Atnaujintas 2002 m. sausio 9 d.
Nr.2
(1009)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Susitikimai
Darbai
Kultūra
Žvilgsnis
Proza
Literatūra
Atmintis
Nuomonės
Lietuva
Pasaulis
Kryžkelės


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai

Trumpai apie save

Lyg Andromedos ūkuose, šių astronominių ir kitokių jėgų sandūroje viskas atrodė neaišku, kai 1945 m. kovo 20 d. Šakių rajone, Gelgaudiškio valsčiuje, Pajotijų kaime, atsivėrė man šis keistas ir įdomus pasaulis, kuriam jau nuo pat gimimo, sako, buvau nusiteikęs skeptiškai.
1952 metais gretimame Ritinių kaime pradėjau lankyti pradinę mokyklą, nes iki karo pabaigos buvusiąją nušlavė praūžęs frontas. Kadangi ši mokykla buvo už dviejų kilometrų, todėl kartais "paklysdavau", nes šalia jos buvo miškas, o kol surasdavau takelį į mokyklėlę, jau ir pirmoji pamokėlė baigdavosi... Ir niekaip negalėdavau suprasti, ko tie mokytojai iš manęs nori, nes vis liepdavo atsivesti tėvą, lyg pats nežinočiau kelio į mokyklą, o baigiantis mokslo metams pasakė, kad ir kitais metais man leidžiama vėl eiti į tą pačią klasę.
Pramokęs skaityti, rašyti ir šiek tiek įgijęs kitokios išminties, pradėjau lankyti Valenčiūnų septynmetę mokyklą, kur užaugau toks didelis, jog toliau tęsti mokslus kartu su "nykštukais" neleido mano orumas, tad nusprendžiau, kad man, kaip "suaugusiam", geriau tiktų mokytis Šakių vakarinėje darbo jaunimo vidurinėje mokykloje, kur jau labiau išryškėjo kai kurie mano polinkiai, taip pat ir į literatūrą. Panorėjęs susipažinti su Vilniumi, įstojau į tuometinį Vilniaus kultūros-švietimo technikumą, tačiau dar tais pačiais 1964 metais išvažiavau į kariuomenę prie Maskvos, kur be jokių atostogų "studijavau" trejus metus.
Grįžęs iš kariuomenės, įstojau į Vilniaus universitetą, kur studijavau teisę ir žurnalistiką. Bendradarbiavau įvairiuose laikraščiuose: tuometinėje "Komjaunimo tiesoje", "Vakarinėse naujienose", "Valstiečių laikraštyje" ir kitur, taip pat savo gimtojo rajono "Draugo" redakcijoje, kur spausdindavo mano kūrybos. Išbandžiau nemažai įvairių darbų. Dirbau Vilniaus Jaunimo teatre, laikraščių ir žurnalų spaustuvėje, sausinau žemes, stačiau namus, dariau paminklus ir karstus...
Literatūrinė kūryba yra mano laisvalaikio pomėgis. Peržiūrėdamas prieš 20 metų pradėtą ir tik dabar vėl tęsiamą rankraštį, nesistengiu pabėgti nei nuo savęs, nei nuo tuometinio savo požiūrio į gyvenimą, kuris šiek tiek atsispindi ir šiame kūrinyje. Jo veiksmas apima netrumpą gyvenimo tarpsnį, todėl nėra labai vientisas ir vienalytis. Čia susipina dvi skirtingos politinės sistemos, dvi skirtingos filosofijos, kur vis dėlto nugali pozityvusis pradas. Kiekvienam yra lemta pereiti savuosius pragaro ratus, sutikti savąjį vedlį Vergilijų ieškant savosios Beatričės. Klupdamas ir kentėdamas, tarsi apsivalęs ugnyje, žmogus tampa tikresnis, stipresnis, jam nebeatrodo tokie beviltiški ir nebepakeliami lemties išbandymai. Romane vaizduojami personažai nėra nei kažkuo ypatingi, nei heroiški, o tik norintys džiaugtis gyvenimu žmonės, nors ir ne visada tai sekasi, tačiau per gyvenimą žengia pakelta galva ir su šypsena.
Vietomis iškyla ir autobiografinių elementų, kažkur kažkada matyti charakteringesni veidai, žmonės, su kuriais yra tekę bendrauti, tačiau aiškių ir konkrečių prototipų nėra. Pagrindinis herojus, vadinamas Liūtu, taip pat nėra autoriaus ar kurio nors jo pažįstamo antrininkas.
Kiekviena gyva būtybė, tik suradusi savo kampą, gali jaustis saugi ir laiminga. Nepriklausomai nuo metų, visada svajojama sugrįžti į savo sapnų namus, tą lizdą, nepažįstantį pasaulio priešiškumo, kur pati būtis tarytum alsuoja gerove, kur nurimstame, apmąstome tą būtį ir laiko mįslę - to, kuriuo disponuojame, ir to, kurio trūksta...
Ir paprasta kažkur rymanti trobelė, arba kaip Van Gogo paveiksle vargana šiaudais dengta lūšnelė, primenanti to kiek paslaptingo žemės paukštelio karaliuko lizdą, dengtą neperlyjamu žolynų veltiniu su įlindimo angele apačioje po šaka, kad nepatektų vanduo, kad viduje būtų sausa ir šilta, - visa tai nematoma jėga pažadina ir prikelia iš užmaršties vis stiprėjantį saugumo ir nepriklausomybės jausmą.
Taip komfortabiliai įsitaisęs gyvena šis mažai kam pastebimas karaliukas, todėl vien mintis apie jo buvimą atrodo lyg nepakartojamas atradimas, slėpininga pasaka, nuteikianti įvairiausiems apmąstymams...
Iš savo ydų ir silpnybių šypsotis verta. Nugalėjęs savyje destrukciją, neapykantą, melą ir baimę, su nauja energija ir tikėjimu žmogus vėl teigia gyvenimą.

Pranas Ramockevičius

Birutės KAIRAITYTĖS nuotrauka

ŽAIDŽIU GYVENIMĄ,

arba Karaliuko lizdas

Romano fragmentas

Ieškai ir negali surasti to vienintelio žodžio. Daug žodžių, bet nė vieno tinkamo. Bet kuris gali bakstelti pirštu ir pasakyti, kad žodžiai neatitinka darbų. Atrodo, jog pats plauki prieš srovę. Kuo daugiau muistaisi prieš rutiną ir pasiduodi savianalizei, daraisi apgailėtinas keistuolis, pretenduojantis į pasaulio ir žmogaus pažinimą, kai negali suprasti nei artimiausių žmonių, nei paties savęs. Lyg viduramžių alchemikas fanatiškai ieškai to filosofinio akmens, kurio istorija - tai sielos apvalymo legenda, tai šventųjų ir didvyrių istorija... Tai magiškas ritualas ir kalbos juodknygystė, scholastinis filosofavimas ir mistiniai regėjimai, barbariškumas, pagonybė ir dieviškasis įkvėpimas... Tuo maitinasi literatūra ir artistiškumas.
Vis tebeieškome to savo filosofinio akmens, kuriam gauti tarsi užkeikimą prisimename technologinį reglamentą, formą... "Paimk, mano sūnau, dvi uncijas gyvsidabrio, tris uncijas pykčio..." Štai visa sumaišyta žemiška su dangiška, vardas su daiktu. Šiek tiek pakeliame žemę, o dangų - nuleidžiame...

* * *

Galva ūžė lyg bičių avilys. Be sūnaus leidžiamos muzikos, kuri Liutaurui šiaip netrukdė, mintyse tebeskambėjo nusiskundimai, priekaištai dėl nepasisekusio gyvenimo, lyg vienas dėl visko būtų kaltas. Kaltas, kad materialiai pakankamai neaprūpino, kad mažai rūpinosi sūnaus auklėjimu, jo ateitimi, kaltas, kad kažkada nebuvo prie jo net prileidžiamas, kaltas, kad kažkam kažkada atrodęs baisus...
Nors būta įvairiausių nuopuolių ir nesėkmių, tačiau tai labai nepaliesdavo giluminių jo klodų. Pačios jautriausios ir pažeidžiamiausios vietos buvo tarytum padengtos apsauginiu šarvu, nes dažnai patirdamas diskomfortą prie visko taip priprato ir užsiaugino dar vieną nepažeidžiamumo luobą. Kitiems atrodydavo kiek vangaus būdo, nors ir su įgimtu humoru, kuris taip pat lyg kaukė savaime priaugo prie veido. Dabar jis perkratinėjo savo gyvenimą ir, mintyse pripažindamas padarytas klaidas, mąstė, jei galėtų gyventi iš naujo, daug ką darytų ir elgtųsi kitaip, tačiau patys principiniai dalykai vis tiek išliktų nepakitę, todėl į viską žiūrėjo ramiai, filosofiškai. Ir jo sūnus Pilypas, kuris iš pradžių buvo labai nepatenkintas ir nusiminęs dėl staiga supurtytos jo besiskleidžiančios egzistencijos, kad iš pagrindų keičiasi aplinka ir pats gyvenimo būdas, dabar atrodė ramus ir neblogai nusiteikęs, tarsi iš dalies perimdamas savo tėvo pažiūras į gyvenimą.
- Tėveli! - pro roko garsus ir motoro burzgimą pasigirdo aiškus ir skardus diskantas.
- Ką, sūnau? - Liutauras kryptelėjo jo pusėn.
- Čia tikriausiai nuobodus kraštas, - prabilo Pilypas. - Be to, kaimas... Juk žinai, kad manęs visai netraukia kaimas. Aš nesuprantu tokio gyvenimo!
- Nedrįstu prieštarauti, sūneli, - šyptelėjo Liutauras. - Tavo vietoj ir aš taip manyčiau... Iš pradžių, - kiek luktelėjęs, pridūrė.
- Ką tai reiškia? - sukluso sūnus.
- Tai reiškia, - iš lėto pradėjo tėvas, - kad nieko nėra amžina, viskas keičiasi. Taip pat ir buvimas kaime, kurio nekenti dar nepamatęs, ir tas vienkiemis, kur aplinkui tiek erdvės ir šalia ošia miškas, nepririš tavęs amžiams. Įsivaizduok, jog ši vieta kada nors bus tau ramus užutėkis po miesto gyvenimo įtampos ir visokių nešvankybių, kurių niekada netrūksta. Tau čia patiks. Kitą kartą pats atvažiuosi. Gyvenimas nėra vien tik miestas. Jis tau ne kartą įkyrės, kiek įmanydamas stengsiesi pabėgti iš jo dienai ar savaitei kitai. Čia tavo mintis, pajutusi laisvę, nesiduos įspraudžiama į visokius kanonų narvelius, nors ir labai madingus, bet greitai tampančius beverčiais. Viskam ateina laikas, sūnau. Tenka skirtis ir su tuo, prie ko prisiriši, o gyvenimo upė teka. Egzistuoja toks žodis "reikia", be kurio taip pat nebūtų gyvenimo, o mes liktume amžinais vaikais. Visi mes išaugame iš savo vaikystės, nes iš paskos ateina kiti. Gal dar labiau bus gaila skirtis su jaunyste. Su viskuo, kas malonu, gaila skirtis. Manau, kad tu taip pat ieškosi kelio į šį nuobodų kraštą atsigauti ir nuo savo jaunystės šėlsmo... Ar ne taip, sūnau?
Pilypas išjungė lig šiol grojusią jo nepakeičiamą muziką, klausėsi neskubios savo tėvo kalbos, kuri jį veikė raminamai. Jis nejučia prisiglaudė prie tėvo, padėjo galvą ant jo peties. Kurį laiką patylėjęs, išraiškingai nusišypsojo lyg ruošdamasis iškrėsti kokią šelmystę, kuri Liutaurui buvo labai gerai pažįstama dar iš tų laikų, kai šis mažais pirštukais įsikibdavo jam į plaukus, ypač į tuomet auginamą barzdą rytais, kai dar norėdavo pamiegoti, o Jovita mažyliui ruošdavo maistą, todėl jis jau žinojo, kad po tokios šypsenėlės ramybės iš vaiko nelauk. Dabar Pilypas nesiruošė kabintis į tėvo barzdą, kurios nedaug ir tebuvo, jis dabar mintyse kažką rezgė, norėjo pasišaipyti iš to rimto tono, viską paversti juokais, nes jau gerokai įgriso šalia tylint sėdėti, klausytis jau nebe pirmą kartą girdimos muzikos ir žvalgytis į tą nuobodoką peizažą.
- Tėveli!.. Tėveli, - kiek palūkėjęs, vėl prabilo jaunasis keleivis.
- Kokia geniali mintis gimė tau, sūnau? - ramiai atsiliepė Liutauras Angelavičius, draugų, pažįstamų ir šiaip daugelio žmonių vadinamas Liūtu Angelu, arba angeliškuoju Liūtu.
- Angeliškasis Liūtas, - iškilmingu balsu ir tokia pat veido išraiška pradėjo Pilypas, - vienintelis Lietuvos Išganytojas didžiąja raide, mūsų tautos ir valstybės proto bokštas! Tai mūsų kelrodė žvaigždė, vedanti į Pažadėtąją žemę... Štai kokį turiu tėvą aš, Liūto Angelo sūnus!
Šito vadinamasis Liūtas, matyt, nelaukė ir smagiai nusijuokė: tai bent pripažinimas!
- Ak, tu mano Angeliuk! - netrukus atitarė jam Liūtas. - O proto bokštą gali pasistatyti, milijonų nereikia! - po neilgos pauzės paskutinius žodžius ištarė su lengvos ironijos gaidele.
- Aš dar nebaigiau. Klausyk toliau, tėveli! - vėl šmėstelėjus tai pačiai grimasai, prabilo Pilypas.
- Kas gi sakė, kad aš neklausau tavęs, sūneli? - kiek dviprasmiškai šyptelėjo Liūtas.
- Žiūriu į tave ir niekaip negaliu įsivaizduoti, kad tai... mano tėvas!
Tėvas tiriamai pažiūrėjo į sūnų, bandydamas atspėti jo mintį, bet nieko nepasakė.
- Man tiesiog įdomu, - toliau kalbėjo Pilypas, - iš tikrųjų nuostabu, kaip aš atsiradau, kai judu, tu ir mano mama, tokie nepanašūs, visiškai skirtingi žmonės. Tikras stebuklas!
- Matai, sūnau, - kiek sulėtindamas automobilio greitį, neskubėdamas prabilo Liūtas, - šiame pasaulyje yra toks priešybių vienybės dėsnis. Iš pradžių tai būna įdomu... Ir iš to atsiranda stebuklas, vienintelis ir nepakartojamas tas mūsų priešybių vienybės stebuklas, kurio lig šiol negaliu atsižiūrėti...
- Gana, tėvai! Nejuokink manęs, - vos beištarė Pilypas. - Juk aš privalau pykti, o dabar negaliu...
- Argi aš tau draudžiu pykti, mielasis? - lyg nustebęs paklausė Liūtas.
- Tu viską man sumaišei, apvertei aukštyn kojom. Su tavimi neįmanoma bendrauti!..
- Suprantu, sūneli, - Angelas užjaučiamai palingavo galvą. - Su mama visai kas kita, tiesa?
- Pas mamą aš turėjau laisvę. Ką norėjau, tą dariau. Ir išeidavau, ir pareidavau kada panorėdavau! Prie tavęs taip nebūtų buvę. Ir jaučiu, kad nebus...
- Vadinasi, aš tavo laisvei keliu grėsmę?
- Juk dabar laisvės ir demokratijos laikai! O tu dar neužmiršęs diktatūros, tėveli...
- Ką padarysi, sūneli, - su lengvu atodūsiu atsiliepė angeliškasis Liūtas. - Gimiau ir užaugau proletariato diktatūros laikais, kurią vadinome pačia tikriausia demokratija... Ir visai neblogai sekdavosi ja manipuliuoti... Tačiau demokratija nėra anarchija, mielasis! - po trumpos pauzės pridūrė.
- Juk anarchija yra tikroji laisvė! - aistringai, įsitikinęs savo teisumu, sušuko Pilypas. - Aš esu už protingą anarchiją.
- Teoriškai aš taip pat nesu jos priešininkas, sūnau. Juk anarchija pati savaime nėra nei gera, nei bloga. Bet įsivaizduok, jeigu visi darytų, ką panorėję...
- Aš juk sakiau, kad esu už protingą anarciją, o ne už visišką netvarką.
- Tai tik graži utopija, sūneli! Žmonija dar nepasiekė tokio sąmoningumo aukštumų. Ir vargu kada bepasieks. Čia mes jau braunamės į filosofijos valdas...
- Tu vėl kažkur suki! Aš ne tai norėjau sužinoti.
- Supratau, sūnau. Tau rūpi išsiaiškinti, ar aš tikrai esu diktatorius, despotas, tiesa?
- Taip, tėveli, man tai labai rūpi! - patvirtino sūnus. - Jei sakysi tiesą...
- Čia keblokas dalykas, mano Angeliuk!.. Sunkoka vienareikšmiškai atsakyti, pačiam save objektyviai įvertinti. Tačiau kalbėsiu nuoširdžiai, ko taip pat norėsiu ir iš tavęs. Neprotingų veiksmų prasiveržimas ir jų netramdymas - jokia laisvė. Greičiau atvirkščiai, nes tuo sau tik pakenktume. Jeigu nebūtų tvarkos ir nesilaikoma susitarimų, negalėtume normaliai bendrauti, tiesa?
- Bet man tai nėra visiškai aišku, - neatstoja Pilypas. - Tokie samprotavimai - tai tik priedanga savo valiai primesti!
- Kadangi valią turi kiekvienas žmogus, sūnau, todėl reikalingas susitarimas, kad galėtume tą valią suderinti. Visur turi būti harmonija. Panašiai kaip muzikoje. Iš tikrųjų laisvu galima jaustis tik tada, kai jautiesi esąs savo vietoje ir kažkam reikalingas...
- Ar aš dabar esu savo vietoje, ar iš viso esu kam reikalingas? - neilgai trukusią tylą tarsi šūviu perskrodė Pilypas.
Liutauras kurį laiką tylėjo, tik įdėmiai žiūrėjo į kelią. O kelias buvo tiesus ir nesimatė jokių kliūčių, už ko žvilgsnis galėtų užkibti. Nors šiaip jis visokiems klausimams ir išpuoliams buvo pasiruošęs, ką manė esant natūralia sūnaus reakcija, bet šis klausimas jį privertė širdyje krūptelėti. Atsakyti į šį klausimą, atrodo, būtų labai paprasta, kad išsisklaidytų visokios abejonės, bet Liutaurui rūpėjo nebe žodžiai, kokiais turėtų atsakyti sūnui, o tai, kodėl šitas klausimas jam toks svarbus.
- Kodėl tu šito klausi, sūnau? - žiūrėdamas į tolį klausimu į klausimą atsiliepė jam.
Pilypas tylėjo. Galbūt laukė atsakymo, gal tiesiog nežinojo, kaip čia paaiškinti.
- Manau, kad jau pats laikas bus mums pasirūpinti savo skrandžiais, kad neišprovokuotų agresyvių minčių...
- Tu tikras mano auksaburnis, tėveli! Matyt, neužmiršai, kad aš mėgstu skaniai pavalgyti, - entuziastingai pritarė Liūtui Pilypas.
Taip bekalbėdami jie privažiavo miestą, rajono centrą. Iki savo namų Liūtui ir pėsčiam nebūtų sunku pareiti. Stovėjimo aikštelėje palikę automobilį, abu nuėjo į restoraną pietauti. Angelui vyresniajam, taigi Liūtui, ši vieta nuo senų laikų pažįstama, nes čia jo gimtinė, šiame miestelyje jis ir užaugo, iš kaimo į mokyklą kasdien nevaikščiojo, o gyveno pas geraširdę savo tetą. Tiek mažajam, tiek jaunajam Liutaurui tuo metu tiesiog nusišypsojo laimė turėti tokią tetą, randančią su visais kalbą, kuri ne kartą ištraukė jį iš visokių bėdų, taip pat susijusių ir su šiuo restoranu, kur būdavo įvairių istorijų pradžia ir pabaiga... Pilypui tai pirmoji pažintis tame krašte, kur jam bus lemta šiek tiek pagyventi. Jis dabar prisiminė, kaip ir Vilniuje kartu su tėvu puotaudavo, tiksliau, pietaudavo kuriame nors prestižiniame restorane arba senamiesčio kavinėse. Dabar tų kavinių atsirado ir šiame miestelyje, bet pirmiausia vis dėlto reikia užsukti į senąjį restoraną, kuris jau turi savo istoriją. Šio restorano pastatas iškilo dar Liutauro paauglystės ir jaunystės metais. Dabartinis Liūtas gerai atsimena dar ir pirmąjį, senąjį restoraną, buvusį netoli dabartinio, dviejų didžiųjų gatvių sankryžoje dviaukščiame dar prieškariniame mūriniame kampiniame pastate, kurį prieš keletą metų nugriovė ir pastatė naują didesnį pastatą, o tuomet senasis pastatas buvo vienas iš pagrindinių traukos centrų. Jis tai gerai prisimena, nors jau praėjo daugiau kaip ketvirtis mažiaus, kai pats buvo ne ką vyresnis už Pilypą. O šalia į patį miestelio centrą įsiterpęs ežerėlis taip pat turi savo atsiradimo istoriją. Liūtas prisiminė, kaip jo vaikystės metais ir taip skurdoko miestelio landšafto tikrai nepuošė tvyranti pelkė, vietinių gyventojų vadinama Šimelpieve, kur vasarą ganydavosi miestelėnų ožkos, arkliai. Taip pat prisimena, kaip toje Šimelpievėje buvo kažkoks raudonų plytų statinys, kuriame, atrodo, pardavinėjo žibalą, užsilikęs dar nuo prieškario laikų vieno iš daugelio žydų reliktas, vienas iš tų pastatų, kur didesnių namų buvo tiek, kiek galėjai suskaičiuoti ant rankų pirštų, o pačių žydų su jų turėtomis krautuvėlėmis ir karčemėlėmis taip pat ne daugiau, gal net nė tiek. Tie iš vaikystės išlikę vaizdai dabar jam atrodė kaip priešistorė. Ankstesnio vaizdo jis neprisimena dėl objektyviai pateisinamų priežasčių, nes tada jo dar nebuvo, o šį pasaulį išvydo tik tada, kai jau visur pergalingai švietė raudonos žvaigždės,
šlamėjo tokios pat vėliavos, ant kiekvieno gatvės kampo ir parduotuvių vitrinose vietoj reklamuojamų prekių žvelgė ūsuoto kariška apranga vilkinčio aštrių kaukazietiškų bruožų vieno dėdės portretai, kurį įvairūs pareigūnai ir mokytojai pagarbiai vadino "tėveliu" ir "mokytoju", tėveliu, kuris myli visus mus, mažuosius... Ak, ta vaikystė! Jis dar geriau prisimena, kaip to miestelio parke iškilminga poza stovėjo šito dėdės balto marmuro statula, kur prieškario metais stovėjo gimnazija, o pokario gimnazistai bandė šį dėdę pakylėti į orą, ir tai būtų sėkmingai padarę: šio dėdės švenčiausiame užpakalyje iškalė skylę, paruošė dinamito ar trotilo, tik kažkieno budri akis lemtingu momentu susekė, už ką tiems šauniems gimnazistams tas pats dėdė pro įspūdingai vešlius gražius ūsus šypsodamasis padovanojo po dvidešimt penkerius metus gyvenimo jo sukurtame "rojuje", tik, deja, negalėjo iki galo to pažado ir suteiktos "malonės" ištesėti, nes po metų nei iš šio, nei iš to pasimirė, dėl ko žmonės labai sielojosi ir viešai ašarojo, ką pats prisimena tarsi pro rūką tolimą sapną, o beveik po dešimtmečio šios biologinės mirties visiškai ir negrįžtamai užgeso šito simpatiško dėdės saulė, nes į jo vietą atėjo kitas plikas dėdė, šviečiantis jau nebe ana fantastine saule, o savo mėgstamais kukurūzais, ir tą savo skonį bandė įpiršti visiems, tiek pietiečiams, tiek šiauriečiams. Liūtas, pasakojantis Pilypui savo vaikystės ir jaunystės patirtus įspūdžius, plikąjį dėdę jau visai gerai prisimena, ypač tą laiką, kai šis negailestingai sukritikavo savo ūsuotą pirmtaką, o mokyklose iš klasių dingo įspūdingi portretai, nes plikasis dėdė įsakė pašalinti ne tik portretus, bet ir puošusias miestų aikštes, parkus ir skverus didingas skulptūras, kaip ir patį originalą, tapusį mumija, iš mauzoliejaus. Ypač buvo linksma, kai prasidėjo didysis statulų vertimo vajus, kurį Liūtas prisimena kaip šiandien, nes jau kopė į šešioliktuosius gyvenimo metus ir matė, kaip tvirtai stovėjo "dėdė Juozas". Tada jis įsitikino, kad pirmaisiais pokario metais žmonės dirbo tikrai kokybiškai, o ne kalbėjo apie darbo kokybę, kada jau buvo verčiami stabai, kad užleistų vietą kitiems, nė kiek ne geresniems stabams. Darbas tikrai buvo atliktas kokybiškai, su lietuvišku darbštumu ir sąžiningumu, kuo mieli tautiečiai dabar jau nelabai gali pasididžiuoti. Prisimena, kaip vieną gražią dieną atžlegsėjęs buldozeris bandė išjudinti, o autokranas užnarintu už kaklo lynu norėjo pakelti aukštyn, tačiau didysis "tautų vadas ir mokytojas" nesiruošė keisti savo triumfuojančioje didybėje amžiams sustingusios pozos, o už namų sienų ir atokiau parko medžių prisiglaudę pienburniai vieni už kitus garsiau šaukė: "Juozai, laikykis! Dėde Juozai, nepasiduok!" Milicininkai vaikė vaikigalius, o šie, tarsi žvirbliai, purptelėję į visas puses, iš kito kampo vėl plyšavo: "Juozai, laikykis!"
Buldozeris su autokranu ir sunkvežimiu lyg susigėdę pradingo, o "dėdė Juozas", tvirtai stovėdamas ant pjedestalo majestotiškai pakelta galva, kažkokiu nenusakomu žvilgsniu žvelgė į tolį virš visų mažųjų ir mirtingųjų galvų; jis žvelgė tiesiog virš žmonijos.
Tarsi koks astralinis dvynys, iškilęs iš pačių giliausių sąmonės klodų ar iš pasąmonės netikėčiausiu laiku, kur bebūtum, staiga nei iš šio, nei iš to atsistoja priešais arba greta ir tyliu prikimusiu balsu su jam būdingu kaukazietišku akcentu ima kalbėti apie poeziją, muziką, meilę žmogui, apie taurų gruzinišką vyną. Jis nieko nekamantinėja, neklausia, tik pasakoja ir pasakoja kažkokias istorijas, kurių turinį ne visada gali suvokti. Lyg koks istorijos mokytojas, kuris tik kalba, pasakoja visai nesidomėdamas, ar kas ką suprato, nešaukdamas atsakinėti ir nerašantis pažymių. Kartais virš tų ne visada suprantamų žodžių tarsi plevena fatalinė nuojauta, kažkoks liūdesys ir vienatvė. Atrodo, dar jis norėtų kažką pasakyti, tačiau žodžiai ištirpsta ore, tampa visai nesuprantamai, ir, žiūrint į jį, darosi liūdna. Išnyko ta buvusi didybės aureolė, liko tik suvargęs žmogelis su didžiule lemties našta, kuria negali su niekuo pasidalyti, kaip ir kiekvienas šio pasaulio žmogus, turintis vienokią ar kitokią savo fatalinę naštą. Ir tą neišvengiamą naštą, matyt, iki Paskutiniojo teismo dienos kiekvienam teks nešti vienišam. Vienišas stovėjęs ant pjedestalo, žvelgiantis į beribį tolį virš visų mažųjų ir mirtingųjų galvų, tarsi antžmogis pakilęs virš žmonijos, vienišas savo didybėje, vienišas savo gyvenime ir gulėdamas mirties patale, kamuojamas milijonų aukų šmėklų, vienišas prieš Nežinomybę.
Taip Liūtas dabar kalbėjo sūnui apie žmogaus lemtį, apie polėkį ir nuopuolį, apie tuštybių tuštybę, kad visa praeina, kaip sakė garsiajame savo pamoksle šv. Jonas Auksaburnis, kad viskas gyvenime keičiasi, kad šiandien didysis likimų lėmėjas ir teisėjas kitą dieną būna teisiamasis ir ieško savo nuteistųjų užtarimo. O "dėdė Juozas" dar gyvena mumyse, nors seniai nebelikę stabų, jo garbėtroškos kraujas, trokštantis kitų kraujo, tebeteka mūsų gyslomis, nors nuoširdžiausiai kalbėtume apie gėrį ir grožį, apie meilę žmogui. Ir daugelis mūsų, net neįtardami, daugiau ar mažiau, bet esame jo antrininkai. Ar didžiausias pasaulio tironas, ar paprastas nusikaltėlis galvažudys vis tiek turi kažką žmogiško ir todėl yra atsakingas. Taigi kiekvienam savo, vargšas žmogau. Visi juk esame kažką padarę, kažkuo nusidėję, priklausomai nuo savo padėties ir sugebėjimų, o jeigu nieko nepadarėme, vis vien liktume kalti, kad nedarėme, liktume dar kaltesni dėl savo abejingumo. Kaltės pripažinti nereikia bijoti - ją galima išpirkti, o klaidą ar paprastą žmogišką suklydimą galima ištaisyti. Gyvenimo tvarkos nepakeisi. Pakeisti galima tik save. Labai labai panorėjus...

Iš senųjų Liūto užrašų

Dirbau iki užsimiršimo, važinėjau į komandiruotes, o paskui kuriam laikui užsidarydavau redakcijoje arba namuose. Ruduo savo nesiliaujančiomis darganomis veikė savaip. Ne kartą užeidavo melancholija ir netgi apatija, liguistas snaudulys, bet šiaip nuotaika buvo darbinga, nes tokiu laiku, kada gamta mažiausiai patraukli, geriausia susikaupti savo vienatvėje. Jei kartą užėjo vadinamasis kūrybinis šišas, niekada nesijauti vienišas, nes nebeduoda ramybės tuo metu gimstantys herojai. Jie gyvena šalia tavęs ir tavyje, sėdi, vaikšto, kalba tavo kambaryje, kažkokie paslaptingi, neįžvelgiami... Ir keliauji kartu su jais per visas pasaulio platumas, visas sušilęs, nusiplūkęs, nė valandėlei negalėdamas atsipūsti. Jeigu sustosi, jie paliks tave nežinomo kelio viduryje, ir tada liksi vienas, nors pirštus graužk, nežinia kiek klaidžiosi, kol vėl juos atrasi. Atrodo, lyg būtum paragavęs stipriai veikiančių narkotikų, su baime žiūri į tuščius popieriaus lakštus, ne kartą prižadėjęs sau daugiau neprisliesti prie šio akinančio baltumo. Nors galėtum eiti toliau tuo lauku, bet laikas primena savo. Turi sustoti pačiame įkarštyje, nes laukia darbas, kuris maitina, nauja komandiruotė. Į langą vėjo šuorų pagauti atsitrenkia įtūžę lietaus purslai, ir jautiesi kiek pavargęs, bet šis nuovargis daugiau primena palaimą. Tai laimingiausios akimirkos, kai gali netrukdomai dirbti iki pavargimo ir su viltimi laukti rytojaus. Atrodo, negirdi to įkyraus lietaus barbenimo, klajojančio ir nerandančio sau vietos vėjo siautėjimo. Ir taip puslapis po puslapio išauga šūsnis popieriaus lapų, o gūdžioje tamsoje štai nušvinta žmogaus gyvenimas - tarsi staigus trumpalaikis meteoro blykstelėjimas...

Užeinu į bistro, užsisakau puodelį kavos ir taurę konjako. Dėl darbingumo, nors šiaip tokiais atvejais negeriu. Tiesą sakant, ne visada galiu logiškai paaiškinti savo poelgius. Tuoj pat keliausiu namo prie savo darbo. O prie baro publika marga ir įvairi, bet daugiausia čia jaunimo. Jaučiu, kad kažkas mane stebi, vidinis pojūtis siunčia kažkokį nerimą keliantį signalą. Minutę sėdėjau ir laukiau.
- Sveikas, Liūte! - tuoj išgirstu pažįstamą balsą. Apvalus simpatiškas veidukas, vylingos žalsvos akys, truputį garbanojantys kaštoniniai plaukai, daili kiek riesta nosytė. Ir šypsena - patraukli, viliojanti. Šios jaunos prasiveržusios aistros liepsna tikrai prarytų viską...
- Sveika, Skirma! - akimis apčiupinėju ją visą, iki kaulų ištyrinėdamas tą patrauklų ir viliojantį kūną.
- Kas naujo tavo horizonte? - po kiek laiko klausiu.
- Kaip visada, - tebežiūri į mane šypsodama.
Pakalbėjom apie šį bei tą, o po to sako:
- Užeik, seniai bebuvai.
Padėkojęs už malonų kvietimą, nieko nepažadėjau, pasiteisindamas, kad turiu begalę darbų ir truputį negaluoju. Sloga, galbūt ir gripas...
- Už savaitės pas Salomėją bus mažytis pokylis, - sako ji man.
- Kokia proga?
- Jos gimtadienis. Negi nežinai?
- Kuo dabar ji užsiėmusi?
- Paveikslus tapo. Dažais kvepia.
- Kaip šviežiai iškepti blynai! Ar neprisvilę?
- Vėl juokiesi. O ji labai rimtai dirba. Pyksta, kai kiti trukdo, su niekuo nenori kalbėti...
- Tikrai tikiu! Aš taip pat pykčiau...
- O kaip Alma laikosi? - po kiek laiko klausiu Skirmos, prisiminęs tapytojos devyniolikmetę dukrą.
- Maskvoje. Režisūrą studijuoja.
- Oho!
Skirma dalykiškai mane informavo, kad Salomėja turi paruošusi firminio gėrimo, spirito, užpilto ant jai vienai težinomų šaknų, ir kitokių antpilų.
Kodėl žmonės veržiasi prie jūros, užuot saugiai plūduriavę ir pliuškenęsi ramiame tvenkinyje? Matyt, todėl, kad monotonija ir nuobodi ramybė - didžiausias žmogaus dvasios priešas. Vadinasi, reikalingas sukrėtimas, kad galėtum šviežiai mąstyti, priimti į save naują ir apsivaliusią mintį, vadinamą katarsiu. Ne įtemptas darbas ir ne konfliktai dėl savo principų su kitais žmonėmis labiausiai vargina žmogų. Vargina savo padėties ir principų neapibrėžtumas, kai patogiai sėdi prie automobilio vairo, o ne perpildytame autobuse ar troleibuse, kai nėra su kuo susikivirčyti, išsiplūsti už savo įgrisusią ramybę... Tik impulsyviai nuspaudi akseleratorių, automobilis pašoka it įgeltas žirgas, bet viršutinis smegenų požievis kaip mat vėl prislopina, sulaiko dėl kažko negaluojančios dvasios į priekį įžūliai lendančią disharmoniją. Kokia gali būti dvasios puota, kai ši grėsmingai gniaužia kumščius, o sutrikęs protas kažko delsia, nesiryžta prisiimti atsakomybės už savo bendražygės dvasios komfortą? Kažkas turi įvykti, kai paprasti samprotavimai darosi panašūs į mistines apokalipses. Apmaudu matyti, kai jau nebereikia nei mąstyti, nei spręsti, nes viskas darosi tarsi savaime, lyg iš šalies... Kažkoks trynimasis vietoje varo tiesiog į pasiutimą, kai, atrodo, tiek nedaug tereikia, kad pakinkytas vežimas pajudėtų. Ar gyvenimas kaltas, jei esi kirminas, kad esi kažkieno batų mindžiojamas ir traiškomas? Ir vergo išlaisvinimas tol nepadarys jo laisvuoju piliečiu, kol pats neišmoks būti laisvas nuo savo vergiškumo. O, kiek daug dar yra privilegijuotų vergų, savo vartotojišką egzistenciją tesugebančių įtvirtinti tuo kraujuje įaugusiu vergiškumu! Žmogaus prigimties vežimas nuo Platono laikų iš tikrųjų nedaug tepajudėjo. Ką jau bekalbėti apie Kantą!

Ne taip jau paprasta atrasti ką nors nauja tokioje srityje kaip meilė, su kuo tikriausiai sutiktų ir Fromas. Jei kas surastų ir išreikštų naujas formas, elgesio standartus, savų išgyvenimų būdus, tikriausiai prilygtų meno šedevrų sukūrimui ir teisėtai galėtų didžiuotis.
Ar galiu būti įsitikinęs, kad kuo daugiau panašumo, tuo didesnis pagrindas tarpusavio supratimui, meilei? Juk artėdamas prie nepasiekiamos visiško tapatumo ribos mudviejų pasaulių skalėje slenkantis panašėjimas neduoda nieko nauja mūsų savitarpio supratimui. Kažkas turi būti už panašumo ribos, kur vienas kitą papildytų savo priešybėmis. Tačiau galime netikėtai pasisukti prieš kitą žmogų naujais moralumo rakursais, savo psichiniais išgyvenimais, o šitos briaunos, bylojančios apie kažkuriuos moralinius minusus, po tokių nelauktų atradimų vėl verčia abejoti abipusio supratimo galimumu.
Sakoma, kad geriausiai pažinsi žmogų, kada jis dirba. O dirbti ne visada išmokstame, nors ir mokomės visą gyvenimą. Juk darbas yra kūrybos brolis, todėl žmogus labiausiai supyksta, kai šalia kitas dykinėdamas žiūri į dirbantį, arba dėl kokio menkniekio paiku klausimu sutrukdo jo darbą. Įdomu, ką veikia Jovita? Atrodo, jos niekada namuose nemačiau dirbančios, tik kažko suirzusią, pavargusią, - visiškai priešinga Salomėjai, kurios visi namų kampai, kai ji piešdavo, daugiau primindavo sąvartyną negu normalų gyvenamąjį būstą. Tada ji būna tarytum tigrė, sauganti savo jauniklius... Arti negalėdavai prieiti nei prie jos, nei prie tapomo paveikslo. Vargas tam, kas išdrįsta peržengti jos uždraustą zoną... Bet Jovitos ir Salomėjos skirtingi ne tik darbai, bet ir pomėgiai. Koks Jovitos pomėgis, ką ji mėgsta daryti namuose? Galbūt ji namus labiau jaučia kaip pareigą negu pačios saviraiškos būdą. Atrodė, ją nuolat persekiojo jausmas, kad namuose nebėra ką veikti. Į namus, aišku, visokių elektroninių mikroskopų ir mikroorganizmų nesinešiosi... Įdomu, kaip būčiau reagavęs, jei namuose ji būtų sugalvojusi užveisti tokią "laboratoriją"? O būtų galėjusi bent vieną kartą iškrėsti panašų, man visai nelauktą pokštą! Tegu net ir labiausiai šokiruojantis, iš pagrindų viską sukrečiantis, bet toks pokštas, kurį vėliau būtų įdomu prisiminti... O ta namų tvarkingumo monotonija! Juk kūrybiškumo kibirkštėlę galima įskelti pačioje nežymiausioje buitinėje detalėje. Ak, Jovita! Kad tu žinotum, kaip nekaltas žaismingumas ir netgi viską sudrebinantis perkūnas iš giedro dangaus pakeičia ir praturtina mūsų gyvenimą! Išties gaila, kad nebuvo nei tikros ramybės, nei viską niokojančios audros, po kurios vėl nušvistų saulė... Ak, Jovita! Mus pertraukė tik mažytis skersvėjis, o pasidarėme tokie nepagydomi paliegėliai. Negi ta chroniška moraline sloga sirgsime visą gyvenimą? Be reikalo bijojome audrų, Jovita. Jos tik išjudina susikaupusį oro tvankumą, nuo kurio mums visiems darosi bloga. Patys daromės tingūs, nedarbingi. Nesugebame nei liūdėti, nei džiaugtis. Ar galėjo taip būti, kad mes nieko neveiktume? Tikriausiai kažką veikėme, tik nežinojome, ką darome... Ak, tos mūsų bendravimo briaunos! Kiek mes vienas kitam daug ko nepasakėme, taip ir nesuradome integruojančios vienybės. Iš tikrųjų mūsų laikais ne taip lengva įsivaizduoti ilgai trunkančią dviejų žmonių šeimos laimę. Tipiškas reiškinys, kurio nesugebėjome išvengti. Visi turime savo šešėlius, krintančius ant tarpusavio santykių ne vien tik poelgiais, bet tiesiog savo gyvenimo būdu, manieromis gula tas mūsų šešėlis, sudarydamas džiaugsmingą ar niūrią psichinę atmosferą. Psichologinis klimatas, kurį sudarome aplink save, - tai ne rašytojų ir psichoanalitikų išsigalvojimas, o pati realybė.
Kiek laiko truko mūsų laimė? Kada tai buvo, Jovita? Juk laiką jaučiame ir moraline, ir socialine prasme, kuris mums yra šaltas ir abejingas. Tačiau tas laikas vis dėlto pripildytas subjektyvių faktorių, vilčių, išgyvenimų, pastangų... Šis laikas mus veikia, nors ir nevienodai. Ir mūsų gyvenimo būdai skirtingi. Mūsų laikas, tapdamas kažkokia daiktine vertybe, atsiskiria nuo mūsų, iškyla kaip išorinė jėga, užversdamas naujais rūpesčiais, įtraukdamas mus, brangioji, į lenktynes su visagaliu Laiku. Bijome nesuspėti, atsilikti nuo kitų...
Sakai, kad tu, kaip visi žmonės, gyveni dabartimi, o aš - ateities miražu. Netiesa, mieloji. Pati žinai, kad tai neįmanoma. Ir vienas, ir kitas mūsų laiko suvokimas - tik psichologinė aberacija nuo mūsų vertybių sistemos kolizijų iškraipymo. Ir štai, lyg tyčiodamasi iš mūsų, atsisuka dabarties ironijos grimasa...
Ak, Jovita! Tu amžinai kažko nesuspėdavai padaryti, tačiau tai nėra mano priekaištas. Atsimeni, kaip vystyklų skalbimas, mažylio prausimas, maitinimas, pagaliau rimtas "pokalbis" su juo gerokai pralinksmindavo mano bičiulius. O mažylis klausydavo akutes pastatęs, nežinia ką suprasdamas, kol palaimingai užmigdavo. Bet mūsų mažylis vis atkakliau, primygtiniau reikalavo ne tik dėmesio, bet ir meilės, kurios gerą dalį, matyt, atskėliau nuo tavęs, Jovita, ką lygiai taip pat ir tu padarei, atskeldama ne mažesnį gabalą nuo manęs, ir visa tai dosniai atseikėjome mūsų Pilypui... Bet Pilypui tas didžiulis mūsų dosnumas buvo nė motais, nes jam tiek nereikėjo tos meilės. Tu tvatindavai tarsi iš kulkosvaidžio nežinia iš kur ištrauktas visokias istorijas, o aš, retkarčiais pagaudamas kokį žodį, tik linkčiojau, žiūrėdamas į popieriaus lapą, kurį netrukus turėdavau suplėšyti, arba jis likdavo tuščias, nepaliestas. "Tu gi manęs visai neklausai ir nieko nedarai!" - įgrisus mano tylėjimui ir nedovanotinai dykystei, pagaliau atitinkamus smegenų centrus pasiekia desperatiškas tavo klyksmas. Prie tavęs tuojau prisijungia pabudęs Pilypas, o aš tuo tarpu įjungiu radiją, ieškodamas raminančios muzikos, arba pats pradedu dainuoti... Ak, Jovita! Ir kodėl tarp mūsų tebetvyro tuštuma?..

* * *

Į tuos prisiminimus ir kažkada patirtus tolimus įspūdžius jis ėmė žiūrėti tarsi iš naujo, kur viskas smelkėsi ir tebesismelkia vis gilyn ir nesustoja, į tą neišmatuojamą vidų, ir negalėjo aiškiai pasakyti, kas jame iš tikrųjų vyksta, ypač kai tų prisiminimų prisirenka daug, jog priverstas visa tai užmiršti, kol nepasidarys neatskiriama jo paties dalimi, kad išeitų pirmasis žodis, galbūt eilėraštis, kaip sako Rilkė gerokai aptrintame jau kelis dešimtmečius tebegulinčiame ant šio žmogaus darbo stalo tomelyje. Tai, žinoma, jau praeitis, bet kartais maga į ją sugrįžti, o lemtis tarp mūsų vaikšto, ji budi nesustodama kely... Taip užmiršti gyvenimai išnyra iš dugno, iš to vidaus lyg naujai gimę, tarsi apsivalę, vėl nušvinta. Per šį kiek uždarą, tarytum absorbuotą gyvenimą galbūt išleido nejučia iš rankų kitą, prasmingesnį gyvenimą, tačiau šis prašuoliavo kaip to lyrinio Rilkės herojaus mustangas, kurį ne visiems lemta išlaikyti. Taip slepiamas savyje nerealizuotas gyvenimas, pridengiant jį viena iš savo kaukių, tampa jau neatskiriama veido dalimi. Lemties savi planai, savi keliai. Kas turėjo įvykti, jau įvyko arba įvyks, nes gyvenimas tęsiasi.
Vienodoje dienų tėkmėje kažkurią dieną lyg ir pajutęs savo prigimtinę teisę džiaugtis, jog leido tam skausmingam džiaugsmui pajusti ilgai kankinusio geismo skonį, tas ilgas tylus darbas pasirodė tiek pat įtartinas kaip ir šventumas, nes likęs vienas dėl šito vienintelio darbo - tai lyg vienišas liūtas, išėjęs naktį iš savo olos ir, žiūrėdamas į tolumoje degančio laužo šviesą, jau nebegali sutramdyti savo sujudusio kraujo... Ne taip seniai bandęs save prislopinti, pajuto netikėtai užgriuvusią aistrą, vėl puola į savo metafizinius vandenis, su nauju jėgų antplūdžiu neria gelmėn, negalėdamas atsispirti kūrybos šauksmui, nors ji, nelyginant tam Rilkės jaunam apmąstymų herojui, visada sunki lyg pradžiamoksliui, nešančiam tarsi priaugusią tą kantrybės naštą...
Taip sugrįžęs ketvirtį amžiaus atgalios, žvelgia į tą realybę, kurią matė tuomet savo subraukytuose ir paraštėse pastabomis apaugusiuose užrašuose, lig šiol tebegulinčiuose stalčiuose, kurie ilgą laiką buvo tiesiog užmiršti, lyg tas uždarytas žodis, kuriam vis tiek lemta išsilaisvinti.

Pranas RAMOCKEVIČIUS

© 2002 "XXI amžius"

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija