Atnaujintas 2004 lapkričio 5 d.
Nr.83
(1286)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai

Molį minkančios rankos skleidžia grožį

Bronius VERTELKA

UAB „Midenė“ generalinis
direktorius Gražvydas Žegulis

Gražvydas Žegulis (dešinėje)
ir jo komanda

„Midenės“ gaminių parodų salėje

Neišvaizdus pastatas, pertvarkytas kapitališkai, tapo vienu patraukliausių statinių Panevėžio priemiesčio gyvenvietėje. Akį traukia ir jo aplinka. Priešais namą stovi iš medžio drožtas koplytstulpis, kuriame pavaizduotas šv. Juozapas - šeimos ir amatų globėjas. Nesunku suvokti, kad čia įsikūrę žmonės, jautrūs grožiui ir menui.

Iš mokyklos - į „Ekraną“

UAB „Midenė“ nepageidaujami pašaliniai, dirbti trukdantys asmenys. Jei nori užeiti, tarkis iš anksto, nors įmonėje niekam neužtrenktos durys. Įmonės generalinis direktorius Gražvydas Žegulis – geros nuotaikos nestokojantis 42 metų vyras, sugebantis bendrauti, žodžio kišenėje neieškantis, turintis aukštąjį pedagoginį išsilavinimą. Dirbo matematikos ir fizikos, darbų mokytoju vienoje provincijos mokyklų. Teko dirbti inžinieriumi konstruktoriumi „Ekrano“ gamykloje. Čia įgudo kurti ir diegti naujoves. Toks darbas sutapo su jo pomėgiu radijo technikai. Dirbdamas mokykloje, vadovavo radijo technikos mėgėjų būreliui. Triūsdamas „Ekrane“, neakivaizdiniu būdu baigė anuomečio Kauno politechnikos instituto radijo technikos specialybės penkis kursus. Savo verslo kūrimas sutrukdė gauti antrą aukštojo mokslo diplomą. „Praradimu to nelaikiau. Supratau, jog šios specialybės žinios neturės didesnės reikšmės mano tolimesniame gyvenime“, - kalbėjo G. Žegulis.

Save surado versle

Jis pasakojo, jog nemažai praktinių žinių gavo dirbdamas darbų mokytoju. Toks darbas jam patiko, nes pats nuo mažens mėgo meistrauti, ypač jį traukė medžio darbai. Po vienerių mokytojavimo metų, vasarą, teko dalyvauti darbų mokytojų kursuose Klaipėdoje. Į juos suvažiavo šios specialybės pedagogai iš visos Lietuvos. Ten Gražvydas gavo daug žinių apie meninius dirbinius ir jų gamybai tinkamas medžiagas.

Įkūrus „Midenę“, iš pradžių dar nebuvo aiški jos meninė kryptis. Apsisprendimas atėjo maždaug po pusantrų metų. Keramika - labai plati kūrybos sąvoka. Įmonė ėmėsi vystyti meninės keramikos gamybą. Ji kuriama iš labai parankios medžiagos - molio. Dailioji keramika žavėjo ir todėl, kad produkciją galima parodyti pasaulinėje rinkoje.

Gražvydas visada svajojo, kad jo darbas būtų susietas su kelionėmis. „Visgi išvykų galėtų būti mažiau. Jos reikalauja daug jėgų, nors keliaudamas gali daug pamatyti, atsiranda galimybė bendrauti su įvairiais žmonėmis, gauti įvairios informacijos“, - sako „Midenės“ generalinis direktorius.

Įvairi kūryba

Kiekvienas gamintojas - keramikas, baldininkas ar odininkas, - anot jo, turi turėti savo gaminių kolekciją.

Įmonė turi keletą kūrybos krypčių. Ji gamina namelius, žvakides, senovinio stiliaus lietuviškus indus, figūrėles. Gamina ir šamoto dirbinius. Kiekvienoje šių krypčių dirba menininkai, jie apmąsto, kuria kolekcijas, tobulina jas.

Tobulėjimui nėra ribų

„Gauti pirmą užsakymą nebuvo sunku, kur kas sunkiau buvo gauti antrąjį ir trečiąjį bei juos laiku ir kokybiškai įvykdyti“, - prisiminė įmonės vadovas. Jis teigė, jog vieną užsakymą - didesnį ar mažesnį - gali įvykdyti ir vienas gamintojas. (Panevėžyje veikia keliolika keramikos gamybos įmonių.) Bet dirbti kokybiškai ir pasiūlyti naujų gaminių kiekvienais metais sugeba ne kiekvienas gamintojas. Įmonė privalo būti techniškai stipri ir turėti pakankamai kūrybinių darbuotojų.

Padeda intuicija

Apie 50-60 proc. įmonės produkcijos yra nameliai. Per savo veiklos metus „Midenė“ jų turėjo apie tūkstantį modelių. (Gauna ir vienetinių užsakymų, bet jie įmonei nėra pelningi.) Įmonėje kuriamais suvenyrais puošiamos patalpos, jie tinka dovanoti. Daug darbų įsigyja turistai - „Midenė“ gamina įvairioms pasaulio šalims būdingus namelius. Turi specialių modelių Prancūzijos, Vokietijos ar Amerikos rinkai. Nameliai yra eksportuojami į Italiją, Prancūziją, Ispaniją, Austriją, Šveicariją. Šiais metais turėjo užsakymą iš Kipro.Tai vis didmenininkų užsakymai, kurie lietuviškas gaminius paskui tiekia į parduotuves.

Ar klientas vertas pasitikėjimo, generalinis direktorius remiasi savo intuicija. Jeigu juo abejoja, gaminiai išsiunčiami tik už juos sumokėjus. Beje, neapmokėjusių už patiektą produkciją nebuvo.

Nepakanka vien pasirodyti parodoje

Paprastai užsakovai iš visos kolekcijos atsirenka 10-30 modelių. „Midenė“ turi parodų salę, kur galima rinktis gaminius. Lietuvoje užsakymų gauna nedaug, jie sudaro 4-5 proc. įmonės apyvartos. Du kartus per metus keliaujama į parodą Frankfurte prie Maino, Vokietijoje. Teko dalyvauti parodose Švedijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Anglijoje, net Amerikoje.

Parodai reikia tinkamai pasiruošti: parengti katalogus, žinoti kainų sistemą, mokėti užsienio kalbų. O po parodos sugebėti laiku ir kokybiškai atlikti užsakymus. Jeigu nors kartą apgausi užsienietį, jis daugiau su tavimi nebendraus.

Gaminių pavyzdžiai užsienyje

Būdami užsienyje, gamybininkai neužsidaro viešbutyje, bet kuo daugiau keliauja. Svečioje šalyje jau gimsta konkretūs sumanymai, koks bus namelio modelis, kokios rūšies molis jam tiks. Namelis turi būti ne tik patrauklus, bet ir jo gamyba nenuostolinga.

Įdomiausia kurti bet kurios šalies senąją architektūrą - pilis ir senąsias rotušes. Jų yra daug išlikusių Vokietijoje, Anglijoje ir Prancūzijoje.

Kadrų atranka - sudėtingas dalykas

Įmonėje yra beveik šimtas darbuotojų. Renkantis naujus, duodamas skelbimas į laikraštį. Pagal anketas atrenkami būsimieji darbuotojai. Dvi savaites naujokus moko lipdyti, suteikia jiems pradinių žinių apie keramiką ir molį. Stebi, ar sugeba švariai dirbti, ar yra nusiteikę ilgiau dirbti. Į šią mokyklėlę ateina net neturintys supratimo apie keramiką. Per trejus metus susiformavo tokia kadrų atrankos sistema, kurios dėka atsiskleidžia žmogaus kruopštumas, meniniai sugebėjimai, komunikabilumas, geranoriškumas.

Anksčiau, kol nebuvo įdiegta tokia įdarbinimo sistema, įmonė patirdavo didžiulių nuostolių. Ateidavo naujokai, juos apmokydavo, bet dažnai iš jų nebūdavo gerų darbuotojų. Padirba pusę metų ir nusprendžia, kad nebenori čia dirbti.

Direktore personalui ir kultūrinei veiklai dirba Nomeda Žegulienė.

„Įmonė – turtas, kurio į kišenę neįsidėsi“

„Pagrindinis mūsų turtas – tai nuostabus kolektyvas, su kuriuo įmanoma daug nuveikti. Toks jis yra su Dievo palaima. Tai turtas, kurio neįsidėsi į kišenę ir su savimi neišsineši“, - tikino G. Žegulis, vienas „ Midenės“ savininkų.

Panevėžys

Autoriaus nuotraukos

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija