Kompromisų nežinanti meilė Tėvynei
Sausio mėnesį minimi net dviejų
1918 m. vasario 16-osios Nepriklausomybės Akto signatarų 130 metų
gimimo jubiliejai. Du iškilūs Lietuvos sūnūs - Jonas Vileišis
ir kun. Kazimieras Šaulys - gimė tais pačiais 1872 metais ir tą
patį mėnesį.
Vasario 16-osios Akto signataras
Jonas Vileišis gimė 1872 m. sausio 3 d. Biržų apskrityje, Pasvalio
valsčiaus Medinių kaime, gausioje Agotos ir Vinco Vileišių šeimoje.
Šią giminę labiausiai išgarsino trys broliai: inžinierius Petras,
gydytojas Antanas ir jauniausias Vileišių šeimos narys Jonas.
1892 metais baigęs Šiaulių gimnaziją studijavo Peterburgo universiteto
Fizikos ir matematikos bei Teisės fakultetuose. Vėliau tobulinosi
Berlyne. Beje, mokydamasis Šiaulių gimnazijoje, Jonas susižavėjo
tuomet labai madingomis socializmo idėjomis. Pats J.Vileišis 1913
metais prisipažino, kad jam padarė įspūdį atsitiktinai į rankas
pakliuvęs "Aušros" numeris, kuriame buvo aprašytos lietuvių
tautos bėdos. Jis rašė, kad jam buvo labai gaila lietuvių, tačiau
jų vargai ir rūpesčiai pasirodę visiškai smulkučiai, nereikšmingi,
palyginus su visos žmonijos vargais... Tapęs Peterburgo universiteto
studentu, J.Vileišis suartėjo su Maironiu, A.Dambrausku-Jakštu,
J.Jasmontu, K.Prapuoleniu ir kitais Lietuvos atgimimo patriotais,
kas ir lėmė J.Vileišio apsisprendimą pasukti Lietuvos keliu. Taigi
iš socialisto kosmopolito J.Vileišis Peterburge tapo aktyviu kovotoju
už tautos teises ir laisves, buvo vienas svarbiausių "Varpo"
bendradarbių. Kaip ir jo brolis Petras, buvęs pagrindinis "Varpo"
rėmėjas. Panaikinus lietuviškos spaudos draudimą, J.Vileišis išsirūpino
generalgubernatoriaus leidimą spausdinti jo paties įkurtos Lietuvos
demokratų partijos savaitraštį "Lietuvos ūkininkas".
J. Vileišis, būdamas šio laikraščio leidėjas ir redaktorius, ne
tik padengė visas leidimo išlaidas, bet jo bute glaudėsi ir redakcija.
Būdamas Lietuvos Tarybos narys J.Vileišis ėmėsi ir diplomatinio
darbo. Jis kartu su kunigu J.Staugaičiu ir daktaru J.Šauliu Lietuvos
Tarybos sprendimu buvo nuvykęs į Vokietiją prašyti Lietuvos nepriklausomybės
pripažinimo, griežtai atsisakant Lietuvos paskelbimo monarchija.
Taip pat 1918 m. kovo 24 d. ta pati delegacija lankėsi Miunchene
pas popiežiaus nuncijų E.Pačelį (būsimąjį popiežių Pijų XII),
raginant Šventąjį Sostą pripažinti Lietuvos nepriklausomybę ir
palaiminti lietuvių tautą.
Kai Lietuvos nepriklausomybei 1918 metų pabaigoje iškilo mirtinas
pavojus, J.Vileišis sutiko užimti vidaus reikalų ministro postą.
Juo būdamas J.Vileišis bandė susitarti su lenkais. Pasikvietė
į savo butą žymius to meto lenkų visuomenės veikėjus, tarp jų
ir iš Varšuvos atvykusį maršalo Jozefo Pilsudskio brolį Janą.
Derybos nepasisekė. Lenkai, sutikdami padėti vos besikuriančiai
Lietuvos kariuomenei apginti Vilnių nuo besiveržiančių bolševikų,
pateikė vieną sąlygą: tai gali būti padaryta tik sudarius Lenkijos-Lietuvos
uniją. Tapo aišku, kad vos atgimstančiai Lietuvos valstybei teks
stoti į kovą ne tik su bolševikais, bet ir su Lenkijos kariuomene.
1919 m. balandžio 12 d. J.Vileišis tapo pačiu svarbiausiu M.Šleževičiaus
ministrų kabineto nariu - finansų ministru. Jis sugebėjo gauti
lėšų pirmiausia Lietuvos kariuomenei, kuri žūtbūtinai kovėsi su
iš visų pusių besiveržiančiais priešais. Svarbiausia, kad J.Vileišis
pirmasis padėjo pamatus kuriant Lietuvos bankų ir kredito sistemą,
taupomųjų valsybės kasų tinklą. J.Vileišį pagrįstai galima vadinti
ir pirmuoju Lietuvos ambasadoriumi Jungtinėse Valstijose. Nors
Vašingtonas, dar senosios carinės Rusijos ambasados, o ypač Lenkijos,
spaudžiamas, vengė pripažinti Lietuvos nepriklausomybę (JAV Lietuvą
pripažino tik 1922 m. liepos 22 d.). J.Vileišio misija už Atlanto
buvo nepaprastai svarbi. Jis į JAV atvyko 1919 metų gruodį, o
jau 1920 metų vasarį labai sunkiai ir didelėmis pastangomis įkūrė
Lietuvos atstovybę. Buvo sėkmingai organizuota Amerikos lietuvių
laisvės paskola, sėkmingai išplatinti Lietuvos laisvės paskolos
lakštai, suvienyti susiskaldę į įvairias partijas Amerikos lietuviai.
Aišku, išskyrus komunistus. Taip pat ne be J.Vileišio rūpesčio
Čikagos lietuviai nuliejo Laisvės varpą, kuriame buvo išlietas
Vytis ir būsimojo iškilaus Lietuvos diplomato B.Balučio sukurti
žodžiai: "O skambink per amžius vaikams Lietuvos, kad laisvės
nevertas, kas negina jos". 1922 m. vasario 16 d. šiuo varpu,
įkeltu į Kauno karo muziejaus bokštą, pirmasis paskambino J.Vileišio
brolis Petras, nepaprastai daug nusipelnęs Lietuvos atgimimui.
1921 metais J.Vileišis išrinktas Kauno burmistru ir juo buvo dešimt
metų. Per tą laikotarpį laikinoji sostinė neatpažįstamai pasikeitė.
J.Vileišio atėjimas vadovauti aprašomas to meto laikraščiuose:
"Pirmasis įspūdis buvo baisus: maži nameliai, mediniai trotuarai,
visur purvina ir murzina. Išėjus vakare į gatvę - tamsu, krautuvės
apšviestos kerosino (žibalo) lempomis ar net žvakėmis. Krautuvėse
- silkių kvapas, jų savininkai - daugiausia žydeliai, kurie nenorėjo
lietuviškai kalbėti. Atsakinėjo arba rusiškai, arba kažkokiu žargonu.
Darbininkų dauguma kalbėjo lenkiškai, pusiau maišydami lietuviškus
žodžius."
Po dešimties metų Kauno nebebuvo galima atpažinti: jau veikė vandentiekis
ir kanalizacija, gatvės apšviestos elektra, pastatyta daugybė
modernių pastatų, o svarbiausia, miestas tapo lietuviškas. Tai
buvo J.Vileišio didžiulis dešimties metų įtempto darbo nuopelnas.
Jis taip pat buvo didelis kultūros, sporto, įvairių draugijų mecenatas,
Baltijos valstybių sąjungos idėjos vienas iš kūrėjų. Meilė ir
parama Lietuvos kultūrai buvo J.Vileišio ir jo žmonos Onos, kilusios
iš garsiosios grafų Kosakovskių giminės, gyvenimo dalis. Jų bute
Vilniuje nuo pat 1902 metų nuolat lankėsi tokie žymūs lietuvių
menininkai ir rašytojai kaip Žemaitė, M.K.Čiurlionis, Petras Rimša,
Juozas Zikaras, Petras Kalpokas ir kiti. Jonas ir Ona Vileišiai
susilaukė dviejų sūnų ir trijų dukterų. Deja, bolševikams okupavus
Lietuvą, 1941 metais į Sibirą buvo ištremta vyriausioji dukra
Birutė su vyru ir dviem vaikais bei dukra Alena su trimis vaikais.
Sūnus Petras spėjo pabėgti į Vokietiją. O Kaune likę jaunesnieji
vaikai - gydytojas Kazys ir pati jauniausioji Rita - slapstėsi
ir jiems pavyko išvengti tremties.
J.Vileišis labai sielojosi dėl nežinia kur esančių vaikų ir vaikaičių.
1942 m. birželio 1 d. signataras mirė nuo kraujo išsiliejimo į
smegenis. J.Vileišio palaikai buvo pašarvoti Vytauto Didžiojo
Karo muziejaus didžiojoje salėje. Vokiečių okupacinė valdžia neprieštaravo,
kad šio didžiai nusipelniusio Lietuvai žmogaus kūnas būtų nuvežtas
į Vilnių ir palaidotas šeimyninėje Vileišių koplyčioje, Rasų kapinėse.
Tikėjęs prisikėlimu
Iš 20 Lietuvos Tarybos narių, 1918
m. vasario 16 d. pasirašiusių nutarimą dėl Lietuvos nepriklausomybės
atkūrimo, šiandien ne visi susilaukia reikiamo įvertinimo. Tarp
jų - ir prelatas Kazimieras Šaulys, kurio nuopelnai Lietuvai nė
kiek ne mažesni kaip kitų Vasario 16-osios Akto signatarų. Kai
kuriais atžvilgiais netgi didesni. K.Šaulys gimė 1872 m. sausio
28 d. Tauragės apskrityje, Švėkšnos valsčiuje, Stemplių kaime.
Beje, iš to paties Švėkšnos valsčiaus, tik iš Balsėnų kaimo, kilęs
ir kitas signataras - K.Šaulio bendrapavardis Jurgis Šaulys. Abu
jie buvo visapusiškai išsilavinę žmonės. J.Šaulys baigė ekonomikos
mokslus Berno universite, gavo filosofijos daktaro laipsnį. Atkūrus
nepriklausomybę, dirbo diplomatinį darbą Vokietijoje, Šveicarijoje,
ketverius metus buvo nepaprastuoju pasiuntiniu ir įgaliotuoju
ministru prie Šventojo Sosto, o užmezgus diplomatinius santykius
su Lenkija buvo ambasadoriumi šioje šalyje iki pat Hitleriui užimant
Lenkiją. Beje, J. ir K.Šauliai atgulė amžinojo poilsio Lugane,
Šveicarijoje. Kalbant apie signatarą prelatą būtina paminėti,
jog, mokantis Žemaičių Kauno kunigų seminarijoje, jo studijų draugai
buvo Maironis, J.Tumas-Vaižgantas, A.Dambrauskas - Jakštas, būsimasis
arkivyskupas J.Skvireckas, K.Pakalniškis (spaudoje pasirašinėjęs
Dėdės Atanazo slapyvardžiu) ir kiti žymūs tautinio atgimimo šaukliai.
Ypač didelę įtaką K.Šauliui padarė tuomet seminarijoje dėstęs
lietuvių kalbą ir dvasinę iškalbą visų mylimas profesorius K.Jaunius.
Seminaristų tautinio atgimimo dvasia labai siejama su 1895 metais
Tilžėje išėjusia iš spaudos Maironio eilėraščių knyga "Pavasario
balsai". Kaip rašė savo atsiminimuose K.Šaulys, visus "Pavasario
balsų" eilėraščius seminaristai mokėjo atmintinai ir jų žodžiais
sukurtas dainas nuolat dainuodavo.
Kaip nepaprastai didelių gabumų seminaristas K.Šaulys 1895 metais
buvo pasiųstas mokytis į Petrapilio (Peterburgo) dvasinę akademiją.
O ten patekdavo tik rinktiniai kunigų seminariją baigę auklėtiniai.
Jau 1897 metais jis gavo teologijos kandidato laipsnį, o 1899
metais baigė akademiją aukščiausiu įvertinimu (cum exima laude).
Teologijos ir bažnytinės teisės magistro laipsnį kun. K.Šaulys
gavo už dvi labai gerai įvertintas disertacijas: lotynų kalba
parašytą "Hieronymus Savanarola ut morum reformator""
(Jeronimas Savanarola - dorovės reformatorius) ir rusų kalba -
"Krylovo pasakėčios: jų meniškumas ir dvasiškumas".
Mat Petrapilio dvasinėje akademijoje viena disertacija bažnytinės
teisės magistro laipsniui gauti turėjo būti rašoma rusiškai. Disertacijos
temą apie Savanarolą (1452-1498), Italijos religinį ir politinį
veikėją, poetą, kun. K.Šaulys pasirinko neatsitiktinai. Šis vienuolis
dominikonas, nuo 1491 metų Florencijos Šv. Marko vienuolyno prioras,
savo pamoksluose smerkė Medičių tironiją, propagavo asketizmą,
reikalavo socialinių, politinių pertvarkymų, atitinkančių miesto
ir viduramžių gyventojų sluoksnių interesus. Matyt, už tai Florencijos
valdžios nuosprendžiu buvo pakartas. K.Šaulys irgi labai domėjosi
socialiniais klausimais, jau 1907 metais dalyvavo socialiniuose
kursuose Varšuvoje, kūrė labdaringas draugijas. Kai Kauno kunigų
seminarijoje buvo pradėta dėstyti visuomenės mokslą ir sociologiją,
K.Šaulys skaitė tą kursą ir 1920 metais parašė vadovėlį "Sociologija".
Be to, tuoj po spaudos draudimo panaikinimo parašė knygas "Krikščioniškoji
demokratija" (1906), "Socialistai ir mūsų socialieji
reikalai" (1907), "Demokratija ir "krikščionys
demokratai" enciklikų procese" (1907). "Kanoniškojo
proceso teisė" (1927).
K.Šaulys į kunigus buvo įšventintas Kaune 1899 m. birželio 29
d. per Šv. Petro ir Povilo atlaidus. Buvo paskirtas vikaru Panevėžio
Šv. Petro ir Povilo bažnyčioje. Po poros metų tapo Panevėžio realinės
gimnazijos kapelionu ir tikybos mokytoju. Beje, tarp jo mokinių
buvo būsimasis kalbininkas J.Balčikonis, kuris pirmąjį savo kalbos
žodyno tomą, išleistą 1941 metais, dedikavo savo mokytojui Kazimieriui
Šauliui.
Nuo 1906 iki 1922 metų Kauno kunigų seminarijoje dėstė bažnytinę
teisę, o 1922 metais susikūrus Kauno universitetui jame irgi dėstė
tą pačią discipliną.
Bene geriausiai kun. K.Šaulio, kaip Steigiamojo Seimo nario ir
vieno stipriausių Krikščionių demokratų frakcijos nario, veiklą
įvertino Lietuvos žemės ūkio reformos tėvas prelatas Mykolas Krupavičius.
Savo atsiminimuose M.Krupavičius rašė: "Visur galima buvo
drąsiai jį statyti - nei apvils, nei gėdos nepadarys, nes Seimo
nario pareigoms buvo stipriai pasirengęs ir kaip politikas, ir
kaip socialinių klausimų bei krikščioniško socialinio mokslo žinovas.
Man jis buvo brangus ir dėl to, kad tuo metu katalikų socialinis
mokslas nedaug kam buvo žinomas. Dažniausiai net inteligentai
tenkinosi katekizmu". Beje, kai M.Krupavičius pateikė žemės
reformos projektą, kai kurios karštos galvos tuometiniame Seime
netgi apšaukė jį vos ne bolševiku. Kun. K.Šaulys, kiti Seimo nariai
kunigai, ypač Staugaitis ir Dogelis, nedviprasmiškai aiškino,
jog žemės reforma nesanti prieš Katalikų Bažnyčios mokslą. M.Krupavičius
toliau rašė: "Frakcijos nariai, balsuodami už tą ar kitą
painesnį klausimą, labai dažnai žiūrėdavo, kaip balsuoja Šaulys".
Kun. K.Šaulys, tapęs arkivyskupo J.Skvirecko patarėju bažnytinės
administracijos klausimais, ėmęs dėstyti Kauno universitete, atsisakė
darbo parlamente, bet ne visuomeninės veiklos. Jis buvo Lietuvos
Raudonojo Kryžiaus žymus veikėjas, vokiečių okupacijos metais
uždarius Raudonąjį Kryžių įkūrė savitarpio pagalbos organizaciją.
Labai daug nuveikė Katalikų Bažnyčios labui. 1927 m. gegužės mėnesį
Šventasis Sostas suteikė jam popiežiaus rūmų prelato titulą, o
1932 metais Kauno arkivyskupijos kapitula išrinko kun. K.Šaulį
savo prelatu. Vėliau buvo pakeltas Kauno Bazilikos archidiakonu,
metropolijos kapitulos prelatu dekanu, jam buvo suteiktas apaštališkojo
protonotaro titulas.
Kun. K.Šaulys laisvai kalbėjo ir rašė vokiečių, prancūzų, italų,
lenkų, lotynų, rusų kalbomis.
Artėjant antrajai bolševikų okupacijai, signataras pasitraukė
į Vokietiją, vėliau - į Šveicariją, kur ir mirė 1964 m. gegužės
9 d. Štai kaip charakterizavo kun. K.Šaulį 1952 metais istorikas
Zenonas Ivinskis: "Šveicarijoje, tarp gražių kalnų, prie
Lugano ežero, savo gyvenimo rudens dienas vienišai leidžia Kauno
arkidiecezijos generalvikaras, Universiteto profesorius, Steigiamojo
Seimo narys, Vasario 16-osios Akto signataras monsinjoras Kazimieras
Šaulys. Jubiliatas kenčia tremtinio dalią, mūsų visuomenės užmirštas,
mažai ko pastebimas. Tai gana charakteringa viso jo tauraus gyvenimo
žymė. Tos dvi ypatybės atsispindi ir per visą jo gyvenimo veikimą.
O išlikti visada natūraliai paprastam ir kukliam, ypač tokiuose
aukštuose postuose, yra ryški aristokratiškos dvasios žymė..."
Kodėl ši šviesi asmenybė dabartinėje nepriklausomoje Lietuvoje
taip kukliai vertinama? Mat kun. K.Šaulys buvo žymus Katalikų
Bažnyčios veikėjas, aktyviai dalyvavo politiniame gyvenime. Šitai
labiausiai ir užkliūva dabartiniams "pragmatikams",
kurie visokiais būdais stengiasi uždaryti kunigus ir vyskupus
vien bažnyčiose.
Kas būtų buvę be ištisos plejados kunigų amžininkų, Vasario 16-osios
Akto signatarų vyskupo Justino Staugaičio, kunigų Vlado Mirono,
Alfonso Petrulio, Kazimiero Šaulio pasiaukojamo ir atkaklaus darbo
Tėvynei?
Petras KATINAS
"XXI amžiaus" apžvalgininkas
© 2002 "XXI amžius"