Laikraštis apie katalikų gyvenimą Lietuvoje ir pasaulyje

2017 m. gegužės 19 d., Nr. 10 (277)


PRIEDAI

žvilgsniai

pro vita

Horizontai

Sidabrinė gija

Kristus ir pasaulis

Atodangos

Abipus Nemuno

Arkivyskupo Teofiliaus Matulionio metų mokslinė konferencija

Gegužės 4 dieną VDU Katalikų teologijos fakulteto Didžiojoje auloje vyko Teofiliaus Matulionio metams skirta mokslinė konferencija „Martyrium reikšmė Bažnyčios gyvenime XX a. totalitarinių ideologijų kontekste“. Ją rengė Kaišiadorių vyskupijos kurija, Katalikų teologijos fakultetas bei Gyvenimo ir tikėjimo institutas. Konferencijoje dalyvavo Kauno arkivyskupas metropolitas, KTF Didysis kancleris Lionginas Virbalas, Kaišiadorių vyskupas Jonas Ivanauskas, Šiaulių vyskupas Eugenijus Bartulis, Telšių vyskupas Jonas Boruta, arkivyskupas emeritas Sigitas Tamkevičius, augziliaras vyskupas Kęstutis Kėvalas, kelių vyskupijų kunigai, Kauno kunigų seminarijos bendruomenė, seserys benediktinės, eucharistietės, Teofiliaus Matulionio giminaičiai, nemažai Kauno visuomenės atstovų – juk jų mieste ryškūs T. Matulionio tarnystės pėdsakai.

Arkivyskupas Teofilius Matulionis ir šiandien aktualus

Konferencijos atidarymo žodį tarė KTF dekanas dr. Benas Ulevičius ir atkreipė dėmesį, jog per arkivyskupą Teofilių Matulionį turime galimybę ne tik kelti šventumo klausimą; jis ir šiandien aktualus, o totalitarinių režimų atgimimo grėsmė tebėra reali. Konferencijos dalyvius pasveikinęs Kauno arkivyskupas L. Virbalas pasidžiaugė dar viena galimybe pažinti T. Matulionį, jo tikėjimo paprastumą ir tiesumą, paklausiant savęs, ar mums to reikia šiandien. Be to, tai – galimybė praplėsti žvilgsnį sugrįžtant į „raudonojo maro“ – komunizmo – pradžią, skaudžiai palietusią Bažnyčią, kunigų tarnystę ir jų likimus Rusijoje ir iš tikro prasidėjusią tikėjimo kankinystę.

Žodį tarė renginio globėjas, Kaišiadorių vyskupas Jonas Ivanauskas ir atkreipė dėmesį, jog šventieji mūsų žvilgsnius kreipia ne į save, bet į Kristų, o Teofiliaus Matulionio pavyzdys ypač byloja apie kiekvieno žmogaus teisę į laisvę, kad nė vienas kokiu nors būdu negali būti pažemintas. Vysk. J. Ivanauskas linkėjo, kad ši konferencija būtų praplečianti žvilgsnį ir atsakomybę. Tai – dovana arkivyskupui Teofiliui ir sykiu Teofiliaus dovana žmonėms.

Plenariniame posėdyje – jam pirmininkavo kan. dr. Kęstutis Žemaitis ir dr. Gabrielė Aušra Vasiliauskaitė OSB – perskaityti keturi išsamūs pranešimai T. Matulionio gyvenimo ir kankinystės temomis.

Rūpinimasis kitais

Pirmąjį pranešimą „Arkivyskupo Teofiliaus Matulionio laiškai iš įkalinimo vietų (1947–1956 m.)“ skaitė dr. Arūnas Streikus (VU), apžvelgė T. Matulionio laiškus broliams Juozui ir Jeronimui, brolienėms iš kalėjimų Oršoje, Vladimire ir Potmos neįgaliųjų namų, sakė, jog T. Matulionio dėka, kai archyvuose atrado keturių tomų jo sekimo bylą, pats pasuko Bažnyčios istoriko keliu. Mokslininkas minėjo, jog laiškai (iš Vladimiro kalėjimo rašyti rusų kalba) kaip geriausias istorinis šaltinis atskleidžia tikrąjį, neretušuotą asmens vaizdą. Laiškuose T. Matulionis trumpai, vienu kitu sakiniu – „gyvenu po senovei“, „sveikata po senovei“ – rašo apie save, daugiau rūpinasi artimaisiais, dėkoja jiems už paramą, apgailestauja, kad broliai dėl to nuskriaudžia savo šeimas, nesielvartauja, nesiskundžia dėl kalėjimo sunkumų. Jam rūpi, kaip toliau klostosi Kaišiadorių vyskupijos likimas, meldžiasi už ją, domisi religiniu gyvenimu Lietuvoje, ypač „brangaus“ (kaip pats pavadino) jaunimo dora ir tikėjimu (pasak dr. A. Streikaus, būtent dėmesys jaunimo sielovadai galėjo būti trečiojo Matulionio įkalinimo priežastis).

Dr. A. Streikus ypač atkreipė dėmesį į Potmos (Mordovija) neįgaliųjų namus – į juos T. Matulionis (lig tol geros sveikatos) pateko sunkios būklės, jo sveikata galėjo būti sąmoningai sutrikdyta, o šie namai iš esmės buvo įkalinimo vieta. Sustiprėjęs ėmėsi pastoracinio darbo tarp įvairių tautų katalikų, klausė išpažinčių, teikė Švenčiausiąjį Sakramentą (komunikantus – „Dievo pyragus“ – gaudavo iš Lietuvos).

„Grubiausia prievarta“

Dr. Roma Zajančkauskienė pranešime „Teologinių dorybių sklaida arkivyskupo Teofiliaus Matulionio kankinystėje“ pabrėžė, jog tai skleidėsi visame jo gyvenime, minėjo atpažįstanti tai iš septynių ganytojiškųjų laiškų, keturiolikos aplinkraščių kunigams bei asmeninės korespondencijos, KGB bei kitų archyvų medžiagos tyrinėjimų. Visur, kur atsidurdavo, T. Matulionis pirmiausia rūpinosi atlikti kunigo pareigas – tarnauti žmonėms. Tardymo protokoluose yra užfiksuota jo bekompromisė laikysena: „Klausiau išpažinčių ir to neketinu atsisakyti“.

Jis nuolankiai priėmė skyrimą skurdžiame darbininkų rajone Peterburge kurti Švč. Jėzaus Širdies parapiją ir statyti bažnyčią (rūpinosi ir lėšomis, nuolankiai jų prašydamas kartais ir su kepure rankoje prie bažnyčių). „Tai – grubiausia prievarta“, – rašė sovietų valdžiai savo pareiškimuose apie didėjančius tikėjimo suvaržymus. 1923 metais buvo įkalintas Maskvos kalėjime su kitais dvasininkais (keliems buvo įvykdyta mirties bausmė). Už pogrindinę pastoraciją (pavyzdžiui, slapta rengiant sakramentams, švenčiant Mišias privačiuose butuose) ištremtas į Solovkų salas. Ir čia, pasak dr. R. Zajančkauskienės, stengėsi per tikėjimą sustiprinti kalinių žmogiškąjį orumą (kad jie nėra vien „numeriai“), organizavo Mišių aukojimą ir buvo pasiryžęs atlikti visas kunigiškąsias pareigas („jokie (...) manęs neįtakos“).

Birštono sakralinio muziejaus vedėja R. Zajančkauskienė, paliudijo pastebinti, jog Matulionis labai paliečia žmones ir šiandien, stiprina ir įkvepia, kad autentiškomis krikščioniškomis vertybėmis grįstas gyvenimas gali būti skausmingas, tačiau ir labai prasmingas.

„Grąžinti šią tautą Kristui“

„Salvator mundi, salva Russiam! Arkivyskupo Teofiliaus Matulionio sielovadinė meilė Rusijos žmonėms“ – taip pavadintą pranešimą skaitė mons. dr. Algirdas Jurevičius ir atkreipė dėmesį, jog gyvendamas Peterburge T. Matulionis buvo patekęs į patį istorinių įvykių sūkurį, siaučiant ekonominei suirutei, bolševikams vis labiau įsisiautėjant ir kurstant minias, o Leninui paskelbus dekretą dėl Bažnyčios atskyrimo nuo valstybės. Kai daugelis parapijų liko be kunigų, T. Matulionis buvo labai slapta įšventintas vyskupu, bet toliau tarnavo žmonėms. Dėl politinių aplinkybių atsiradus galimybei grįžti į Lietuvą, T. Matulionis sutiko tik po apmąstymų.

Grįžęs į tėvynę, T. Matulionis, pasak mons. dr. A. Jurevičiaus, tapo patikimu informacijos apie sovietų Rusijos tikrovę šaltiniu to meto Lietuvos spaudoje. Tačiau jis nepaliovė rengtis misijoms Rusijoje. Telkė tam kunigus iš vyskupijų, ugdė (būrelyje) seminaristus (jam priklausė ir būsimasis kun. Alfonsas Svarinskas), netgi rinko liturginius reikmenis, vadovavo Sąjungai misijoms remti. Ypač kvietė melstis už Rusijos žmones, kad komunistinė sistema nesunaikintų Katalikų ir Stačiatikių Bažnyčių. Pranešimą „Kova prieš Bažnyčią Rusijoje“ jis viešai perskaitė Lietuvos I Eucharistiniame kongrese 1934 metais. Platino maldą savo mylimai šventajai Kūdikėlio Jėzaus Teresei (apie T. Matulionio dvasines sąsajas su šv. Teresėle galima paskaityti 2017 m. „Artumos“ nr. 5, kun. Mariaus Talučio straipsnyje) už komunistinį terorą išgyvenančią Rusiją, sakė, kad jos „žmonių kančios atpirks ir grąžins šią tautą Kristui“.

„Neatsisakau kiekvieną akmenį sujudinti dėl misijos Rusijoje“, – citavo T. Matulionį mons. dr. A. Jurevičius. Svajonė grįžti į ją apaštalauti neišsipildė, nors su viltimi prasidėjus Antrajam pasauliniam karui T. Matulionis ir siuntė prašymo laišką vokiečių valdžiai, siūlydamas padėti įveikti komunizmą nauju mąstymu, pranašaudamas eschatologinį komunizmo ir katalikybės susidūrimą.

Kad seserys būtų gyvosios monstrancijos

Ses. dr. Gabrielė Aušra Vasiliauskaitė pranešime „Vyskupas Teofilius Matulionis – kapelionas martyrium bendruomenėje“ atkreipė dėmesį, jog arkivyskupo Juozapo Skvirecko pavedimu jis atėjo patarnauti seserų benediktinių vienuolijai jai tekusių išbandymų (skilimo ir pertvarkos) metu, tačiau padėjo jai atsitiesti ir gerokai dvasiškai paaugti. Vysk. T. Matulionis davė pradžią seserų įšventinimo apeigų atnaujinimui, rekonstravo benediktinių bažnyčią, kad pradėtų joje nuolatinę Švč. Sakramento adoraciją, o per ją seserys būtų susitelkusios apie Kristų, neštų Jo šviesą kitiems, būtų Jo gyvosiomis monstrancijomis (pasak ses. Gabrielės, adoracija, kaip slaptas tylus ginklas, buvo svarbi okupacijų metais; nutraukta sovietmečiu ir atnaujinta sulig Nepriklausomybės pradžia, ir tai padėjo vienuolijai išlaikyti kontempliatyvaus gyvenimo bruožus).

Benediktinėms laikotarpis iki 1940 metų, pasak ses. Gabrielės, buvo aukso amžius – šiuo dvasinio klestėjimo laiku buvo net 52 seserys, jos, beje, sėkmingai dirbo socialinėje, pedagoginėje srityse, platino Lietuvoje naują Marijos Montesori pedagoginę sistemą. Yra likę seserų prisiminimų apie kapelioną, kaip tėvišką, pagarbų, iškalbingą, seserys juo visiškai pasitikėjo, o skiriant jį karo kapelionu prašė palikti patarnauti ir jų vienuolijai. T. Matulionio dėka seserys benediktinės buvo įsitraukusios į žydų vaikų gelbėjimą Antrojo pasaulinio karo metais.

—————

Po pietų sekcijoje buvo nagrinėtas platesnis T. Matulionio gyvenamojo meto kontekstas, sietinas su kitomis to meto asmenybėmis, pavyzdžiui, Dievo tarnais arkivyskupu Mečislovu Reiniu, vyskupu Vincentu Borisevičiumi. Pranešimus skaitė kan. dr. Rimas Skinkaitis, kan. dr. Kęstutis Žemaitis, dr. Arūnas Grickevičius, dr. Vaida Kamuntavičienė, prof. Alfonsas Motuzas, kun. Nerijus Pipiras.

Konferencijos dalyviai iš Gimnazijos gatvės nuėjo į Perkūno namą Aleksoto gatvėje ir dalyvavo parodos, skirtos Teofiliui Matulioniui, atidaryme.

Kauno arkivyskupijos Informacijos tarnyba

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija