Atnaujintas 2007 spalio 17 d.
Nr.78
(1575)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai
2007 metai

Tarptautinis keramikos simpoziumas „Mes“

Benjaminas ŽULYS

Gyvuoja tradicija įvairias keramikos darbų parodas rengti Keramikos muziejuje Kauno rotušėje. Čia veikia ir kai kurios nuolatinės ekspozicijos.

Šį kartą Keramikos muziejuje buvo surengta simpoziumo „Mes“ redukcinio degimo paroda. Ji skirta ir Keramikos dienai paminėti.

Kaip pasakojo simpoziumo organizatorė Živilė Bardziliauskaitė – Bergins bei dailėtyrininkė dr. Raimonda Kogelytė–Simanaitienė, simpoziume „Mes“ kasmet remiamasi įvairiais principais ar teminiais devizais. Pavyzdžiui, pernai įvykusiame seminare ir jo pagrindu surengtoje parodoje „Ornamento archeologija“ miesto keramikai gilinosi į dekoravimo ypatumus.

Šiandienis simpoziumas yra devintas. Jo parodoje esama dviejų naujovių. Pirmiausia į renginį buvo pakviesti ne tik Lietuvos menininkai, bet ir keramikai iš Latvijos bei Estijos, todėl paroda įgavo tarptautinį mastą. Antra, paroda skirta itin svarbiai ir įdomiai tradicinės keramikos technologijai – redukciniam degimui. Redukcija šiuo atveju vadinama cheminė reakcija, kurios metu cheminiai junginiai netenka deguonies. Keramikoje tai glazūrų paviršiaus metalizacija. Pasirodo, redukuoti galima bet kokią keraminę masę – molį, šamotą, net porcelianą. Šiai glazūrai būdingas metalinis blizgesys, todėl toks meno dirbinys šiek tiek skiriasi nuo įprastų tradicinių, yra žaismingesnis, išraiškingesnis. Redukcinė glazūra būna žalsvai melsva, gelsvai rusva, violetinė – tai priklauso nuo meistro sumanymo ir gebėjimų.

Dar labai seniai keramikos dirbiniai buvo redukuojami Kinijoje, Artimuosiuose Rytuose, vėliau ši technologija pasiekė Europą. Lietuvoje toks degimo būdas pradėtas naudoti nuo pat profesionaliosios keramikos atsiradimo, tiksliau, nuo praėjusio amžiaus ketvirtojo dešimtmečio, kai 1931 metais Kauno meno mokykloje įsteigtoje Keramikos studijoje imta dėstyti redukcijos specialybė. Prieškaryje ir vėliau ją plėtojo keramikos profesorius, kultūros veikėjas Liudvikas Strolis, tęsė jo mokiniai. Kaip tik šiomis dienomis Lietuvos menininkai pažymi L.Strolio gimimo šimtąsias metines. Apie tai byloja ir parodoje eksponuojami kai kurie šio žymaus keramiko darbai, pateiktas trumpas jo gyvenimo aprašymas.

Keramikos simpoziumo ir parodos organizatoriai paaiškino, kad sąvoka „Mes“ reiškia, jog mes – esame, mes – einame, mes – kuriame. Tai ir paskatinimas keramikos menininkams, ir aktyviems technologiniams eksperimentams meninės redukcijos srityje.

Šioje parodoje su savo darbais dalyvavo 22 menininkai. Antai Latvijos atstovas rygietis Juris Bergins yra Ženevos tarptautinės keramikos akademijos narys, parodos kuratorius. Savo ilgamete patirtimi su jaunesniais kolegomis nuolat dalijasi 85 metų sulaukusi parodos dalyvė Janina Šmidtaitė.

Savo darbus parodos lankytojams pateikė Audrius Janušonis („Du paplotėliai“), Danutė Kondrotaitė („Mažutėliai irgi nori būti sotūs“), Loreta Kvietkauskienė („Dviese“), Ala Červonikova ir kiti. O minėtasis latvis J.Bergins redukcinės keramikos vazelę paskyrė Latvijos keramikos meno pradininkui ir puoselėtojui Rudolfui Pelšei. Parodoje eksponuojama estės Viiva Valjaots, latvės Inetos Greižos ir daugelio kitų darbų. Tai ne vienos kartos menininkai, iešką naujų technologijų, jų išraiškos formų.

Parodoje priminta, kad kitais metais Kauno keramikos muziejus pažymės savo gyvavimo trisdešimties metų jubiliejų. Ta proga bus surengta visos Lietuvos keramikų darbų paroda.

Kaunas

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija