Žymiosios XX amžiaus Lietuvos moterys
"Tavo minties... skrydis, kaip prožektoriaus šviesa perskrodžia
tamsą..."
Apie lietuvybės gaivintojo ir ideologo Vlado
Putvinskio-Pūtvio žmoną ir bendražygę Emiliją Putvinskienę
"Prisikėlimo šventės varpams
skambant, pakilę ir sustiprėję dvasia, drąsiai ir tvirtai eikime
jo nurodytu keliu" - taip iš gero pusšimčio metų tolumos
kreipiasi į mus, dabartinius Lietuvos žmones, savo knygoje "Atsiminimai"
viena šviesiausių prieškario nepriklausomos Lietuvos moterų, Vlado
Putvinskio-Pūtvio žmona ir bendražygė, Sibiro gulagų kankinė Emilija
Putvinskienė. Stebina jos įkvepiantis tikėjimas, kad Lietuvai
skambės prisikėlimo varpai, kad pakilsime. Tik kada? Ar ne per
giliai esame nugrimzdę į raudonmiegio liūną? Ar išgirsime E.Putvinskienę?
Ar suvoksime šiandien V.Putvinskio-Pūtvio idėjų reikšmę Tautos
istorijai ir jos išlikimui? Ar suprasime, kad jo idėjos šiandieninėje
Lietuvoje tampa pačiomis aktualiausiomis?
V.Putvinskis-Pūtvis į Tautos istoriją įėjo kaip vienas iškiliausių
Tautos vaikų, "aistringas lietuvybės ir tautiškumo puoselėtojas,
tautinio atgimimo šauklys, rašytojas, knygnešystės organizatorius,
Šaulių sąjungos įkūrėjas ir ideologas, pažangaus ūkininkavimo
pradininkas, švietėjas ir humanistas, ir, kaip dauguma dorų lietuvių,
carizmo tremtinys" (Blaževičius K.Didysis lietuvis Vladas
Putvinskis// XXI amžius. 2000 03 16. P.11).
Ir ne tik tais žygdarbiais garsus V.Putvinskio-Pūtvio kelias į
Lietuvos istoriją. Vincą Kudirką tautos atgimimo kelyje būtų galima
įvardyti kaip "Žodį", kilnaus ir prasmingo Lietuvos
himno autorių, keliantį ir kviečiantį kurti Tautos ateitį, o V.Putvinskį-Pūtvį
drąsiai būtų galima pavadinti "Veiksmu", nubrėžusiu
Tautos išlikimo ir Lietuvos nepriklausomybės strategines kryptis,
padėjusiu pamatus tautinei ideologijai (Voverienė O. Tauta ir
valstybė Vlado Putvinskio-Pūtvio tautinėje ideologijoje// XXI
amžius. 1999 03 05. P.5). Jo publikacijų ir literatūros apie jį
rinkinys "Vladas Putvinskis-Pūtvis. Gyvenimas ir parinktieji
raštai", išleistas Čikagoje 1973 metais, - neįkainojama vertybė
Tautos istorijoje, rodanti tautinės minties brandą ir išmintį,
jo idėjų gyvybingumą, minties energiją, lėtai, bet jau pradedančią
virsti aukšta potencija Lietuvos ateičiai.
Kaip nacionalinio išsivadavimo judėjimo dalyvis ir puoselėtojas,
knygnešių globėjas ir Šaulių sąjungos iniciatorius bei pagrindinis
jos ideologas V.Putvinskis-Pūtvis prieškario nepriklausomoje Lietuvoje
buvo apdovanotas Gedimino 2-ojo laipsnio ordinu. Jo garbei, praėjus
dešimčiai metų po jo mirties, Kaune, Vytauto Didžiojo karo muziejaus
sodelyje, pastatytas paminklinis biustas. V.Putvinskio vardu pavadinta
ne viena gatvė, Kelmės šaulių namai, Kauno šaulių būrys (Paleckis-Kaktavičius
L. Daug įvykių dvare, kuriame gimė ir lietuvių kalbos gramatika//
Lietuvos aidas. 1998 09 25. P.11). Jo idėjos gaivinamos ir skelbiamos
doriausių nūdienos tautiečių.
Kaip tik to ir siekė V.Putvinskio-Pūtvio žmona ir bendražygė E.Putvinskienė.
Ji viena pirmųjų aiškiai, su gilia moteriška intuicija suvokė,
kad "pranašų pasišventimas žūtų, jei neatsirastų jų idėjų
vykdytojų". Pati pirmoji ėmėsi V.Putvinskio-Pūtvio darbus
populiarinti, "duoti jiems realią formą" (Putvinskienė
E. Atsiminimai. Šiauliai, 1995. P.111).
Emilija Gruzdytė gimė 1875 m. spalio 30 d. Suvartuvos dvarelyje
(dabar Kelmės r.) Petronėlės Beresnevičiūtės-Gruzdienės ir Vitoldo
Gruzdžio šeimoje. P.Gruzdienė buvo vyskupo Motiejaus Valančiaus
sesers duktė, todėl šeimoje dažnai buvo minimas jo vardas ir jo
geri darbai. Šeimoje augo devyni vaikai. Tėvai nepajėgė visų vaikų
leisti mokytis. Emilija liko namuose, daug dirbo ūkyje.
1897 metais Emilija ištekėjo už Vlado Putvinskio ir apsigyveno
jo dvare Šilo Pavėžupyje. V.Putvinskis ėmėsi lavinti žmoną: mokė
ją istorijos, fizikos, chemijos, literatūros. Pajutusi po širdimi
plazdant kūdikio gyvybę, Emilija suvokė, kad baigėsi jos romantiškoji
gyvenimo atkarpa ir prasidėjo nauja, vadinama pareiga. Pirmas
klausimas, kuris iškilo būsimo kūdikio tėvams, buvo: kokia kalba
jie auklės savo vaikus. Patys vis dar kalbėjo lenkiškai. Į jos
klausimą V.Putvinskis atsakė: "Lenkų kalba, su kuria mes
užaugom, - tai nenormalumas, liguistas apsireiškimas, tautos iškrypimas,
iš tikros gyvenimo vagos. Kadangi protėvių padarytą klaidą dar
nevėlu ištaisyti, tai mūsų priedermė tai padaryti, nežiūrint jokių
sunkumų, kurių, be abejo, mums teks" (Putvinskienė E. Atsiminimai.
Šiauliai, 1995.P.25).
1898-aisiais gimė sūnus Stasys, 1899 metais - duktė Onutė, 1900-aisiais
- Sofija, 1901 metais - Vytautas, 1904-aisiais gimusi Julytė anksti
mirė. 1908 metais gimė Emilija, namuose ji buvo vadinama Meilute,
Meile.
Siekdami padidinti ūkio pajamas, Putvinskiai daug skaitė, gilino
žinias pienininkystėje, žemės ūkio kultūros klausimais, susidomėjo
žuvininkyste, skaitė literatūrą lenkų, vokiečių kalbomis. Visuose
sumanymuose tobulinant ūkį aktyviai dalyvavo Emilija, pritarė
Vlado idėjai įrengti tvenkinius, įsteigti žuvininkystės verslą.
V.Putvinskis suprato, kad, kylant žemės ūkio kultūrai, neapsieis
be kvalifikuotų darbininkų. Todėl, labai rizikuodamas, įkūrė slaptą
lietuvišką mokyklą. Pirmasis jos mokytojas buvo Stanislovas Pažarauskis,
drąsus vaikinas, žinantis, kad slaptoje lietuviškoje mokykloje
gali dirbti tik žmogus, nebijantis kalėjimo bei Sibiro.
Nuo 1900 metų Šilo Pavėžupys ir Graužikai tapo tikru lietuviškos
kultūros centru. Čia, tarpininkaujant Povilui Višinskiui ir Gabrielei
Petkevičaitei-Bitei, buvo atgabenamos ir platinamos lietuviškos
knygos. "Į Pavėžupį dideliais ryšuliais atgabentas knygas
reikėdavo išskirstyti į mažesnius ryšulėlius ir siųsti į Šiaulius.
Emilija kartu su Vladu per naktis skirsto knygas, slepia jas,
o kartais net visai savarankiškai gabena knygas toliau. Ne kartą
Emilija eina sargybinio pareigas prie vieškelio, kad netikėtai
neužkluptų rusų žandarai. Vladas tuo tarpu su vienu kitu ištikimu
vyru slepia knygas, užkasa jas miške. Pats V.Putvinskis apie šią
šeimos veiklą rašė "Knygnešio" pirmajame tome: "Siuntinių
išdėstymas Pavėžupyje buvo pavojingiausias momentas visoje operacijoje.
Kad tuo metu užkluptų krata, - išsisukti nebūtų galima, ir būtų
galas ir mūsų "paštui", ir turbūt mums patiems. Bet
tas pavojaus momentas buvo trumpas: miklūs manosios pirštukai
greit viską sutvarkydavo; vyniojamieji popieriai ir net virvutės
buvo deginami, o sutvarkytus siuntinius tuoj nešdavom į slaptus
sandėlius miške, kur jų negalėtų surasti net visi susirinkę žandarai
su kareiviais... Atsitikdavo su žmona eiti Šiaulių gatvėmis staiga
ir nepaprastai pariebėjusiems nuo prikimštos po drabužiais literatūros"
(Įžymios Lietuvos moterys. XIX a. antroji pusė - XX a. pirmoji
pusė/ Spaudai parengė D.Marcinkevičienė. V., 1997. P.63-64).
Mirus V.Kudirkai, "Varpo" redagavimą perėmė P.Višinskis.
"Varpas" buvo redaguojamas Šilo Pavėžupyje, iš čia siunčiamas
į Tilžę Mortai Zauniūtei, ten buvo spausdinamas ir vėl knygnešių
takais grįždavo į Lietuvą, ir į Šilo Pavėžupį. P.Višinskio įkalbėtas
į "Varpą" pradėjo rašyti ir V.Putvinskis.
Vladas ir Emilija suprato vienas kitą ir manė mintyje, kad "neliks
Tautos, jei nebus ryškių švyturių" (Pakumšis P. Lietuvos
didžiavyriai. Šaulių sąjungos įkūrėjas // Blaivioji Lietuva. 1999,
Nr.2. P.2). Todėl jų namai tapo daugelio lietuvių inteligentų
prieglobsčiu, atrama ir užuovėja nuo visokių negandų. Čia viešėjo
Jonas Jablonskis su šeima ir užbaigė lietuviškąją gramatiką, lankėsi
Jonas Biliūnas, Gabrielė Petkevičaitė-Bitė, Julija Žymantienė-Žemaitė,
Augustinas Janulaitis, Povilas Višinskis, Antanas Smetona, mokytojas
Vincas Kalnietis ir daugelis kitų.
Kiekvienas iš jų išvykdamas palikdavo dalį savęs: atmintyje -
pokalbių nuotrupas, kūrybinių sėkmių ir nesėkmių džiaugsmą ir
liūdesį, ir svarbiausia - savo širdies nerimastį, viltis ir planus,
susijusius su Tautos išlikimu, jos kultūros puoselėjimu ir lietuvybės
įtvirtinimu.
Kai 1905 metais Vladas buvo suimtas kaip darbininkų streikų organizatorius
ir buvusių mitingų prieš valdžią dalyvis, Emilija jį lankė kalėjimuose,
rūpinosi, kad greičiau būtų nagrinėjama byla, jo bylos klausimu
išdrįso nueiti pas patį gubernatorių. Savo dvasios tvirtumu jį
sugebėjo padaryti įspūdį, ir V.Putvinskiui byla nebuvo sudaryta,
jis iš Šiaulių kalėjimo buvo paleistas.
Išėjęs iš kalėjimo V.Putvinskis pradėjo intensyviai publikuoti
savo rašinius. Bendradarbiavo "Varpe", "Darbininkų
balse", "Ūkininke", "Vienybėje lietuvininkų",
"Lietuvos aide", "Vilniaus žiniose". Tautos
kelias ir kultūros reikšmė tautos likime atsispindėjo jo straipsniuose,
filosofijos darbuose ir grožinės literatūros kūrinėliuose. Kaip
tik tuo periodu jis parašė "Girių karalių", "Giedrę",
"Pranašą", "Paparčio žiedą", "Keturias
deives", "Vandens lašą", "Po pietų",
"Nešvarumo prakeikimą", "Kudlių šeimyną" ir
kitus kūrinėlius. "...pavargęs rašyti visa tai skaitydavo
balsiai ir reikalaudavo iš manęs kritikos. Vadindavo mane vyriausiu
ir aštriausiu savo kritiku, su kuriuo jis tik ir skaitydavosi,
nes kitiems vis tiek jis bus nesuprantamas. Toks didelis jo pasitikėjimas
manimi vertė mane būti labai atsargia su savo kritika, nes užtekdavo
vieno neatsargaus žodžio, kad dingtų noras tęsti pradėtą rašinį.
Aš buvau jam lyg tiltas tarp žmonių, nes jo mintys ir svajonės
to laiko žmonėms buvo tolimos ir atrodė nepasiekiamos, dėl to
nuobodžios", - taip savo "Atsiminimuose" rašė E.Putvinskienė
apie jų kūrybinį bendradarbiavimą (Putvinskienė E.Atsiminimai.
Šiauliai, 1995. P.65).
Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, V.Putvinskis, kaip rusų
valdžiai nepatikimas elementas, buvo ištremtas į Nižnij Novgorodo
guberniją, Voskresensko kaimą. Tremtyje jį keletą kartų lankė
Emilija, stengėsi palengvinti jo dalią. V.Putvinskis grįžo į Lietuvą
1918 m. liepos 2 d. Grįžęs buvo nustebintas, radęs savo ūkį daug
geresnės būklės negu buvo tikėjęsis.
1919-ųjų liepą V.Putvinskiui pavyko suburti iniciatyvinę grupę
Šiaulių sąjungai, "pusiau sportiškai, pusiau politinei ir
kariškai partizanų organizacijai įkurti".
Šaulių sąjungos steigiamajame susirinkime, vykusiame 1919 m. rugpjūčio
20 d. Kaune, V.Putvinskis tapo Lietuvos šaulių sąjungos pirmininku.
Tame susirinkime E.Putvinskienė savo karštoje kalboje reikalavo,
kad į Šaulių sąjungą būtų priimamos ir moterys. Ją parėmė V.Putvinskis,
tada kalbėjęs: "... kol neturėsime Lietuvoje moterų patriočių,
tol nebus tikra Tautos nepriklausomybė, nes tik sąmoninga moteris
patriotė gali įskiepyti savo tautos jaunimui meilę ir pasiryžimą
ginti savo Tėvynę nuo kiekvieno jai gresiančio pavojaus, tiek
fizinio, tiek ir moralinio" (Putvinskienė E. Ten pat. P.79).
Pirmosios šaulių kautynės vyko su lenkais ir bermontininkais.
Kautynėse už Lietuvos laisvę dalyvavo ir šaulės moterys. Šauliai
dalyvavo ir 1923 m. sausio 10-15 dienų akcijoje užimant Klaipėdą.
V.Putvinskį į šią akciją lydėjo žmona. Už dalyvavimą Klaipėdos
išvadavime vėliau ji buvo apdovanota sidabriniu Klaipėdos medaliu
(Įžymios Lietuvos moterys. P.67).
Vadovaujant V.Putvinskiui-Pūtviui Lietuvos šaulių sąjunga išaugo
iki 68 tūkst. narių. 1920-aisiais buvo pradėtas leisti Šaulių
sąjungos žurnalas "Trimitas". Čia V.Putvinskis ypač
aktyviai bendradarbiavo. "Trimitas" buvo leidžiamas
20 tūkst. egz. tiražu, Šaulio kalendorius - 50 tūkst. tiražu.
V.Putvinskis rūpinosi, kad kiekvienas šaulių būrys turėtų savo
namus.
Kaip ir dabar, taip ir pirmaisiais Lietuvos nepriklausomybės metais,
kariuomenėje ir valstybinėse įstaigose buvo daug rusų karininkų
ir valdininkų, kurie buvo priešiški ne tik Šaulių sąjungai, bet
ir Lietuvos nepriklausomybei. Dėl jų veikimo ir intrigų bei savų
išdavikų, tokių, kaip P.Klimaitis, įsiskverbusių į Šaulių sąjungos
gretas, kad galėtų ją ardyti iš vidaus, V.Putvinskis buvo priverstas
atsistatydinti iš Sąjungos centro valdybos pirmininko pareigų.
Jis labai sielojosi dėl naujosios Šaulių sąjungos vadovybės vykdomos
politikos, priešiškos jo suformuotai Šaulių sąjungos ideologijai.
Savo laiškuose Emilijai tada jis rašė: "Jei man kokia nelaimė
arba skausmas, tuokart ypatingai reikia tavęs, tuokart daug man
gali padėti" (Putvinskienė E. Atsiminimai. Šiauliai, 1995.
P.107).
1924 metais E.Putvinskienė grįžo į Graužikus ir ten gyveno su
sūnaus Vytauto šeima. V.Putvinskis stebėjo Šaulių sąjungos veiklą
ir itin daug rašė. Dažną parengtą straipsnį atsiųsdavo Emilijai
kritikai. Viename savo laiškų jis rašė: "Tavo minties intuityvūs
šuoliai, skrydis, kaip prožektoriaus šviesa perskrodžia tamsą
ir iš jos slėpinių išplėšia ką nors netikėto..." (Putvinskienė
E. Ten pat. P.109).
1928 metų vasarą V.Putvinskis vėl perėmė vadovavimą Šaulių sąjungos
Centro valdybai, buvo išrinktas Šaulių sąjungos garbės nariu ir
garbės pirmininku (Blaževičius K.Didysis lietuvis Vladas Putvinskis
// XXI amžius. 2000 03 16. P.11).
1928 m. lapkričio 28-ąją švęsta kariuomenės diena buvo šalta ir
vėjuota. Per iškilmes V.Putvinskis peršalo ir susirgo gripu. Gripas
komplikavosi į inkstų ligą. Kurį laiką V.Putvinskis buvo gydytas
Raudonojo Kryžiaus ligoninėje, po to grįžo į Graužikus. Sustiprėjęs
būtinai turėjo grįžti į Kauną Šaulių sąjungos reikalais. Emilija
kurį laiką pati sirguliavo, pasveikusi ketino važiuoti į Kauną,
rašyti atsiminimus, nes buvo tai pažadėjusi Vladui. Tačiau 1929
m. kovo 5 d. V.Putvinskis staiga mirė.
Smūgis netekus tokio žmogaus, koks buvo Vladas, Emilijai buvo
pernelyg skaudus. Visus metus ji sirgo. Dažnai mąstė apie savo
nueitą kelią su Vladu ir jų dvasinę harmoniją. Apie tai ji rašė:
"Bendra idėja ir bendras darbas žmones sujungia stipriausiai...
Mes tą bendrą idėją ir bendrą tikslą turėjome, ir tai įgalino
šeimos židinį išlaikyti iki galo aukštumoje... Bendra idėja davė
mums galimybę asmeninę laimę suderinti su darbu tautos labui"
(Putvinskienė E. Ten pat. P.104).
Įgimtas dvasios tvirtumas ir pasiryžimas tęsti Vlado idėjas nugalėjo
ir ligas, ir skausmą. Emilija ėmėsi idėjinio darbo, karščiau negu
bet kada propagavo raštu ir žodžiu šaulių idėją, veikliai dalyvavo
Kelmės šaulių darbuose, padėjo jiems įgyvendinti Vlado seną svajonę
- įkurti Kelmės šaulių namus, buvo išrinkta Kelmės šaulių būrio
garbės pirmininke. 1933 metais moterų šaulių suvažiavime ji buvo
išrinkta moterų šaulių garbės pirmininke, savo optimistiška nuotaika,
mokėjimu bendrauti, taikingu būdu ji suartino šaules moteris,
džiaugėsi jų laimėjimais, rėmė jos dukters Emilijos įkurtas šaulių
studenčių korporacijas "Saja" ir "Živilė",
kas vasarą važiavo į šaulių stovyklas Palangoje, nakvojo palapinėse,
rodė šaulėms gyvą pavyzdį tikros lietuvės, savo Tėvynės patriotės,
rašė "Atsiminimus".
Prasidėjus sovietinei okupacijai, 1941-ųjų birželį, Emilija su
abiejų sūnų - Vytauto ir Stasio šeimomis, iš viso 12 žmonių -
buvo ištremti į Sibirą. Sūnus Vytautas papuolė į Rešiotus (Krasnojarsko
aps.) ir ten netrukus žuvo. Jo šeima kartu su Emilija pateko į
Komiją, Ust Lochčimą (Kortekeroso r.). Sūnus Stasys metus buvo
kankinamas Šiaulių kalėjime, vėliau išvežtas į Gorkio kalėjimą,
ten ir žuvo. Emilija buvo pasodinta į kalėjimą 1942 metais, nuo
ligų, bado ir sielvarto ten ir mirė 1945 metais (Pakumšis P. Ten
pat).
Onutei Pūtvytei-Tarcijonienei ir Sofijai Pūtvytei-Mantautienei
pavyko išvažiuoti į Vakarus. Iš tremties į Lietuvą grįžo šeši
jaunesni Pūtvių šeimos nariai.
E.Putvinskienė, tarsi nujausdama savo šeimos tragediją, prasidėjus
sovietinei okupacijai, paslėpė, sudėjusi į tris pieno bidonus,
V.Putvinskio-Pūtvio archyvą: laiškus, rankraščius, fotografijas,
atvirukus, albumus, kitus dokumentus ir savo "Atsiminimus".
Lietuvai atgavus nepriklausomybę, 1990-1992 metais tie archyvai
pagal V.Putvinskio-Pūtvio vaikaičio, gyvenančio Amerikoje, Vaidievučio
Andriaus Mantauto nubraižytą planą buvo surasti ir perduoti į
Šaulių "Aušros" muziejų. Yra išlikę 357 V.Putvinskio
laiškai. E.Putvinskienės "Atsiminimus" "Aušros"
muziejus išleido 1995 metais. Kitas V.Putvinskio šeimos archyvas
laukia savo tyrinėtojų.
Nemirs Tauta, kuri išaugino didvyrius. Nė viena ašara, nė vienas
kraujo lašas nenulaša veltui. Tautos patriotai ir kankiniai miršta,
kad prisikeltų naujam gyvenimui. Jie grįžta ir stoja į mūsų gretą,
kad gyventų mūsų dabartyje ir ateityje.
Prof.Ona VOVERIENĖ
© 2002 "XXI amžius"