Jauni žmonės daugiau meldžiasi, net ir netikintys
Romos Šventojo Kryžiaus universitete pristatytas tarptautinis tyrimas „Pėdsakai“ atskleidžia išaugusį jaunų žmonių susidomėjimą dvasingumu aštuoniose šalyse. Gemos Bellido koordinuojamas projektas paneigia religinio nuosmukio teoriją ir atveria naujas pastoracines bei kultūrines perspektyvas. „Dvasingumas vis dar vaidina svarbų vaidmenį jaunų žmonių gyvenime“.
Gema Bellido, Šventojo Kryžiaus universiteto tyrimų grupės „Pėdsakai“ koordinatorė, apibendrina to paties pavadinimo tarptautinio projekto išvadas. „Jaunimo dvasingumas yra ne praeities dalykas, o atgimimo ženklas“, – sakė ekspertė susitikime, kur tarptautiniai sociologijos, švietimo, komunikacijos ir duomenų analizės ekspertai susirinko aptarti preliminarių jaunimo religingumo apklausos rezultatų. Apklausoje dalyvavo beveik 5000 jaunų žmonių nuo 18 iki 29 metų amžiaus aštuoniose šalyse – Argentinoje, Brazilijoje, Italijoje, Kenijoje, Meksikoje, Filipinuose, Ispanijoje ir Jungtinėje Karalystėje. Tyrimas atskleidžia stebėtiną pasaulinį susidomėjimo dvasingumu augimą, net ir labiausiai sekuliarizuotose aplinkose. Tyrimas išryškino sudėtingą tikėjimo ir moralės dinamiką, netikinčiųjų maldos įpročius ir jaunų žmonių požiūrį į socialines problemas, tokias kaip karas, atsakomybė už aplinką ar lytinė etika.
Daugiau jaunų dvasingų žmonių: per pastaruosius penkerius metus 50 % jaunų žmonių teigė, kad susidomėjimas dvasingumu išaugo, o tik 15 % – sumažėjo, taigi bendras padidėjimas siekė 35 %. Tačiau tarp šalių yra pastebimų skirtumų. Brazilijoje, Kenijoje ir Filipinuose daugiau nei 50 % jaunų žmonių teigė, kad susidomėjimas dvasingumu padidėjo, o maždaug 10 % – kad sumažėjo. Visose kitose šalyse, išskyrus Italiją, kurioje ryškių pokyčių nepastebėta, susidomėjimo padidėjimas svyravo nuo 10 % iki 32 %.
Tiek tikintieji, tiek netikintys smerkia karą, politinę korupciją ir žalą aplinkai. Jauni katalikai dažnai dalyvauja Mišiose, atlieka išpažintį ir meldžiasi, tačiau daugelis nesilaiko Bažnyčios mokymo apie lytinę moralę – jų pozicijos panašios į netikinčiųjų. Skirtumų iškyla dėl pornografijos ir surogatinės motinystės: netikintieji linkę juos priimti, o tikintieji – kritiškesni. Katalikai atmeta mirties bausmę ir rečiau pateisina karą nei kitos grupės. Tarp netikinčiųjų, nepaisant to, kad jie save vadina ateistais, 48 % meldžiasi retkarčiais, 62 % sunkiais momentais, 48 % iš dėkingumo, 47 % dėl kasdienių problemų; 42 % tiki gyvenimu po mirties ir 37 % prašo tikinčiųjų melstis už juos.
Tyrimas patvirtina, kad katalikai, išmanantys tikėjimo tiesas ir jų besilaikantys, išsiskiria reguliariu religijos praktikavimu (kasdienė malda, dalyvavimas sekmadienio Mišiose, išpažintis ir tikėjimo perdavimas savo vaikams). „Pew“ tyrimų centro apklausa (2023–2024 m. tyrimas) rodo, kad krikščionybės nykimas JAV lėtėja, o gal net stabilizuojasi. Kiti rodikliai, rodantys dvasingumo atgimimą tarp jaunų žmonių: Prancūzijoje per metus pakrikštytų 18–25 metų jaunuolių skaičius išaugo nuo maždaug 1000 (2022 m.) iki 4000 (2025 m.); tarp 11–17 metų jaunuolių šis skaičius viršijo 7400 – tai 33 % padidėjimas.
SIR, Vatican News
„Žvilgsniai“, 2025 m. rugpjūčio 22 d., nr. 8 (310)