Kada pažeidžiami visuomenės moralės principai reklamose
Verslas be reklamos šiandien sunkiai suvokiamas dalykas. Tai pripažįsta tiek patys verslininkai, tiek prie įvairiausių reklamų įpratę jų vartotojai.
Tačiau besiversdami per galvas, kaip įmantriau prakišti siūlomą produktą negailestingomis konkurencijos sąlygomis, reklamų kūrėjai tam tikrais atvejais perlenkia lazdą. Štai kad ir bendrovės Omnitel sukurta išankstinio mokėjimo kortelės Ežys viešai per radijo stotis ir internete platinta reklama, skelbianti, kad rugsėjo 3 diena Šv. Ežio diena.
Taip pat ši kompanija, reklamuodama vieną iš mobiliųjų telefonų, vaizduoja besimeldžiančias prieš telefoną žmogaus figūras su šūkiu: Neturėk kitų telefonų, tik Nokia net nekyla kitokios minties, kad tai perfrazuotas vienas iš Dešimties Dievo įsakymų.
Lietuvos krikščionių demokratų jaunimas mano, kad šių reklamų turinys akivaizdžiai pažeidžia LR Reklamos įstatymo 3 straipsnio 1 punktą, kuris teigia, kad reklama turi būti padori ir teisinga, bei 4 straipsnio 1 punktą: reklama draudžiama, jeigu joje pažeidžiami visuomenės moralės principai.
Tai akivaizdi nepagarba kiekvienam katalikų tikėjimą išpažįstančiam žmogui, kuriam svarbios ir gerbtinos tokios relikvijos kaip rožinis ar šventųjų statulos, nevykusiai naudojami ir minėtoje Ežio reklamoje.
Manome, kad šiuo atveju kur kas svarbiau ne kiek pažeistas įstatymas, bet kur kas svarbesnės moralinio vertinimo normos: panašios reklamos tik išryškina, kad didžiausiomis vertybėmis šiandien tampa tai, kas padeda uždirbti pinigus. Dėl jų galima pamiršti padorumą bei pagarbą.
Raginame reklamų kūrėjus gerbti save ir kitus, taip pat ir savo klientus.
Mindaugas LINGĖ,
LKD Jaunimo sekcijos pirmininkas
© 2005 "XXI amžius"
|