Amžinasis pradas
"XXI amžiaus" laikraštyje
(Nr.90, 2001 11 30) išspausdintame rašinėlyje "Pavogtos idėjos"
Gražina Trimakaitė pakvietė diskusijai apie konservatizmą. Tema
tikrai aktuali, nes daugeliui konservatizmas tėra politinė kryptis
ar sąstingio būvis, o kai kam - lozungas politinėje kovoje (nuosaikiojo
konservatoriaus G.Vagnoriaus grupuotė).
Konservatizmas iš tikrųjų yra vienas iš amžinųjų žmonijos religinių
bei ontologinių pradų, be kurių neįmanomas normalus ir sveikas
egzistavimas ir vystymasis. Konservatizmas palaiko laikų ryšį,
neleidžia jam nutrūkti, jungia praeitį su ateitimi. Tragedija,
kurią sovietai pavadino socialistine revoliucija, įvykusi Rusijoje
1917-aisiais, ir jos pasekmės Lietuvai akivaizdžiai parodė ir
įrodė, ką reiškia ryšio tarp praeities ir ateities nutraukimas,
konservatyviojo prado naikinimas.
Studijoje "Užmirštieji baltai", kurią šiemet išleido
leidykla "Naujasis amžius", profesorius Juozas Eretas
1973 metais Helsinkio Konferencijoje dėl taikos ir bendradarbiavimo
Europoje, glaustai supažindinęs dalyvius su Estijos, Latvijos
ir Lietuvos geografija, istorija, tautų dvasia ir būdu, priminė
pasaulio galingiesiems apie trijų Baltijos valstybių okupaciją.
Pasirodžiusi po 30 metų nuo jos parašymo vokiečių kalba, studija
priminė Lietuvai, kad pasaulis jos nepamiršo, faktinai ir teisiškai
pripažino, deda pastangas įjungti į euroatlantines sruktūras.
Tačiau dėl konservatyviojo prado naikinimo patys baltai pasimiršo,
prarado atmintį, nebežino, kur ir kuo buvo, iš praeities stiprybės
nebesisemia, o neapdairiai, deja, klupdami veržiasi į sočią ateitį
(gal į nebūtį?). Pamiršo savo geografiją, nebesiorientuoja, kur
esą: Rusijos šiaurės vakaruose, Europos Rytuose, Europos centre
ar Dievo užantyje prie Baltijos. Pamiršo savo istoriją, didingą
praeitį, kad buvo karalystė, tolerantiškiausia daugiatautė valstybė,
Europą apgynusi nuo totorių ir mongolų antplūdžio, Didžioji kunigaikštystė
ir kad, anot profesoriaus J.Ereto (Joseph Ehret. Lithuania the
European Adam. Chicago, 1983), buvo Europos Adomas. Pamiršo, kad
buvo dora, sėsli, darbšti tauta, kad buvo krikštyta, pamiršo Katekizmą,
todėl amžinąsias ir bendražmogiškąsias vertybes lengvai išmaino
į hedonistinius ar utilitarinius reikaliukus, ieško abejotinos
laimės užsieniuose, iš tinginystės skursta ir verkia netikromis
ašaromis, ieško kitų dievų, blaškosi po sektas ar parapsichologų
"institutus". Ir klausia: kas atsitiko, kokia netekčių
priežastis, kas dėl to kaltas? Tik neatsigręžia į save, nesuvokia,
kad prarastas konservatyvusis pradas, kurį mūsų tėvai ir senoliai
apibūdindavo trumpa nuostata: ką radome, tą paliksime, tik sutaurinsime,
pagražinsime ir nauja kursime, iš praeities stiprybės pasisėmę.
Ir neardė visko iš pamatų, o nauja kūrė, pasinaudodami praeities
patirtimi; konservatyvusis pradas nesipriešino kūrybai, o buvo
jos atrama, saugojo paveldą, tradicijas, priešinosi revoliucijoms,
perversmams. O ir didieji genijai kūrėjai niekada nebuvo revoliuciniame
paviršuje, o lietė senovines gyveninmo ištakas, dvasinę konservatizmo
gelmę.
Konservatizmo vien tik politinės veiklos būdas ar kryptis apibūdinti
negali, nes jis yra religinis ir ontologinis, amžinas žmonijos
ir visuomenės pradas. Čia glaustai pateiksime jo esmę taip, kaip
konservatizmą vertino ir apibūdino iškilus rusų filosofas Nikolajus
Berdiajevas (Filosofija neravenstva. Berlin, 1923).
Revoliucinių pradų viešpatavimas naikina praeitį, stengiasi atiduoti
žmogaus gyvenimą naikinančiai laiko galiai, meta praeitį į ateities
ryklę. Tačiau tikrovėje praeitis turi ne mažesnes teises už ateitį,
praeitis - ne mažiau ontologiška kaip ateitis, mirusios kartos
- ne mažiau ontologiškos nei ateities kartos. Ir amžinybės jausmas
giliau suvokiamas žiūrint į praeitį. Laikas nusineša tai, kas
laikina, kas tarnauja žemiškajai buičiai, o apsamanojusios senų
pilių, rūmų, šventyklų sienos mums atspindi iš amžinybės einančią
šviesą ir grožį, pasižymi praeities magija. Viliojanti magija
yra ne tik tūkstantmečius pakėlusiose piramidėse, didingų rūmų
ir šventyklų griuvėsiuose, bet ir senose sodybose, parkuose, šeimų
prisiminimuose, aptrūnijusiuose rankraščiuose ir visose senųjų
kultūrų daiktinėse liekanose. Žavintis praeities grožis nėra tas
grožis, kuris kažkada buvo šiandieninis, naujas, o grožis to,
kas išlieka po amžinybės kovos su naikinančiu laiku.
Revoliucinis požiūris į praeitį yra priešingas prisikėlimo religijos
polius. Revoliucijos dvasia nesuderinama su Kristaus religija,
nes ji skelbia mirtį, o ne prisikėlimą, žiūri tik į ateitį ir
pamiršta praeitį, nutraukia saitus su protėviais, netiki jų prisikėlimu
ir bendravimu Amžinybėje. Konservatyvusis, kaip amžinas, pradas
reikalauja, kad, sprendžiant valstybės likimą, būtų išklausytas
ne tik gyvųjų, bet ir mirusiųjų balsas, kad būtų pripažinta reali
būtis ne tik dabarčiai, bet ir praeičiai. Ar valdytų Lietuvą šiandien
tokios valdžios, jei nebūtų prievarta nutrauktas ryšys tarp kartų,
jei balsuojant pakiltų rankos iš šulinių, žvyrduobių, pamiškių
ir dirvonų, iš amžinojo įšalo žemių? Ar tokia būtų mūsų visuomenė,
jei jaunoji karta būtų netrukdomai perėmusi tikėjimą, tradicijas,
vertybes, vertybinę mąstyseną?
Tradicija ir paveldas turi ne tik konservatyvųjį, bet ir kūrybinį
pradus, reiškiančius tėvų ir senolių kūrybos tąsą. Kultūra iš
kulto gavo priedermę gerbti kapų akmenis ir paminklus, įprasminti
laikų ryšį, apgaubti jį šventumu. Kultūra stengiasi savaip įprasminti
amžinybę. Joje visuomet rasime konservatyviojo prado apraiškas,
išsaugančias ir tęsiančias tai, kas buvo. Romos pavyzdys yra amžinas
kultūros pavyzdys. Sudėtinga statyba, daugelio kultūrinių epochų
sluoksniai moko suvokti amžinąją kūrybinę kultūros prigimtį, praeities
dabartyje išsaugojimą, sutaurinimą.
Konservatyvusis pradas nėra prievartos pradas ir toks neturi būti.
Tai - laisvės organinis pradas. Jame yra sveikas atoveiksmis į
prievartą prigimčiai, į kėsinimąsi gyveniman, kurie siekia tąsos.
Konservatyvusis pradas nesipriešina vystymuisi - jis tik reikalauja,
kad vystymasis būtų organinis, kad ateitis nenaikintų praeities,
o ją tęstų. Jei konservatyviosios jėgos sustabarėja, apmiršta,
tampa kliūtimi vystymuisi ir priešinasi kūrybai, jos gali išprovokuoti
revoliuciją, kuri naikina ne tik tas jėgas, bet ir amžinuosius
pradus, vertybes, šventenybes.
Kadangi Lietuvos visuomenė konservatizmą labiau suvokia kaip politinę
kryptį, dešiniųjų veikimo būdą, kuriam atstovauja Tėvynės sąjunga
(Lietuvos konservatoriai), dera tarti keletą žodžių apie jos veiklos
esmę.
Tėvynės sąjunga (Lietuvos konservatoriai) - dalis visuomenės,
kurios siekis - tokia valstybė, kurioje tauta jaustųsi saugiai
ir jaukiai, kad, anot profesorės Onos Voverienės (Lietuvos aidas,
2001 12 03), normalioje, sveikoje valstybėje nebūtų įteisinama
tai, kas nepriimtina tautai. Lietuva, buvusi karalystė ir didžiųjų
kunigaikščių daugiatautė valstybė, 1918 metais atkurta tautiniu
pagrindu. Laikantis konservatyviojo principo, ji tautiniu pagrindu
atkurta ir 1990-aisiais. Konservatyviojo prado vedama, Restitucijos
aktu ir kitais susitarimais tarp valstybės ir Bažnyčios, Lietuva
atkurta kaip krikščioniška valstybė. Nors nepriklausomybės stebuklas
buvo pavadintas dainuojančia revoliucija, tačiau tokia "revoliucija"
ne tik nesipriešino konservatyviajam pradui - iš amžių glūdumos
reiškiamai tautos valiai, o ją realizavo. Tėvynės sąjunga, susikūrusi
daugiausia iš Lietuvos Sąjūdžio konservatyviosios dalies, dabar
atstovauja konservatyviajai politinei krypčiai, siekia konservatyvios,
kūrybiškos valstybės raidos.
Gamtoje kartais vyksta stichinės nelaimės, niokojantys reiškiniai:
supurto žemės drebėjimai, išsiveržia ugnikalniai, siautėja uraganai,
jau grėsmę kelia šiltnamio efektas, didėjanti ozono skylė. Mokslininkai
pripažįsta, kad kai kuriuos iš minėtų reiškinių išprovokuoja civilizacija,
žmogus, kuris netausoja gamtos, pažeidžia konservatyvųjį jos pradą.
Negandų visuomenės gyvenime priežastis - ta pati. Konservatyvusis
pradas - saugiklis. Naudokimės juo.
Algimantas ZOLUBAS
Vilnius
© 2002 "XXI amžius"