Meilės ir išdavystės paslaptis teatro scenoje
Evangelija skelbia Jėzaus žodžius:
"... kas mane priima, priima tą, kuris mane yra siuntęs"
(Jn 13,20). Kristaus istorijoje buvo žmogus, kuris jo nepriėmė.
Tai Judas Iskarijotas, jo vardas tapo universaliu išdavystės simboliu.
Išdaviko kelias, koks jis? Kaip į jį einama? Kur glūdi išdavystės
šaknys? Kokia niekšybės paslaptis? Kas vyksta išdaviko sieloje?
To lemtingo pabučiavimo pasekmes žinome: Jėzus buvo nukryžiuotas.
O jo priežastys? Į šiuos klausimus ėmėsi atsakyti japonų rašytojas
Dazai Osamu (tikroji pavardė Tsushima Shuji) (1909-1948).
D.Osamu psichologinės dramos "... Ir reikia eiti..."
premjera Kauno valstybiniame akademiniame dramos teatre įvyko
2001 m. gruodžio 8 d. Judo Iskarijoto vaidmenį atliko aktorius
Egidijus Stancikas (režisierius - Valius Tertelis, dailininkas
- Arvydas Norvaišas, kompozitorius - Vidmantas Bartulis).
Mažojoje teatro scenoje - gūdi tamsa. Tokia pati tamsa - vienišo
Judo sieloje. Valandėlės nušvitime jis žvelgia į veidrodį tarsi
į savo sielą. Tai, ką išvysta jos kloduose, nori papasakoti. Jam
būtina tai padaryti, nes jo vienišumas - klaikus, grėsmingas,
neramus. Tai išpažintis, tačiau be atgailos. Kaip jis tapo toks
vienišas? Vaikščiojo su Jėzumi, girdėjo Jo žodžius, matė daromus
stebuklus, Jo meilę, tačiau Juo netikėjo. Tikėti Judui trukdė
puikybė, pavydas. Jis nepajėgė išsivaduoti iš egoizmo. Buvo godus,
šykštus, ištroškęs turtų pirklys. Toks ir liko. Judas nesupranta
kelio, kurį rodo Viešpats, nesuvokia Jo misijos ir laisva valia
traukiasi nuo Jėzaus, pasirinkdamas savo kelią. Scenoje - tai
takas tarp ištiestų virvių. Judas pavydi Jėzui. Jis visko norėtų
sau: šlovės, turtų, net Jėzaus gyvenimo. Judas savotiškai myli
Jėzų, bet ne tokį, koks yra, o tokį, kokio norėtų, - eilinį, kasdienišką.
Myli savininkiškai. Nesupratęs Jėzaus meilės šventumo, jis lieka
įkalintas savo sielos tamsybėse, ribotos, pirkliškos sąmonės labirintuose.
Judo puikybė neleidžia jam pripažinti tiesą, aukotis. Akloje puikybėje
yra tik asmeninė tiesa, joje nėra objektyvumo. Jėzaus skelbiama
tiesa Judui nepriimtina. Jis turi savą, pirklišką tiesą. Jėzaus
skelbiama tiesa trukdo jam kaupti turtus. Dvi tiesos negali būti
kartu. Judo sąmonėje gimsta mintis: Jėzus turi mirti. Jo širdyje
laimėjo mamona, bet ne Dievas. Judas - neeilinė asmenybė, tačiau
jam trūksta kuklumo. Puikybė, pavydas sunaikina jo žmoniškumo
daigus, atveda į išdavystės kelią. Tai žmogaus tragedija, o jos
šaknys - apsisprendime: nenusilenksiu, nepripažinsiu, netarnausiu.
Atmetęs meilės kelią, Judas žengia į pražūtį. Prisimenant kun.
Juozo Zdebskio žodžius, meilė yra nusižeminimas prieš tą, kurį
myli, sutikimas pažinti tiesą. Tiesa būtų išgelbėjusi Judą.
Katalikų teologijos fakulteto VDU dekano mons.dr. Vytauto Stepono
Vaičiūno nuomone, šis spektaklis prilygsta rekolekcijoms. Iš tiesų
stebina aktoriaus E.Stanciko sugebėjimas persikūnyti, taip meistriškai
scenoje sutapti su personažu. Talentingas menininkas parodo netradicinį
Judo Iskarijoto paveikslą, visiškai naujai jį interpretuoja. E.Stancikas
sukuria atmosferą, kurioje žiūrovai tampa sceninio vyksmo dalyviais.
Aktoriaus žodžiai, žvilgsnis, judesys skirti kiekvienam asmeniškai,
jie sujudina kiekvieno sielą. Aktorius kuria žmogaus sieloje.
Kalbėti kiekvienam ir su kiekvienu - tai išskirtinė E.Stanciko
talento savybė. Psichologinis-etinis poveikis toks gilus, kad
žiūrovui norisi klausti savęs: ar aš ne veidmainis, fariziejus,
"pabaltintas karstas"? Dingsta laiko ir erdvės pojūtis.
Viskas yra čia ir dabar, o ne prieš 2000 metų. Spektaklyje sudaromas
tikrovės įspūdis, atskleidžiantis niekšybės paslaptį. Aktorius
savo dvasios galia sukuria dramos ir teologijos sintezę. Kūrinio
idėja harmoningai jungiasi su jos išraiška, meninėmis priemonėmis.
Labai originali, ryški aktoriaus vaidyba, intonacijų niuansai,
jausmų skalė, įtaiga sutelkia susirinkusiųjų dėmesį aktyviai dalyvauti
nuo spektaklio pradžios iki pabaigos. Tai nauja pakopa mene, kai
kuriamas gyvasis teatras. Toks teatras jau pajėgus vykdyti dvasios
žadinimo, jos apvalymo darbą. Nepaprastas aktoriaus E.Stanciko
sugebėjimas nuoširdžiai bendrauti su kiekvienu žiūrovu nepalieka
nė vieno abejingo.
Įdomus dailininko A.Norvaišo sumanymas kukliomis, bet iškalbingomis
butaforijos priemonėmis padėti spektaklio idėjos išraiškai. Įspūdinga
kompozitoriaus V.Bartulio sukurta muzika. Ypač ji sujaudina finale,
kai iš judėjų melodinių ritmų perauga į nuostabaus grožio bažnytinę
giesmę, skambančią vis garsiau ir galingiau. Spektaklis palieka
gilius pėdsakus žmonių sieloje, skatina susimąstyti.
Į pirmąjį premjeros spektaklį atvyko Raseinių Švč.M.Marijos Ėmimo
į dangų bažnyčios klebonas kun. Virgilijus Dudonis su parapijiečiais.
Kūčių išvakarėse teatre apsilankė Vilkijos jaunimo centro atstovai
ir diakonas Audrius Mikitiukas, Kauno Gerojo Ganytojo parapijos
klebonas kun. Jonas Stankevičius su katechetų grupe. Po spektaklio
aktorius E.Stancikas susitiko su žiūrovais, pratęsdamas gyvą bendravimą
su kiekvienu, kalbėdamas gyvu žodžiu, dalindamasis mintimis. Šį
spektaklį verta pamatyti. Ypač kviečiami katechetai, parapijų
jaunimas, kunigai, studentai. Teatro kasos telefonas (8-27) 20
94 73.
Živilė BALTĖ
© 2002 "XXI amžius"