Panevėžio vyskupijoje Panevėžio-Krekenavos
dekanate Katedroje po šešerių metų vėl gaudžia vargonai
| Prie vargonų jų restauratorius, Katedros
vargonininkas Antanas Šauklys |
| Vargonuoja doc. Renata Marcinkutė-Lesieur |
Panevėžys. Rugsėjo 24-osios vakare
Panevėžio Kristaus Karaliaus Katedroje susirinkę panevėžiečiai po šešerių metų
pertraukos galėjo vėl išgirsti gaudžiant šios bažnyčios vargonus. Buvo aukojamos
padėkos šv. Mišios, vyko vargonų senosios dalies restauracijos, kuri vyko 20082014
metais, pirmojo etapo pristatymas. Vargonų restauravimo programą ruošė vargonų
restauratorius, istorikas, menotyrininkas dr. Girėnas Povilonis ir vargonininkas,
vargonų restauratorius Antanas Šauklys. Restauravimo darbus atliko A. Šauklio
vargonų dirbtuvė Panevėžyje. Darbus pristabdė ekonominė krizė, tačiau Katedros
parapijiečių, biudžetinių, privačių įstaigų ir kitų rėmėjų dėka originalią vargonų
dalį pavyko restauruoti. Padėkos šv. Mišioms vadovavo
Panevėžio vyskupas Lionginas Virbalas SJ, kartu meldėsi vyskupas emeritas Jonas
Kauneckas, vyskupo generalvikaras kun. Eugenijus Styra, Katedros administratorius
kun. Eugenijus Troickis ir kun. jubiliatas Pranciškus Sabaliauskas. Šv. Mišiose
giedojo Katedros parapijos jungtinis choras, vadovaujamas Antano Šauklio. Mišių
metu ir vėliau vykusio koncerto metu vargonavo doc. Renata Marcinkutė-Lesieur
iš Vilniaus. Vysk. L. Virbalas SJ pamoksle kalbėjo: Vakarų
bažnytinės muzikos istorijoje vargonai lydėjo nuo choralo vienatoniškumo prie
naujųjų laikų polifonijos. Dažnai jie vadinami visų muzikos instrumentų karaliumi.
Ir ne tik dėl istorinės reikšmės, bet ir dėl savo skambesio, kuris atsiskleidžia
pačiomis įvairiausiomis garso spalvomis nuo žemiausių iki aukščiausių, kokius
tik žmogaus ausis yra pajėgi išgirsti. Vargonai ir Dievo šlovinimas eina kartu.
(Muzikos red.) tonų pagautas maldingumas laisvai ir skaidriai pakyla virš žemės.
Taip apie muziką rašė J. V. Getės laikų vokiečių poetas ir teologas Johanas Gotfrydas
Herderis (Johann Gottfried Herder). O II Vatikano susirinkimas taip yra pareiškęs:
Lotyniškojoje Bažnyčioje tebūnie aukštai vertinami vamzdiniai vargonai kaip tradicinis
muzikos instrumentas, kurio garsai pajėgia įstabiai padidinti Bažnyčios apeigų
žavumą ir galingai kelti dvasią į Dievą ir dangų. Muzika, ypač vargonų, pamaldose
nutiesia tiltą tarp žemės ir dangaus kaip Jokūbo sapnuotos kopėčios. Panašiai
pajuto ir šv. Augustinas: Per ausų džiaugsmą, dvasia gali pakilti į maldingumo
erdvę. Panevėžys šiais metais yra Lietuvos kultūros sostinė. Norisi linkėti,
kad jis visada būtų ir dvasios centras. Prie to be jokios abejonės prisidės malda,
giesmės ir vargonų muzika. Vysk. L. Virbalas SJ buvusiam ir dabartiniam miesto
merui Vitalijui Satkevičiui, rajono merui, Panevėžio regiono plėtros tarybos pirmininkui
Povilui Žaguniui, AB Panevėžio energija generaliniam direktoriui Petrui Diksui,
AB Panevėžio keliai generaliniam direktoriui Virmantui Puidokui, šios bendrovės
valdybos pirmininkui Remigijui Juodviršiui, AB Panevėžio statybos trestas generaliniam
direktoriui Daliui Gesevičiui, UAB Kriausta, Multimeda, Pireka atstovams
ir kitiems geradariams tarė padėkos žodį. Vyskupas ir Panevėžio Katedros klebonas
kun. Eugenijus Troickis dėkojo visiems rėmėjams, kurių dėka pavyko atlikti restauracijos
darbus, daugeliui įstaigų ir privačių asmenų, aukojus lėšas ir skyrus 2% gyventojų
pajamų mokesčio. Klebonas vylėsi ir ateityje sulaukti geradarių paramos.
Apie Panevėžio Katedros vargonus ir jų restauravimą papasakojo vargonų restauratorius,
istorikas, menotyrininkas dr. Girėnas Povilonis, ruošęs Katedros vargonų restauravimo
programą. Šių vargonų istorija prasidėjo XIX amžiaus pabaigoje. Jie buvo pastatyti
koplyčioje Karaliaučiaus krašte, o 1931 metais Karaliaučiaus meistras Bruno Goebel
juos perkėlė į Panevėžio Katedrą. Vargonai turėjo tik 25 registrus balsų, t.y.
1391 grojantį vamzdį. Vargonų statytojas buvo numatęs juos didinti, pritaikyti
Panevėžio katedros erdvei. Pastatė naują griežyklą (grojimo stalą), kuri turėjo
jau 38 registrus balsų. Šie vargonų didinimo darbai nebuvo baigti. Iki XX amžiaus
pabaigos vargonus taip sugraužė kinivarpos, kad jų mediniai vamzdžiai vos prisilietus
imdavo trupėti. Kilo klausimas, ar juos įmanoma restauruoti. Pasitarus su vargonininkais
ir vargonų ekspertais Martin Rost (Vokietija), Göran Grahn (Švedija), Lietuvos
specialistais, nuspręsta restauruoti. Vargonai yra pneumatiniai (valdomi oro pagalba),
turi tris manualus ir pedalus. Tai tarsi pneumatinis kompiuteris. Kiek vargonuose
yra vamzdžių vamzdelių, dumplių dumplelių... Dabar gaudžia 1391 vamzdis, jų išvedžiota
apie 3,5 km. Visa tai reikėjo suderinti, sureguliuoti, kad kiekvienas vamzdis
skambėtų darniai su kitais. Tai be galo kruopštus darbas. Užtaisant pažeistas
vietas, kiekvieną vamzdelį reikėjo palaikyti rankose ne minutes, o valandas. Visos
detalės dabar apdorotos ir apsaugotos nuo kinivarpų. 2007
metais ruošiant naują vargonų restauravimo programą buvo įtraukti ir vargonų išplėtojimo
ir didinimo darbai, padidinant juos iki 38 registrų. Šiuo metu yra atlikti visi
infrastruktūriniai didinimo ir valdymo grandies montavimo ir reguliavimo darbai.
Trūksta likusių 13 registrų balsų, t. y. 756 grojančių vamzdžių. Pastačius paskutinius
13 registrų balsų, Katedroje stovės didžiausi pneumatiniai vargonai Lietuvoje.
Šiam siekiui įgyvendinti reikėtų dar apie 180 tūkst. litų (52 tūkst. eurų).
Koncerto metu vargonininkė doc. Renata Marcinkutė-Lesieur atliko Marc-Antoine
Charpentier, F. Haendel, J. S. Bach, Theodore Dubois kūrinius. Didingai gaudė
vargonai, virpindami susirinkusiųjų širdis, tarsi jungdami žemę su dangumi ir
prakalbindami sielose amžinas kilnumo, gėrio, grožio stygas.
Pasak dr. G. Povilonio, buvo malonu išgirsti, kaip vargonai gaudžia visu balsu.
Reikia tikėtis, kad jie džiugins ne tik panevėžiečių, bet ir atvykstančiųjų iš
toliau širdis bei gaus dar ne vieną šimtmetį. Bronius
VERTELKA, Lina KIRŠAITĖ Broniaus VERTELKOS nuotraukos
© 2014 XXI amžius |