Atnaujintas 2004 lapkričio 17 d.
Nr.86
(1289)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai

Eksponuojamas garsiausias šv. Kazimiero atvaizdas

Taikomosios dailės muziejuje
visuomenei pristatytas Florencijos
dailininko Karlo Dolčio XVII amžiaus
paveikslas „Šventasis Kazimieras“
Tomo Černiševo (ELTA) nuotrauka

Taikomosios dailės muziejuje veikiančios sakralinės dailės ekspozicijos traukos centru tapo italų dailininko Karlo Dolčio XVII a. paveikslas „Šventasis Kazimieras“ iš garsiosios Piti rūmų galerijos Florencijoje.

Lapkričio 10 dieną vieno paveikslo parodą atidarė šią ekspoziciją globojantis Vyriausybės vadovas Algirdas Brazauskas, Kauno arkivyskupas metropolitas Sigitas Tamkevičius, Lietuvos dailės muziejaus direktorius Romualdas Budrys, Italijos ambasados ir Italų kultūros instituto Vilniuje vadovai, didelis būrys dvasininkų, muziejininkų, pirmųjų parodos lankytojų.

Pasak parodos rengėjų, iš Florencijos atvežtas paveikslas yra žinomiausias ir labiausiai paplitęs Europoje ir pasaulyje šventojo Kazimiero, dangiškojo Lietuvos globėjo, atvaizdas.

„Simboliška, kad tą dieną, kai pasirašėme Europos Sąjungos Konstituciją Romoje, atlikome ir kitą, jau kultūrinės diplomatijos, aktą - į Lietuvą parvežėme unikalų meno kūrinį - garsaus Italijos dailininko K. Dolčio paveikslą „Šventasis Kazimieras“, - sakė ministras pirmininkas A. Brazauskas parodos atidaryme.

Florencijos Piti galerijos sutikimą dviem mėnesiams paskolinti Lietuvos dailės muziejui paveikslą Šventojo Kazimiero jubiliejiniais metais Premjeras vadino vienu ryškiausių dviejų valstybių kultūrinio bendradarbiavimo laimėjimu.

Paveikslas eksponuojamas šalia Lietuvos dailės muziejuje saugomo dar vieno K. Dolčio autorystei priskiriamo paveikslo „Švč. Mergelė Marija Sopulingoji“ iš grafų Tiškevičių kolekcijos, kitų to laikotarpio sakralinės dailės kūrinių ir šv. Kazimiero ikonografijai skirtos parodos. Abipus paveikslo rodomos ir vienų puošniausių pasaulyje Piti galerijos interjerų spalvotos nuotraukos.

Pasak menotyrininkės Rūtos Janonienės, lankydamiesi Florencijoje, daile besidomintys lietuviai visada eina į Piti galeriją susitikti su šventuoju Kazimieru. „Šis paveikslas paperka savo menine įtaiga, išgyvenimo autentiškumu ir atlikimo profesionalumu, nors autorius nesiekė tikroviškumo ir istorinio tikslumo“, - pažymėjo R. Janonienė.

Pasak menotyrininkės, muziejininkai žino, kaip atsargiai ir sunkiai skolinamos tokios meno vertybės užsienio muziejams, todėl šio paveikslo eksponavimas Vilniuje, kur XV amžiuje gyveno ir pamaldumu garsėjo Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Lenkijos Karalystės princas šv. Kazimieras, - svarbus kultūrinės diplomatijos pasiekimas.

Tamsaus kolorito paveiksle puošniuose rėmuose šv. Kazimieras vaizduojamas maldos ekstazėje, į dangų nukreiptu apšviestu veidu, su aureole ir karališkąja mantija, giedantis giesmę Marijai „Omni die dic Mariae mea laudes anima“ („Kiekvieną dieną, mano siela, garbink Mariją“), kurią, kaip skelbia legenda, pats sukūręs, o ritinėlis su jos žodžiais rastas karalaičio sarkofage. Viena šventojo ranka glaudžiama prie krūtinės, kitoje jis laiko ritinį su visais šios giesmės žodžiais, šalia - baltos lelijos ir princo karūna.

Istorikas Vydas Dolinskas atskleidė ir netikėtą įvykį, nutikusį jau atvežus paveikslą į Vilnių. Muziejaus fotografas bandęs įamžinti paveikslą skaidrėje, tačiau fotografuotame atvaizde nebuvo matyti šventojo aureolės ir debesų pakraščių. Pasirodo, jie nutapyti aukso dulkėmis, kurias K. Dolčis yra naudojęs savo paveiksluose, o jos nuotraukose matomos tik specialiai apšvietus.

Garsusis paveikslas Taikomosios dailės muziejuje bus rodomas iki gruodžio 19 dienos. Į Italiją kūrinys bus grąžintas kitų metų sausį.

Lietuvos dailės muziejaus direktorius R. Budrys sako, kad, užmezgus ryšius su įžymiais Italijos muziejais, atsiveria didelės galimybės Vilniuje eksponuoti ir kitus garsius tapybos darbus.

ELTA

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija