„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.8 (69)

2006-iųjų rugpjūčio 11 d.


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos


 

Iššūkiai katalikiškai šeimai. Kaip juos įveiksime?

Dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ

Ne vienas prisimename vientisą žmonių bendruomenę, kurioje augome, gavome pirmuosius įgūdžius, įtempę ausis klausėmės, ką kalba suaugusieji, išplėtę akis stebėjome mus supančią aplinką. Tas nedidukas vaikystės pasaulėlis nebuvo draskomas didelių nukrypimų nuo senelių ir tėvų gyvenimo būdo. Ilgą, gausią darbų ir rūpesčių darbo dieną žmonės pradėdavo ir baigdavo malda, sekmadieniais eidavo į bažnyčią, o grįžę iš jos ilsėdavosi. Jei pasitaikydavo atlaidai, į namus pasikviesdavo iš kitų parapijų atvykusius giminaičius, pasistiprinę prie vaišių stalo kartais išeidavo į laukus, patikrindavo, kaip auga ir bręsta tai, kas su meile buvo pasėta ar pasodinta. Visų šeimų gyvenimas prasidėdavo vestuvėmis, gimę vaikai turėdavo tėvą ir motiną, senelį ir močiutę, o retkarčiais prosenelį ar prosenelę. Visi žinojo savo pareigas ir darbus pagal jėgas. Vyro ir moters gyvenimas susidėjus buvo retas reiškinys, pasitaikantis ne kiekviename kaime. Tai buvo laikoma nukrypimu nuo normos, susimetėliai nekėlė didelio pasitikėjimo.

Per trumpą laiką, tai yra vienos žmonių kartos akyse vientisa bendruomenė iširo. Atsivėrus valstybių sienoms, padidėjus migracijai, ateina nauji papročiai ir mados, keičiasi ir požiūris į kadaise tvirtas ir neginčijamas vertybes. Tyrimais nustatyta, kad tik 80 proc. Vakarų Europos gyventojų yra svarbi šeima, Rusijos gyventojų, ilgiausiai patyrusių prievartinę ateizaciją, – tik 76 proc., vadinasi, penktadaliui žmonių šeima nebėra vertybė. Europos šalyse ir Lietuvoje mažėja santuokos, taip pat mažėja šeimose augančių vaikų skaičius. Prie naujų, neįprastų reiškinių greitai priprantama. Niekas tavęs dabar nepasmerks, jeigu vesi afrikietę, jei, būdamas vedęs, pradėsi kūdikį su kita moterimi, jeigu paliksi šeimą, nes nutarsi, kad tavo genuose užprogramuotas gėjaus potraukis ir, gyvendamas su tos pačios lyties atstovu, patirsi daugiau malonumų... Valstybinės institucijos į tai nekreipia dėmesio. Žiniasklaida kartais visa tai pateikia kaip sensaciją, kaip patrauklų dalyką. Kaip elgtis mums, katalikams? Ar turime užmerkti akis ir nematyti to, kad vyksta visai čia pat, šalia mūsų ar net tarp mūsų?

Užsimerkti nederėtų. Nenorėdami suvokti ir žinoti naujų, vis įžūlesnių iššūkių šeimos institucijai, nieko nelaimėsime. Geriau susikaupti ir pasvarstyti, kaip galėtume tuos iššūkius atremti.

Pasaulio žymių mokslininkų tyrimai rodo, jog šeimos krizę lemia daug objektyvių priežasčių. Tai skurdas, vejantis žmones iš savo tėvynės, ilgalaikis darbas svetimose šalyse, vis didėjanti urbanizacija, technologijų plėtra, vyrų ir moterų vis didėjantis užimtumas, vartotojiškumo plitimas, visuomenės informavimo priemonių vienpusiškas požiūris, tradicijų nykimas ir t.t. Tie patys tyrinėtojai priėjo prie išvados, kad tradicinės šeimos niekas pakeisti negali, kad priimtiniausias šeimos modelis yra toks, kai dviejų kartų šeimos gyvena po tuo pačiu stogu. Tai mums teikia vilties, kad vis daugiau žmonių ateityje tuo įsitikins patys ir šeimos statusas ims tvirtėti.

Dažnai girdime sakant, kad šeima yra namų bažnyčia. Iš tiesų tai yra pati natūraliausia vieta dalytis tikėjimu, vienas kitą paremiant ieškoti ryšio su Dievu. Vaikai atpažįsta tėvų nuostatas, žino, į kokius klausimus jie gali atsakyti, ko jų klausti.

Kiekvieną vasarą tūkstančiai Lietuvos vaikų priima Pirmąją Komuniją. Gražiai papuošti berniukai ir tarsi nuotakos išdabintos mergaitės išsirikiuoja per visą bažnyčios vidurį. Greta jų – taip pat šventiškai pasipuošę tėveliai. Šito momento laukė visa šeima. Spragsi fotoaparatai, šmėkščioja filmavimo kameros... Iš tiesų nepakartojamas momentas. Iki tol buvo gana netrumpas pasirengimo laikotarpis. Tikėjimo žinių sėmėsi vaikai, daug ką sužinojo juos atlydėję tėveliai. Pirmosios Komunijos šventė galėtų būti postūmis šeimai tapti namų bažnyčia. Ta proga galėtų atsirasti kryžius, pakabintas ar padėtas matomoje, pagarbioje vietoje. Ant jo įspausta data neleis užmiršti, kas tais metais įvyko. Tėvų akys ir ausys turi būti jautrios, atpažįstant Dievo buvimo ženklus. Šventasis Raštas galėtų tapti dažnai pavartoma ir paskaitoma knyga. Vaikai mėgsta suaugusiųjų pasakojimus. Mūsų patirtis daug didesnė negu vaikų. Nevenkime papasakoti, kas nutiko vienam ar kitam žmogui, kaip jis elgėsi toje ar kitoje situacijoje, kokia buvo jo elgesio baigtis ir rezultatai. Kiek daug įdomių situacijų ir išmintingų patarimų rasime Šventajame Rašte! Tėvai nėra išminties bokštai. Jiems taip pat kyla daugybė klausimų. Pasvarstykime juos kartu su vaikais, drauge paieškokime atsakymų. Gal vaikai turi atsakymą į mums neaiškų klausimą, gal tas klausimas buvo aptartas mokykloje per tikybos pamokas?

Rengiantis mūsų vaikams Pirmajai Komunijai, be abejo, susipažinome su kitų vaikų tėveliais ir mamytėmis. Nenutraukime tos pažinties. Gal pavyks kelioms šeimoms artimiau susidraugauti? Artimiau pažįstant vieni kitus, galima drauge dalytis religine patirtimi, drauge ieškoti atsakymų į iškilusius klausimus. Tai patiks mūsų vaikams. Jie pernelyg liberalioje, bedvasėje aplinkoje nesijaus vieniši. Prisimenu, kartą, dar sovietmečiu, vienas berniukas paklausė mamytės: „Kodėl tik mes ir teta Onutė einame į bažnyčią? Daugiau niekas iš mūsų pažįstamų neina“. Tai buvo signalas tėvams paieškoti tikinčių šeimų, su jomis susidraugauti, retkarčiais susitikti. Rezultatas buvo labai geras. Vaikai įsitikino, kad tikinčių šeimų ir jau augančių vaikų yra nemažai. Laiko ratas apsisuko, ir vėl katalikiška šeima patiria iššūkius. Tik ne iš sovietinės prievartinės ateistinės propagandos, bet iš kitos pusės, kuri, tiesa, nėra prievartinė, bet labai įkyri ir paveiki.

Po įtemptos darbo savaitės, per kurią nebuvo laiko ilgėliau pabendrauti su vaikais, pagaliau ateina sekmadienis. Tebūna nors ši vienintelė diena šeimos diena, kai visi esame kartu. Drauge bažnyčioje švenčiame Eucharistijos šventę, drauge susėdame už pietų stalo, paliekame laiko ilgesniems pokalbiams, savaitės sėkmėms ir nesėkmėms aptarti, susitikti su kitomis šeimomis.

Būkime optimistai, tikėkime, kad mums, mūsų šeimoms pavyks eiti dvasinių vertybių puoselėjimo keliu. Tačiau nepamirškime, kad šeimos – namų bažnyčios kūrimas reikalauja nemažai pastangų.

Straipsnyje panaudotos prof. habil. dr. Hermano Lombaertro (Liuveno universitetas, Belgija) mintys, išsakytos pranešime „Šiandieniniai iššūkiai ir šeimos pastoracija“. Pranešimas skaitytas Vilniaus akademinio sielovados centro surengtoje tarptautinėje mokslinėje-praktinėje konferencijoje „Krikščioniškoji šeima ir šeimos katechezė postmodernioje visuomenėje“, įvykusioje birželio viduryje Vilniuje.

Corbis nuotrauka

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija