Religinis švietimas turi skatinti pagarbą kitiems tikėjimams
Šiuo metu įvairiuose pilietiniuose
ir tarptautiniuose konfliktuose bandoma išskirti ir religinius
bruožus, juk kaip dažnai "tarptautinio terorizmo" sąvoka
eina išvien su islamiškojo terorizmo samprata. Todėl dabar ypatingą
reikšmę įgauna religinio švietimo programos mokyklose, nes svarbu
jaunajai kartai perduoti teisingą informaciją ne tik apie savąją,
bet ir apie kitas religijas, kad būtų ugdoma pagarba ir tolerancija
kitoms tikyboms. Šiuo tikslu lapkričio 23-25 dienomis Ispanijos
sostinėje Madride vyko Jungtinių Tautų Organizacijos surengta
pasaulinė konferencija "Švietimas mokykloje atsižvelgiant
į religinę, arba tikybos, laisvę, toleranciją ir diskriminacijos
išvengimą". Susitikime dalyvavo ir Vatikano delegacija. Konferencija
buvo pavadinta tarptautiniu vyriausybių ir nevyriausybinių organizacijų
konsultaciniu forumu, kuriame stengiamasi vystyti religinės laisvės
ir pagarbos strategines nuostatas pradinėse bei vidurinėse mokyklose.
"Religinis švietimas yra galingas įrankis, padedantis tikintiesiems,
kurie stengiasi pasiekti žmonijos šeimos vienybę", - tvirtino
konferencijos dalyviams Šventojo Sosto nuolatinis atstovas Jungtinėse
Tautose arkivyskupas Renatas Martinas. Dėstydamas Bažnyčios nuostatą
šiuo klausimu, jis pirmiausia priminė II Vatikano Susirinkimo
religinės laisvės deklaraciją "Dignitatis Humanae",
kurioje pabrėžiama: "Religinei laisvei priklauso ir tai,
kad religinėms bendruomenėms nebūtų kliudoma parodyti ypatingą
savo mokymo poveikį tvarkant visuomenę ir gaivinant visą žmonių
veiklą".
Arkivyskupas sakė, kad religinė laisvė yra žmogaus teisių pagrindas,
nes "ji paliečia intymiąją žmogaus egzistencijos ir asmeninio
tapatumo sritį, santykius tarp asmens ir Antgamtės". Todėl
šis "Vatikano Susirinkimo dokumentas aiškai nurodo: "Tėvai
turi teisę pagal savo religinius įsitikinimus pasirinkti religinio
vaikų ugdymo būdą, (...) pasirinkti mokyklas ar kitas auklėjimo
priemones ir dėl šios pasirinkimo laisvės tiesiogiai ar netiesiogiai
(...) jiems neturi būti daroma neteisėtų kliūčių. Tėvų teisės
pažeidžiamos, jeigu vaikai verčiami lankyti tas mokyklos pamokas,
kurios neatitinka tėvų religinių įsitikinimų arba (...) kuriose
religinio auklėjimo visiškai atsisakyta".
Katalikų Bažnyčia visame pasaulyje turi daugiau kaip 200 tūkstančių
mokyklų. Jos liudija, kaip reikia ugdyti jaunąją kartą pagal tėvų
tikėjimą, tačiau tuo pat metu stiprinant jų atvirumo dvasią ir
pagarbą kitoms religijoms. Juk daugelyje katalikiškų mokyklų,
ypač tose šalyse, kur yra religinė įvairovė, mokosi ne vien tik
katalikų vaikai. Katalikiška švietimo sistema patvirtina, jog
"konkrečia religine tradicija besiremiančios mokymo įstaigos
gali būti atviros ir rodyti tikrą pagarbą jas lankantiems kitų
religinių tradicijų vaikams", - sakė arkivyskupas R.Martinas.
Viena pagrindinių Madrido konferencijoje priimtų rezoliucijų reikalauja
vadovėlių, ypač naudojamų tikybos ir istorijos pamokose, tekstus
peržiūrėti ir ištaisyti, kad juose pateikta informacija apie kitus
tikėjimus tiksliai atspindėtų jų mokymo turinį. Vatikano delegacija
šią rezoliuciją parėmė. "Jei yra būtina, vadovėliai ir mokymo
programos turi būti peržiūrėtos ir ištaisytas įžeidžiantis ir
netinkamas kitų religinių tradicijų ir istorinių įvykių pateikimas,
- aiškino arkivyskupas. - Religinis švietimas yra esminis veiksnys
skatinant supratimą ir toleranciją tarp skirtingų religinių bendruomenių."
Ypač tai svarbu dabartinėje pliuralistinėje ir sekuliarizuotoje
visuomenėje. Rengiant būsimus mokytojus, reikia kreipti ypatingą
dėmesį į tai, ar jie sugeba jautriai vertinti prieštaringus istorinius
klausimus.
Religija ir toliau milijonų žmonių gyvenime daro išskirtinę įtaką
ne tik vidinei bei dvasinei jų būklei, bet ir jų santykiams su
kitais žmonėmis, visuomeninei jų veiklai. Todėl negalima susitaikyti
su tokia padėtimi, kai informacijoje apie kitas religijas, kurią
gauna daugelis žmonių, didžiausias dėmesys teikiamas religijų
skirtumams, joje trūksta tolerancijos arba net reiškiamas priešiškumas.
Savaime aišku, tai neskatina pagarbos tikėjimui ir taikiam žmonių
sambūviui. "Dažnai netinkami ir neigiami stereotipai, kalbant
apie kitas religines tradicijas, kyla dėl žinių stokos arba jei
trūksta atviro ir palankaus kitų religinių tradicijų mokymo vertinimo",
- pažymėjo arkivyskupas R.Martinas.
Niekas neturi būti verčiamas atsisakyti savo religinių įsitikimų,
o jeigu tai daroma - kiti tikėjimai niekada nebus gerbiami. Kada
skirtingų religijų tikintieji gerbia vieni kitus, jie gali kartu
darbuotis dėl bendrojo gėrio, spręsti problemas ir geriau suprasti
tuos skaudulius, kuriuos patiria kitų tikėjimų bendruomenės. "Garbingas
praeityje buvusios tarpreliginės įtampos įvertinimas yra stipri
paskata kurti kitokią ateitį ir pradėti susitaikymo bei atminties
užgydymo procesą", - nurodė Vatikano atstovas. Jis priminė,
kad popiežius Jonas Paulius II įvairiomis progomis drąsiai įvertina
praeitį ir apgailestauja dėl klaidų, padarytų bendraujant su kitų
tikėjimų žmonėmis, be to, jis visada ragina atleisti ir susitaikyti.
Savo pasisakyme Madrido konferencijoje arkivyskupas R.Martinas
atkreipė dėmesį į tai, kad žiniasklaidoje šiandien kartais vadinamieji
religiniai konfliktai neproporcingai akcentuojami. Tuo tarpu negalima
ginčyti akivaizdaus fakto, jog dabar dažnai piktnaudžiaujama religija.
Tam tikri radikalūs sluoksniai, tvirtindami, jog gina savo tikėjimą,
iš tiesų tik dangsto religija savo politinius tikslus ir fanatizmą.
Reikia skirti kupiną neapykantos fanatizmą nuo autentiško, meilės
ir taikos troškimo kupino religingumo.
CRTN, VIS
© 2002"XXI amžius"