Atnaujintas 2002 m. vasario 22 d.
Nr. 15
(1022)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Ora et labora
Mums rašo
Aktualijos
Istorijos vingiai
Nuomonės
Lietuva


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai

Meilė išlieka amžinai

Mūsų kalendoriuje nemažai datų, kurias ypač skiriame ir minime.. Jų yra nemažai ir tai rodo, kad Tauta turi garbingą ir turtingą istoriją, turi atmintį, kuri suveda istoriją su dabartimi ir sudabartina tai, kas mums yra brangu ir prasminga. Vasario 16-ąją prisimindama išaugo ne viena karta. Kiekvienam ji turėjo kiek kitokią prasmę: toli nuo Tėvynės esantiesiems tai buvo tarsi namų aplankymas, sielos laiškas savo broliams ir sesėms, atskirtiems svetimųjų sienos; nelaisvėje gyvenantiesiems, - brangus savosios tapatybės suvokimas ir drąsa bei viltis, kuri priartino naująją nepriklausomybę; dar kitiems gal ji kėlė baimę ir nerimą, kad tik neatsitiktų kas nors, dėl ko kiltų naujų nemalonumų...
Ką vasario 16-oji reiškia mums šiandien? Kodėl mes šią dieną paliekame savo kasdienius darbus? Kodėl susirinkome į šią šventovę?
Tauta - tai prigimtinė bendruomenė. Bendruomenės negalima sulipdyti dirbtinai. Jai priklauso žmonės, kuriuos sieja tamprūs praeities, dabarties ir ateities ryšiai. Būtent jie suburia bendruomenę. Kalbėdamas apie ryšius, turiu omenyje meilę. Mylimos vertybės, o ne faktai. Faktai tėra pažįstami, bet negali būti mylimi. Taigi kalbėdami apie meilę Tautai, mes privalome kalbėti apie meilę vertybėms.
Jau dešimti metai Lietuva kuria naują gyvenimą nepriklausomoje valstybėje. Politikai, valdžios žmonės, visuomeninės organizacijos, eiliniai piliečiai, - visi trokšta ir siekia, kad Lietuva ne vien tik būtų laisva ir nepriklausoma, bet ir visateisė Europos Sąjungos narė.
Įsiklausykime į šių dienų tiek valdžios, tiek ir piliečių kalbą, - kas dažniausiai minima? Ar neatrodo, kad visiems žinoma frazė "duonos ir žaidimų" vis dažniau įsigali tarp mūsų. Daugybė nepatenkintų žmonių, kurie arba nieko neturi, arba jiems vis tiek per mažai, kad ir kiek jie turėtų. Teko girdėti paprastą kaimo žmogų, kuris labai nustebęs sakė: "Kiek prisimenu, visada nelengva buvo uždirbti duonos kąsnį. Sunkiai dirbo mano seneliai, tėvai ir aš pats. Tačiau tas vargas buvo kažkoks šventas, prasmingas. Prakaitu uždirbtas duonos kąsnis skanus. Po sunkių darbų atvangos valandos džiaugsmingos. Gyvenimas pilnas vilties ir prasmės. Kas pasidarė su mūsų vaikais? Jie atvažiuoja automobiliu, turi daug daiktų, kurių mes net nepažinome, tačiau nuolat girdžiu, kad jiems sunku gyventi. Jie pavargę ir nusivylę".
Kur dingo džiaugsmas? Jam sukurti reikia didelių pinigų... Tam statomi kazino, lošimų namai, kalbama apie prostitucijos legalizavimą. Ar nuo to žmonės tampa nors truputį laimingesni? Ar neatrodo, kad kuriame savo Tautos gyvenimą ne ant pamatų, bet ant smėlio, kuris kasdien keičiasi, byra, deformuodamas visa, kas ant jo laikosi? Šiais dramatiniais įtampos laikais labai lengva prarasti ne tik savo tautinį identitetą, bet ir žmogiškąjį.
Apgailestauju, kad per Tautos šventę Vilniaus merija apjuosė mūsų šventovę alaus barais. Tai dar kartą įrodo, kad sakralumas mūsų miesto valdžios sąmonėje tėra tuščia atgyvena. Verslas, pelnas yra daug svarbesni už dorą ir moralę, už duotą žodį, kurio lengvai atsisakoma.
Jau prof. Girnius rašė: Visur žmogiškoji didybė yra reta, nes ji iškovojama tik pasiaukojimo idealizmu. O menkystė visur klesti legionais, nes ji nieko nereikalauja - nei kovos, nei aukos. Daugumas visada renkasi menkystę, viliojančią savo lengvu keliu.
Šių dienų žodyne rasime naują žodį "egomaniakas". Tai baisus žodis! Jis reiškia žmogaus nesveiką, o kartu ir labai pavojingą visuomenei rūpestį tik savimi. Toks žmogus suardo ir išduoda bendruomenę, kurdamas savo "laimę" kitų bendruomenės narių sąskaita. Tai nelaimingas žmogus, kuris nežino, kas yra meilė.
Mes, kurie susirinkome švęsti Eucharistiją, žvelkime į Kristų, kuris atėjo į žemę suburti tikrąją Dievo bendruomenę. Bažnyčia buvo sukurta Kristaus mirtimi ir prisikėlimu. Jis moko, kad bet kokia bendruomenė žemėje yra tam tikra manojo "aš" mirtis, kad leisčiau gimti bendruomeniniams ryšiams. Nusivilkite senąjį žmogų su jo darbais ir apsivilkite nauju, - sako apaštalas Paulius. Ką reiškia būti "nauju žmogumi"? Apaštalas Paulius paaiškina: Taigi jūs, Dievo išrinktieji, šventieji ir numylėtiniai, apsivilkite nuoširdžiu gailestingumu, nuolankumu, romumu ir kantrumu. Būkite vieni kitiems pakantūs ir ....kaip Viešpats jums atleido, taip ir jūs atleiskite. Viršum viso šito tebūna meilė, kuri yra tobulumo raištis (Kol 3, 12 - 14). "Naujoji kūrinija" (Gal 6 15), "naujasis žmogus" (Ef 2,15), žengiantis "nauju ir gyvu keliu" (Žyd 10,20) įgyja ne tik naują dvasią, bet ir naujus jausmus. Tai ir yra, ko šiandien labiausiai stokojama, apie ką mažiausiai kalbama, ko taip nenorima pripažinti. Tauta ir žmogus išliks gyvi, sukurs tvirtą ir laimingą visuomenę tik tuomet, kai suvoks, kad svarbiausia, pamatinė vertybė yra moralinis ir visuomeninis gėris. Šis gėris pasiekiamas tik per atsisakymą patenkinti visų savo užgaidų ir norų, tai yra per auką. Motina atiduoda dalelę savęs, kad gimtų naujas žmogus. Laisvės gynėjai aukoja savo gyvybę, kad kiti gyventų. Išsivaduoti iš savojo egoizmo ir tapti bendruomenišku žmogumi, kuris myli ne vien save, bet ir kitą, - tai yra Tautos išlikimo, jos tvirtėjimo ir išsiskleidimo sąlyga.
Tautos šventė teprimena mums, kad esame kviečiami naujam gyvenimui, gyvenimui ne vien sau, bet ir kitiems, Gal kartais tai mums ir kainuoja, turime apriboti savus interesus, kai ko atsisakyti kitų labui. Tai nereiškia, kad turime gedėti ir atsisakyti šventinių renginių, bet jie neturi užimti svarbiausios vietos mūsų gyvenime. Šventės, kalbos, fejerverkai, - greit praeinantys dalykai. Ateis rytdiena su savo darbais, su neišspręstomis problemomis. Jeigu į ją mes eisime su tvirtu ryžtu dirbti, aukotis, gyventi, kad ne vien man būtų gera bet ir tiems, kurie šalia manęs,- tuomet mūsų gyvenimas įgaus naują spalvą, kuri dovanos mūsų Tėvynei gėrį, tiesą, meilę, gailestingumą ir teisingumą.
Vasario 16-oji tegul tampa ne vien istorine atmintimi, bet ir šiandieniu priminimu, kad žemės laikinume yra tik vienas dalykas, išliekantis amžinai, - tai meilė. Ji kuria dabartį ir išliks Amžinybėje.

Kardinolas Audrys Juozas BAČKIS

Pamokslas pasakytas Vilniaus Arkikatedroje Bazilikoje vasario 16-osios proga

© 2002 "XXI amžius"

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija