluose "Romuva" (1921-1922 metais buvo šio žurnalo redaktorius), "Židinyje", "Logos".
J.Šalkauskis prisimena: "Nuo pat ankstyvo ryto tėvelio kambaryje stukseno rašomoji mašinėlė. Man ten nebuvo leidžiama įeiti - tėvelis dirba. Po pietų jis eidavo į universitetą. Vakarą skirdavo šeimai. Tėvas mokėjo tvarkyti laiką, buvo išsiugdęs stiprią valią. Tai padėjo pasiekti gerų rezultatų. Taip intensyviai jis dirbo dvidešimt metų".
Prof.S.Šalkauskis savo filosofinio darbo programą suformulavo gana anksti - dar 1919 metais. Ir dirbo nuo jos beveik nenukrypdamas visą gyvenimą.
Vyskupas J.Boruta sakė: "1938 metais Lietuva šventė savo nepriklausomybės dvidešimtmetį, fiksavo pasiekimus. Tačiau prof.S.Šalkauskis matė gilėjančią dvasinę krizę: idealizmas blėso, nyko pareigos jausmas ir sąžinės jautrumas, net katalikiškoji visuomenės dalis užsikrėtė materializmu, pradėjo įsigalėti "litizmas" (nuo žodžio "litas"). Jis matė išganymą: grįžti prie idealizmo, Lietuvą uždegti Sekminių ugnimi. Jam buvo būdingas gilus religingumas, mistiškas susijungimas su Kūrėju. Profesorius skaitė Evangeliją ir studentams ateitininkams patardavo ją skaityti. Lankė Jėzuitų bažnyčią, priimdavo Komuniją, inteligentams kūrė maldas į Šventąją Dvasią. Prof. S.Šalkauskio paraginti studentai šatrijiečiai savo šventę švęsdavo pirmąją Sekminių dieną. Jis pradėjo žadinti Gyvosios Dvasios sąjūdį. Čia nebuvo įstatų, valdybų, mokesčių. Norėjo sujudinti inteligentiją, turėdamas tikslą kelti dorovę, pasitikint Šventąja Dvasia, o ne savo jėgomis. Gyvoji dvasia - tai tarsi altoriaus žiburėlis, kuris nenustoja rusenti žmogaus širdyje".
Katastrofa buvo čia pat. 1940-ųjų bolševikų okupacija išsklaidė, trėmė ir žudė, įbaugino inteligentus, Gyvosios Dvasios sąjūdis, nespėjęs išplėtoti veiklos, užgeso. Rektorius buvo atleistas iš pareigų, o uždarius Teologijos - filosofijos fakultetą - ir iš darbo. Bandė ieškotis darbo Kaune ir Vilniuje. Veltui. Tiesa, 1941 metais Lietuvos laikinoji vyriausybė paskyrė profesoriauti į Vilniaus universitetą. Tačiau tai, ką prof.S.Šalkauskis matė ir patyrė pirmosios bolševikų okupacijos metais, atsiliepė sveikatai. Profesorius išvažiavo į Šiaulius. Dar tebebuvo gyva jo motina. Pro tėvų namų langą matėsi aukštas Šv. apašt. Petro ir Povilo bažnyčios bokštas, tyvuliuojantis ežeras. Atsirado noras vėl rašyti. Tačiau prof. S.Šalkauskis iš ligos patalo jau nebepakilo - jis mirė 1941 m. gruodžio 4 d.

Filosofinės idėjos

Prof. S.Šalkauskis - filosofas neotomistas. Pirmieji jo darbai - 1911-aisiais ir 1912 metais "Ateityje" išspausdinti mylimų autorių E.Hello ir V. Solovjovo darbai. S.Šalkauskiui religija - nediskutuotinas dalykas. Jaunasis filosofas savo pamėgtam mokslui skyrė ypatingą vietą. Jis rašė: "Filosofija jungia sintezėn viršprigimtąją tvarką su prigimtąja... Prigimtoje tvarkoje pergali blogis, užtat viršprigimtinėje - gėris; tačiau amžinybės tvarka nuveikia prigimtąjį mūsų pasaulį per katastrofingąjį jojo sudužimą... Tai, kas atsitiko Kristaus kūne individualiniu būdu tur įvykti žmonijos istorijoje visuotinuoju būdu per Jojo Bažnyčią, nes tik tuomet viršprigimtinė tvarka pajėgs galutinai įveikti prigimtąją, tik tuomet atpirkimo auka ras savo visuotinąjį įvykdymą".
Anot dr. A.Sverdiolo, "Šalkauskiui rūpėjo filosofijos ir gyvenimo santykis arba pasaulėžiūrinė filosofijos reikšmė. Priešais sveiko proto principą: "pirma reikia gyventi, paskui filosofuoti" jis kelia atvirkštinį: "Jei kalbėsime ne apie gyvenimą apskritai (t.y. pliką gyvos būtybės egzistavimą, gyvastį), bet apie gyvenimą, kuris privalu žmogui gyventi, tai nuo filosofijos priklauso žmogaus nusistatymas gyventi. Filosofija, kuri iš pareigos tarnauja tiesai, padaro žmogų laisvesnį, ir tai vienas didžiausiųjų jos nuopelnų žmogaus gyvenime".
Prof. A.Maceina taip rašė: "Jis būtį suvokė ir ją nagrinėjo ne pažinimo, ne jos buvimo savyje, ne veikimo, bet gyvenimo atžvilgiu. Būtis stovėjo priešais jį gyvenimo pavidalais ir jam buvo atsiskleidusi kaip gyvenimas".
Prof. S.Šalkauskiui rūpėjo aukščiausiųjų vertybių - tiesos, gėrio ir grožio vienybė. Jis tvirtino: "Žmogaus gyvenimas nėra tobulas, jei jame trūksta tiesos, gėrio ir grožio".
Profesorius buvo įsitikinęs, jog "žmogaus gyvenimas nuosekliai kyla trimis laiptais iš materialinės plotmės į aukščiausią dvasios sritį". Anot dr. A.Sverdiolo, žemiausioji ir pamatinė gyvenimo pakopa jam yra gamta. Tačiau gamtos filosofijos nesuspėta parašyti.
Antroji pakopa yra kultūra. Kadangi kultūra naudotis ir ją kurti sugeba tik protingos ir laisvos būtybės, tai "kultūra yra sąmoninga žmogaus veikmė kokiam nors prigimtajam objektui"; "vykdomoji kultūros priežastis yra laisvas bei sąmoningas žmogiškasis asmuo, kuris sugeba kuriamai atbaigti glūdintį gamtoje tikslingumą sąmoningai siekiamais tikslais".
Tačiau nei gamta, nei kultūra žmogaus visiškai laimingo nepadaro, nes negali jo padaryti nemirtingu. Taip prieinama prie religijos. "Aukščiausias religijos tikslas yra nelygstamas žmogaus gyvenimo tikslas, kad šito tikslo atsiekimas panaikina prigimties ir kultūros netobulumą ir kad religijos idealas patenkina visiškai giliausius žmogaus dvasios troškimus tobulumo ir laimingumo". Religijos filosofija turėtų "atbaigti gyvenimo filosofiją ir tuo pačiu uždėti viršūnę kultūros filosofijai".
Prof. A.Maceina komentuoja: "Religija panaikina klaidą, skelbdama absoliutinę tiesą, paties Dievo liudijimą. Religija panaikino nuodėmę, žmogų atpirkdama paties Dievo auka. Religija galop pergali kančią ir mirtį, skelbdama absoliutinės laimės pažadą ir kūno prisikėlimą".
Šiuolaikiniai filosofai ir pedagogai aukštai vertina prof. S.Šalkauskio šuolaikiškai sudarytą terminų žodyną, nors kai kurie terminai ir neprigijo.

Visuomeninės pažiūros

1936 metais "Naujojoje Romuvoje" pasirodė sensacingas dokumentas. Tai deklaracija "Į organiškosios valstybės kūrimą", pasirašyta tuomet jaunų, išsimokslinusių, daugiausia iš užsienio universitetų grįžusių, plačiai visuomenėje žinomų žmonių, nepatenkintų tuo, kas vyko Lietuvoje. Juozas Ambrazevičius, Pranas Dielininkaitis, Zenonas Ivinskis, Antanas Maceina, Ignas Skrupskelis...Tarp šešiolikos pavardžių S.Šalkauskio pavardės nerandame. Tačiau yra žinių, kad jis šiai deklaracijai pritarė, ją sveikino, nes ir pats svarstė ir rašė apie tobulesnę demokratinę valstybės sampratą, negu ta, kuri buvo. "Naujoji Romuva", žinodama prof. S.Šalkauskio požiūrį į deklaraciją, jį pakvietė diskusijai su deklaracijos niekintojais. Profesorius drąsiai stojo už demokratinės valstybės sampratą. Beje, jis yra parašęs net du laiškus tuometiniam Lietuvos Respublikos prezidentui Antanui Smetonai. Juose prognozavo liūdną Lietuvos ateitį. Vėlesni įvykiai prognozę patvirtino. 1933 metais pasirodžiusiame veikale "Lietuvių tauta" prof. S.Šalkauskis rodo kelią savo tautai. Juo eidama, ji galėtų būti reikšminga žmonijos tauta.

Prof. S.Šalkauskio idėjos šiandien

1990 metais, galima sakyti, dar neslopstant pirmajai Atgimimo bangai, "Minties" leidykla pradėjo leisti prof. S.Šalkauskio "Raštų" daugiatomį gana dideliu 20 tūkstančių egzempliorių tiražu. Atrodė, jog tiek knygų turėjo patenkinti visus norinčiuosius. Pirmieji tomai buvo išpirkti bematant. Inteligentai juos griebė nuo prekystalių nesvarstydami - visiems norėjosi atsigaivinti profesoriaus idealizmu. Tuomet ir mokykloms reikėjo šio filosofo ir pedagogo idėjų: tautinės mokyklos koncepcijos dar nebuvo pakeitusi dabartinė mokyklų naikinimo reforma.
Tačiau, slenkant metams nuo mūsų dainuojančios revoliucijos, labiau įsitvirtinant materializmui arba, sakant profesoriaus žodžiais, "litizmui", ir S.Šalkauskio idėjomis pradėjo nebesidomėti. Paskutinieji jo "Raštų" tomai užsigulėjo knygynų lentynose, buvo kelis kartus perkainoti, bet ir pigių jo "Raštų" nebereikėjo...
Atgijęs Gyvosios Dvasios sąjūdis taip pat nuslopo ir galop užgeso.
Dr. J.Šalkauskis sakė: "Mūsų ateitininkija - šviesiausia, idealistiškiausia jaunimo dalis. Skaičiau jiems paskaitą, išdėsčiau tėvo idėjas, bet, atrodo, ir jie nesusižavėjo. Laukiniai ekonomikos dėsniai, atrodo, plačiai išsikerojo. Studentai verčiami "kalti", bet ne mąstyti". Sūnus, perskaitęs tėvo raštus (jie yra namų bibliotekoje) pasakė optimizmo kupinus žodžius: "Idealai atgis, tiesa nugalės". Labai norėtųsi tuo tikėti.

Aldona KAČERAUSKIENĖ

© 2002"XXI amžius"

 

Prof. Stasys Šalkauskis

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija