Atnaujintas 2005 liepos 27 d.
Nr.56
(1357)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai

Sakralinių temų motyvai tapyboje

Ryšių istorijos muziejuje Kaune veikia Kauno dailės instituto studento Gytauto Balkevičiaus tapybos darbų paroda „Apreiškimas“. Parodos autorius jau yra surengęs ne vieną personalinę tapybos darbų parodą, dalyvavęs grupinėse parodose Lietuvoje ir užsienyje.

G.Balkevičiaus kūrybai didelės įtakos turėjo „Ars“ grupės modernizmo tradicija. Dailininko stilistika bei darbų atlikimo technika nuolat kinta, – tai dar savo temos ieškantis kūrėjas. Daugelis jaunųjų menininkų yra linkę į eksperimentus ir naujoves. Tuo tarpu G.Balkevičiaus darbai sujungia tradicinio ir šiuolaikinio meno elementus. Naujajai savo parodai menininkas pasirinko religinę temą. Parodos „Apreiškimas“ idėją geriausiai atspindi to paties pavadinimo darbas: didelio formato kūrinyje vaizduojama šventinimo scena. Paveikslo kompozicijos centre - kunigas, šventinantis žmones. Šiame ir kituose parodos darbuose neišskiriama viena ar kelios figūros. Būrys žmonių susikaupę, pakilios nuotaikos, dažnai į dangų pakeltu žvilgsniu rengiasi sakramentui, šventam aktui. G.Balkevičius savo darbuose akcentuoja svarbiausius žmogaus gyvenimo įvykius ir sakraliąją jų raišką: krikštynos, Komunija, šventinimas, santuokos apeigos. Tai esmingieji žmogaus gyvenimo įvykiai, kurie yra įtvirtinami sakramentu, bažnytine apeiga, individualiu santykiu su Dievu ir sakraline erdve – bažnyčia. Šio ciklo darbų daugiafigūrinės kompozicijos yra itin ekspresyvios. Sustabdomas judesys, akimirka, pagrindinį dėmesį skiriant žmogaus veidui, išraiškai, susikaupimo momentui.

Dailininkas savo religinių darbų ciklą nutapė naudodamas specifinę retai šiais laikais naudojamą techniką – tik kelias spalvas, tapybinis koloritas yra išgaunamas ir naudojant skirtingo atspalvio popierių, kuris praplečia kelių spalvų gamą. Spalvų minimalizmas ir kontrastai leidžia susitelkti ties siužetu ir jo raiška. G.Balkevičius gerai jaučia formą: figūros ir erdvės santykis tampa šio ciklo pagrindu. Dailininko darbai remiasi abstraktaus ekspresionizmo principais, juose ryški racionalumo ir spontaniškumo jungtis, vyriškojo ir moteriškojo pradų sandūra, laikinumo ir amžinybės, nerimo, baimės ir vilties santykis.

Kitas parodoje eksponuojamas ciklas yra „Kryžių kalnas“. Tapydamas šventos ir unikalios Lietuvos vietos simbolius tapytojas nuolat ieško Dievo veido. Meninė Kryžiaus kalno kryžių ir kryželių kompozicija yra daug ryškesnė ir spalvingesnė nei ankstyvesnis ciklas, tačiau ne mažesnį dėmesį dailininkas skiria formos ekspresijai, įspūdžiui, nuotaikai sukurti. Abu ciklai skiriasi kolorito intensyvumu, konkretumo ir abstrakcijos aspektais, tačiau parodoje dera ir papildo vienas kitą.

G.Balkevičius ir jo naujoji paroda „Apreiškimas“ praturtina šiuo metu ne itin populiarią Lietuvoje sakralinės dailės tradiciją. Jo darbai, jungiantys kelias tradicijas, ne tik naujai interpretuoja amžinąsias vertybes, ragina žiūrovą susimąstyti apie tikėjimą, individualųjį santykį su Dievu, bet skatina jį atsigręžti į praeitį ir grįžti prie ištakų.

Gabrielė KUIZINAITĖ

Kaunas

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija