Nigerijos vyskupai kritikuoja susitarimą su Europos Sąjunga

„Paviršiuje susitarimas atrodo nekaltas ir patrauklus, bet pažvelgus giliau matyti, kad jis yra kruopščiai susaistytas su postmodernia sekuliaristine ideologija“, – rašo Nigerijos vyskupai, komentuodami naują Europos Sąjungos ir Afrikos, Karibų ir Ramiojo vandenyno organizacijos, kuriai priklauso 79 šalys, susitarimą, pasirašytą birželio pabaigoje.

Kelių šimtų puslapių vadinamasis „Samoa susitarimas“, pakeitęs ankstesnį, aprėpia įvairius svarbius vystymosi ir bendradarbiavimo laukus – energijos, pramonės, technologijų, aplinkos apsaugos. Ta­čiau, atkreipia dėmesį Nigerijos vyskupai, dešimtis kartų jame minimas „gender“ terminas. Šis žodis, kaip žinia, nebėra neutralus „lyties“ sinonimas, bet yra susietas su nuostatomis, kurios labai svetimos Nigerijai ir visam Afrikos žemynui.

Nors dokumente apie jas tiesiogiai nėra užsimenama, formuluotės yra dviprasmės ir ateityje jomis bus galima grįsti interpretacijas, gyvuojančias ES, kurios prieštarauja Nigerijos piliečių moraliniams, kultūriniams ir religiniams įsitikinimams. Tokią galimybę stiprina tai, kad prie susitarimo nėra pridėtas terminologijos žodynas, kuris užtikrintų, kad visos pusės vienodai supranta tas pačias sąvokas, tad tai gali tapti problema vertinimo ir įgyvendinimo fazėse vėliau. Susitarime yra taip pat formuluočių, kurios mažina suverenumo lygį.

Nigerija yra viena iš šalių, į kurią žvalgosi daug kitų Afrikos valstybių. Jei ji nekritiškai priims susitarimą, tai turės poveikio visam žemynui, o vėliau – galimybėms ginti savo nuostatas, pažymi Nigerijos vyskupai. Jie paragino krašto vyriausybę prie Europos Sąjungos ir Afrikos, Karibų ir Ramiojo vandenyno organizacijos susitarimo pridėti aiškų patikslinimą, jog Susitarimo formuluotės negali būti interpretuojamos kaip privalomi įsipareigojimai, susiję su seksualine orientacija, lytine tapatybe, lytiškumo ugdymu, abortais, kontracepcija, prostitucijos legalizavimu, tos pačios lyties asmenų santuokomis ar tariamomis vaikų seksualinėmis „teisėmis“. Jei atsisakoma tokį patikslinimą priimti, svarstytinas pasitraukimas iš susitarimo, precedentų jau yra.      

Galima pridurti, kad Afrikos Bažnyčios, kaip ir Šventasis Sostas, jau daug kartų yra pasisakiusios apie lyčių lygybę, vienodą orumą, vienodas galimybes ir, atitinkamai, prieš tai, kas visam tam prieštarauja, įskaitant smurtą prieš moteris artimoje aplinkoje ar nelygų elgesį darbo rinkoje. 2023 metų kelionėje po Afriką popiežius Pranciškus daug kalbėjo apie asmenų, įskaitant homoseksualių, orumą, kurie neturi būti dėl to kriminalizuojami. Tačiau, kaip pažymima šiemetinėje Tikėjimo mokymo dikasterijos deklaracijoje apie žmogaus orumą Dignitas infinita, Visuotinėje žmogaus teisių deklaracijoje suformuluotą žmogaus orumo sampratą keičiančios „gender teorijos“ tapo naujų ideologinių nuostatų ir tariamų teisių diegimo pagrindu, neretai siekia save primesti kaip vienintelę teoriją, kuria turi būti grindžiamas ir vaikų ugdymas. Popiežius Pranciškus ne kartą yra kalbėjęs apie naujas kolonizacijos formas, įskaitant „ideologinę kolonizaciją“, kuri neigia tautų ryšį su savo pačių tradicijomis, vertybėmis, istorija ir religiniais įsitikinimais, linksta viską standartizuoti ir suvienodinti, pasižymi netolerantišku mentalitetu kitoms perspektyvoms, visą dėmesį skiria tik individų teisėms, nepaisydama kitų svarbių matmenų.

Vatican News

„XXI amžiaus horizontai“, 2024 m. liepos 26 d., nr. 7 (385)